• equel

Hjälp! Värk i testikel

Hejhej. För ungefär 2 år sen strax efter att jag hade haft sex med en ny tjej så gick det någon vecka innan det började klia på ollonet, jag lät det vara i hopp om att det skulle försvinna men det gjorde det inte, till slut började det ömma i testikeln, väntade någon veckan i hopp om att det skulle försvinna men till slut gick jag till doktorn.

Både på ungdomsmottagningen och hos läkaren klämde dom på testiklarna och sa att det inte var testikelcancer, gjorde även kissprov för klamydia men utan resultat. Dom sa att det var inget att oroa sig för så jag lät det vara.

Efter det så var det bra ett tag, men till sommaren kom det igen, i kanske en vecka, sen uppehåll igen till vintern då det kom igen, sådär har det hållt på fram och tillbaka i ungefär 2 år nu. På senaste tiden är det kortare tid mellan perioderna, kanske någon vecka eller några dagar.

Det är som att det ömmar i höger testikel och den är väldigt omtålig, när jag får den där känslan så tappar jag en massa energi i kroppen också och blir väldigt omotiverad till allt, om det beror just på smärtan eller något annat vet jag inte.

Någon som har nåt förslag på vad det kan vara, och vad jag ska göra?

tack

• Svar på tråden Hjälp! Värk i testikel
  • sexologen

Hej!
     Att du varit hos läkaren är bra och nu när dina symtom kommer med tätare intervall tycker jag att du ska söka läkarvård igen. Det behöver inte vara något men med tanke på  din beskrivning av att det ömmar och att du tappar ork påverkar ju detta hela ditt hälsotillstånd. Det du kan höra med läkaren om är om det kan vara så att du har bitestikelinflammation, vilket är relativit vanligt och som beror på att en infektion spritt sig till bitestikeln från urinvägarna eller prostata. Om du bytt partner sedan du testade dig för klamydia tycker jag att du ska testa igen eftersom klamydia är en infektion som kan leda till just bitestikelinflammation.

Viktigt att tänka på då man har ont någonstans i kroppen är att vila och ta hand om sig. I ditt fall behöver det inte vara något men den ömhet du känner kan vara ett tecken på att du behöver vila och ta lite extra hand om dig. Vissa kan känna sig hjälpta av att använda suspensoar då det ömmar i testiklarna för att få lite extra stöd.

Ta hand om dig!

Hälsningar Sara

Svar på tråden Hjälp! Värk i testikel