• KingstonNova

Ricinolja?

Detta är en fråga till dom som testat ricinolja, har det funkat haha?
    Detta är alltså INTE en fråga till er som tycker att man e ett jävla beppo å riskerar ungen och ens egna liv osv, såna trådar finns det nog av, undrar bara kort å gott om någon provat oljan och den funkat, inte funkat, hur fort har den funkat osv? :)

• Svar på tråden Ricinolja?
  • Modgun

En vän till mig var ett "jävla beppo" som tog oljan när hon var i vecka 39.
    Slutade med att hennes dotter hade svårt med andningen när hon kom ut. Allt detta för att hon tagit oljan. Det gick för fort helt enkelt.

• Kallebus

Japp!

Bf+12

15ml olja

Tog fyra timmar innan jag märkte något, sex till så var bebisen född.

Inga biverkningar.

• aimay

Jag hinkade i mig 15 ml ricinolja med 1 dags mellanrum blev inte ens kass i magen. Satt hemma och höll tummarna och hade laddat upp med tidningar på toaletten. det som hände var att det bubblade till en gång i magen sen va det inget mer.
    Men har hört väldigt många som dragit igång det hela med det så det går säkert med tanke på att man använt det i flera tusen år för att sätta igång

• Kladd och Kärlek

Erkänner!!! Jag tog knappt en matsked och några timmar senare gick vattnet och efter det tog det 18 h, allt gick lugnt och fint. Jag kan ju naturligtvis inte svära på att det har med oljan att göra. Men efter att ha läst vad folk verkar ha varit med om så törs man ju knappt yttra sig om att man faktiskt provat, fast jag undrar hur mkt dom har tagit då???
    För mig var det då naturligtvis en positiv upplevelse

• Kallebus

Dom jag hört har ju hällt i sig hemska mängder, 60 ml är en återkommande siffra.
    Inte konstigt att det blir "för bra"?!

• Kladd och Kärlek

ohhhh ja, hahaha då kan man ju bli lite smårisig i kistan

• KingstonNova

Men det är ju mellanmjölks sverige i ett nötskal, det här med att allt är såååå livsfarligt, okej nu vet inte jag hur ricinolja funkar å inte funkar, men skulle man lyssna på allt man inte "ska" göra och äta under graviditeten skulle man väl få sitta stilla på en stubbe i skogen å äta mossa. Fast då skulle det väl va nåt fel på de oxå. Men kul och höra att det funkat för vissa, sen fattar jag väl oxå att man inte borde hälla i sig hela flaskan haha

• MLIsavvas

hur lång tid tog det för oljan verka på er :)?

• Kallebus
    Modgun skrev 2011-03-04 20:51:30 följande:
    En vän till mig var ett "jävla beppo" som tog oljan när hon var i vecka 39.
    Slutade med att hennes dotter hade svårt med andningen när hon kom ut. Allt detta för att hon tagit oljan. Det gick för fort helt enkelt.
    Hur kan nån säkert säga att det berodde på oljan?
    Min svägerskas tre förlossningar har gått på tre kvart på den snabbaste och tre timmar på den som tog längst tid på sig.
    Alla har inte maratonförlossningar på tjugo timmar eller mer.
  • MLIsavvas
    Kallebus skrev 2011-03-05 22:50:03 följande:
    Min svägerskas tre förlossningar har gått på tre kvart på den snabbaste och tre timmar på den som tog längst tid på sig.
  • Modgun
    Kallebus skrev 2011-03-05 22:50:03 följande:
    Jadu jag antar det eftersom att det var hon själv som sade det och hennes bm.
    VAR skulle jag ha skrivit detta då?

VARFÖR ska man ta något som kan innebära en risk för barnet om man tar det? Och det enbart för att man inte vill vara gravid längre.
  • Kallebus

Vem som helst kan påstå saker utan grund, bara för att dom sa så innebär inte det att dom har rätt.
    Det fanns dom som sa att jorden var platt och inte hade dom rätt fastän dom flesta trodde på det!

• keep the faith

Undrar om det funkar , hur mycket man ska ta och när det börjar verka ? MÅSTE TILLÄGGA ATT JAG I V38 hade 4 induktions försök som misslyckades. Är nu trött i v.41 å vill ha ut min son om det så krävs ett snitt... Kalla mig dum men allt går till en gräns !

Ensam är stark
  • M2013

Jag tog det med min forsta...var 10 dagar over tiden,ringde BB och de sa att jag kunde ta det om jag ville jag skulle bara bli dalig i magen av det.tog en matsked och drack lattol till (ska man tydligen gora enligt min mamma som har gjort det med 4 av 5 graviditeter) forlossningen satte igang inom 6-7 timmar och det gick jatte snabbt...han var ute pa 2,50 h alltsa under 3 timmar fran forsta varken.Allt gick bra inga problem gick bara lite fort...Nar jag skulle ha min andra och hade gatt 9 dagar over tiden kande jag att det var dax for oljan igen men pagrund av att det hade gatt sa fort med forsta ville jag vanta...at en spicy curry istallet :)
    Denna forlossning tog bara 1,5 h utan olja sa jag har nog bara snabba forlossningar helt enkelt

Hor med din barnmorska eller ring forlossningen och se vad de sager...jag tog det efter att de sa att det var OK. 

• keep the faith

15Ml tog jag , 4 timmar senare åkte jag in med värkar,, kroppen jobbade som fan i 8 timmar men det enda som hände var att min son blev stressad fick akut snittas men nu 26Dagar senare mår vi alla fin fint!

• Grönt03

Har läst att ni inte vill ha negativ information om oljan, men jag tycker ändå att det känns betydelsefullt att informera eventuella nya trådläsare om att fröet som ricinolja utvinns av är giftigt. Och giftet finns kvar i oljan. Och oljan som mamman äter under graviditeten överförs till fostret. Exakt vilka konsekvenser detta kan ge fostret är väldigt litet forskat kring. Men ett ynka ricin frö DÖDAR en människa. Om fostret kommer ut 1 vecka snabbar eller inte känns orelevant i förhållande till konsekvenserna oljan kan orsaka fostrets hjärna.

Detta kan ni exempelvis läsa på wikipedia under Ricin " Ricin är ett starkt gift som finns i ricinväxtens frön. Den genomsnittligt dödliga dosen ricin är inte mer än 0,2 milligram vid injicering eller inhalering, vilket gör det ungefär dubbelt så giftigt som kobrans gift. Vid oralt intag är giftet betydligt mindre potent, och med rätt behandling överlever de flesta förgiftade.[1] Ricin är giftigt vid inandning, injiciering eller intaget som föda. Giftet verkar genom att hämma kroppens proteinsyntes. Det finns inget känt botemedel. Ricinoljans laxerande effekt beror dock inte på ricin, utan på oljans höga innehåll av ricinolsyra.[2] Fröna innehåller 50 % ricinolja. Oljan används även i kosmetika och som smörjmedel. Man kan också bli förgiftad av att äta fröna, 3-6 frön ger svår förgiftning och om fröet tuggas sönder kan ett enda vara dödligt[3]."

Svar på tråden Ricinolja?