• stjernan

förskoleplats i Sthlm! Vad hade ni för köplats i början på förskolan ni sen fick plats på?

Hej.

Jag har lite förskolepanik just nu.
    Har sen son på 3,5 som går på en förskola som vi var nöjda med tills han bytte till stora avdelningen. Därför har jag nu ställt både honom och dottern i kö till andra förskolor till hösten. Dottern har s.k. "garanti" då hon börjar för första gången.

Jag har ingen aning om bhur stor chans det är att de kommer få plats på en annan förskola. Dottern har just nu köplats 50 till första handsvalet. Men det säger så lite med tanke på att systemet är uppbyggt så att man rangordnar 5 förskolor, så köplats 50 beyder ju inte att det är 49 före henne som har den förskolan i första hand...

Ni som har barn i förskola i Sthlm, kommer ni ihåg vilken köplats ert barn hade i början på den förskola de sen fick plats i?

• Svar på tråden förskoleplats i Sthlm! Vad hade ni för köplats i början på förskolan ni sen fick plats på?
  • FamilyGay

Dottern hade runt plats 35 när vi först ställde henne i kön. Hon hade plats 16 när vi blev erbjudna en plats. Det fanns alltså 15 andra före henne i kön men de hade troligtvis senare datum eller något. Jag vet inte riktigt hur det gick till men det kanske kan ge lite mer hopp.

• stjernan

Ja just det! Det kan ju vara några före i kön som inte ska börja när vi vill ha plats, hade jag inte tänkt på...! Och såna som står i byteskön, och dem går min dotter före eftersom hon har garanti.
    Ja lite mer hopp kan detta ge kanske...

• arkeologitjejen

Beror ju på vilket område det är. Linnea har köat till Sjöstadsskolans förskola sedan september 2008 och blev erbjuden plats där i tisdags. Hon har haft plats 40 (ca) sedan ett halvår tillbaka.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • stjernan

Det är skillnad om man inte har haft förskoleplats förut, då har man sk garanti. Det är svårare att få plats om man köar för att byta förskola. Har hört att det är extrema köer i sjöstaden...!

• arkeologitjejen
    stjernan skrev 2011-03-06 14:58:56 följande:
    Det är skillnad om man inte har haft förskoleplats förut, då har man sk garanti. Det är svårare att få plats om man köar för att byta förskola. Har hört att det är extrema köer i sjöstaden...!
    Fast förskolegarantin ger dig inte plats på just ett av dina fem val utan på en förskola någonstans i Stockholms stad. Vår kötid i Sjöstan är från det att dottern var 6 månader och är den första platsen vi erbjudits som varit ett av våra val. Hon är placerat på en förskola inne i stan pga platsgarantin, och det är inte något av våra val. Vi är dock nöjda då det är en bra förskola, men man kan inte förlita sig på garantin och tro att man då kan få en plats på en attraktiv förskola.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • stjernan

Nej det vet jag. Men hon går före de barn som bara står i byteskön, oavsett kötid, till de förskolor vi valt eftersom hon har garanti. Jag trodde inte det var så men enligt förskolesamordnaren jag pratade med så fungerar systemet så. Barn som har kortare kötid än min son, som står i kö för att byta, får alltså plats före honom om de har sk garanti.

Svar på tråden förskoleplats i Sthlm! Vad hade ni för köplats i början på förskolan ni sen fick plats på?