• östgötetös

    Sötsuget måste väck!!! HUR????

    Jag har ett sötsug som inte är av denna värld!! Jag helammar, har hört att det är vanligt då??
    Visst jag var sugen innan med men jag kunde hålla mig undan ett par dagar. Men nu måste jag ha VARJE dag gärna på dagen men främst ALLTID kvällstid! Det är sjukt alltså!

    Jag har t.o.m. bakat bullar & kakor (!!) för att ha något att äta. Har ALDRIG i vanliga fall varit något för just fikabröd, inte heller för bakning, så detta beteende skrämmer mig faktiskt lite grann :(

    Brukar ta mig en frukt i hopp om att sötsuget försvinner men det hjälper inte. Skickade min karl till apoteket att köpa nån form av tablett/flytande som tar bort sötsuget men de sa att det inte finns något sådant utan menade på att det är normalt vid amning.. Men hallå, nått måste det väl finnas?????
    Vad ska /kan jag göra för att stoppa det här?? Kan inte fortsätta att svulla i mig kakor& godis vareviga dag!

    Jag har en 4 åring med, vill inte att han ska ta efter mina godisvanor då jag oftast inte kan stå emot å ta mig en bit. Går inte att smyga heller för han har kommit på mig flera ggr om att jag har något i munnen.

  • Svar på tråden Sötsuget måste väck!!! HUR????
  • MattiasFru

    då jag själv är sockernarkoman så fick jag tipset ifrån en psykolog att tänka att jag VILL inte äta sött, det är lättare för hjärnan att ta än jag FÅR inte äta. Om man mantrar jag VILL inte äta så accepterar hjärnan det lättare eftersom det inte är något förbud. För mig fungerade det iallafall, även om jag ibland behövde säga det typ tre gånger i minuten, typ jag vill iallafall inte ha den där kakan, jag vill inte alls äta den där kakan. Jag vill faktiskt inte ha den.

  • Cloudy

    Ät vanligt mat och drick saft till med max tre timmars mellanrum så håller du suget borta.

    Socker är bra för mjölkproduktionen så det är inget du ska plocka bort, ät ofta och ät dig mätt så slipper du sötsuget.

  • östgötetös

    Jag vill inte äta men det är som att min kropp inte lyssnar utan stoppar i sig mot min vilja :(

    Jag äter mig mätt, men trots att jag blir mätt så får jag alltid sug efter maten. Det har jag alltid fått annars med..

    Under min grav så var jag konstant hungrig, åt hela tiden. Direkt då jag slog upp ögonen på morgonen så var jag tvungen att ge mig upp för frukost. Mitt sötsug var som vanligt då. Åt godis 1-2ggr/v, men efter att ungen kom ut så är min hunger som bortblåst. Kan gå till sen eftermiddag innan jag äter min frukost. Men alltid kvällstid så kommer sötsuget som ett brev på posten! Spelar ingen roll om jag precis käkat mat.

    Men jag försöker stå emot men det är såååå himla svårt, & dessvärre förlorar jag oftast kampen :(

  • Gladskit

    Dra ner på kolhydraterna!
    Det är mitt tips, jag har tidigare kört GI (numera gått över till LCHF) och jag är aldrig sugen på sött längre. Helt underbart! Försök få tag i någon av Ola Lauritzons böcker om GI, där har du både recept och enkelt förklarad teori om hur kolhydraterna funkar i kroppen.

    För mig så föder det bara mer sug om jag äter sött, det spelar ingen roll om det är godis eller frukt. Fruktsocker är också socker.

    http://www.bittensaddiction.com/
    http://vittbegar.blogspot.com/

  • Anova
    östgötetös skrev 2011-03-04 22:40:21 följande:

    Jag vill inte äta men det är som att min kropp inte lyssnar utan stoppar i sig mot min vilja :(

    Jag äter mig mätt, men trots att jag blir mätt så får jag alltid sug efter maten. Det har jag alltid fått annars med..

    Under min grav så var jag konstant hungrig, åt hela tiden. Direkt då jag slog upp ögonen på morgonen så var jag tvungen att ge mig upp för frukost. Mitt sötsug var som vanligt då. Åt godis 1-2ggr/v, men efter att ungen kom ut så är min hunger som bortblåst. Kan gå till sen eftermiddag innan jag äter min frukost. Men alltid kvällstid så kommer sötsuget som ett brev på posten! Spelar ingen roll om jag precis käkat mat.

    Men jag försöker stå emot men det är såååå himla svårt, & dessvärre förlorar jag oftast kampen :(


    Ät även om du inte är hungrig, frukost på eftermiddagen är inte bra. Försök att hålla en jämn blodsockerkurva under hela dagen så blir det lättare att motstå frestleser.

    Kartlägg ditt ätande, är det något som utlöser suget? Exempelvis tristess? (det är kväll du sätter dig att dötitta på tv/surfa, och då blir hjärnan sugen på socker..) När du nu vet vilka situationer som är utlösande, så är det bara att försöka undvika dessa (ex skit i tvn, lös korsord, pyssla, träna osv. istället).
  • kristin02

    Alla metoder fungerar olika på olika människor. För vissa räcker det att tex borsta tänderna medans andra måste lägga om hela sin livsstil genom tex LCHF.

    Det första du ska göra är att se över dina kostvanor, detta gör du lättast genom att skriva matdagbok.
    Ät frukost, lunch och middag + 2-3 mellanmål. och hoppa aldrig över en måltid.
    Ät långsamma kolhydrater, mycke grönsaker och standard mjölkprodukter som mättar bättre.

    När du äter frukt kan du prova att ta tex kesella eller keso till det ger protein vilket är mer mättande och ger stabilare blodsocker. 

    När jag har varit på kalas och ätit sötsaker så tar jag alltid en skål naturell fet yoghurt när jag kommer hem.
    Det stabiliserrar mitt blodsocker. 

    Det finns så otroligt många olika knep när det gäller maten, och som sagt så är det så olika från person till person.

    För mig är det viktigt att kunna äta av allt men i rimliga mängder därför tar jag inte bort någonting från min kost.   

  • älskarlivet81

    Jag har ätit gi sen enbart en vecka tillbaka och mitt sockersug har redan börjat försvinna! Helt underbart! Och har till på köpet gått ner ca 1 kg!

  • Gladskit
    älskarlivet81 skrev 2011-03-06 21:21:08 följande:
    Jag har ätit gi sen enbart en vecka tillbaka och mitt sockersug har redan börjat försvinna! Helt underbart! Och har till på köpet gått ner ca 1 kg!
    Härligt!
    Oavsett om man väljer att börja med GI/LCHF av den anledningen eller ej så är det en grymt bra bieffekt att sötsuget försvinner! Är inne på 9:e veckan nu och har inga problem alls att avstå godis.
  • älskarlivet81
    Gladskit skrev 2011-03-07 10:37:51 följande:
    Härligt!
    Oavsett om man väljer att börja med GI/LCHF av den anledningen eller ej så är det en grymt bra bieffekt att sötsuget försvinner! Är inne på 9:e veckan nu och har inga problem alls att avstå godis.
    Ja, det är helt otroligt! Och är sötsuget borta är det lättare att unna sig något gott någon enstaka gång med gott samvete!

    Hur mycket har du gått ner totalt?
  • Gladskit
    älskarlivet81 skrev 2011-03-07 10:49:23 följande:
    Ja, det är helt otroligt! Och är sötsuget borta är det lättare att unna sig något gott någon enstaka gång med gott samvete!

    Hur mycket har du gått ner totalt?
    Precis! Fast jag har insett att jag är extremt känslig så jag undviker helst godis helt eftersom det är i princip rent socker rakt ut i blodet. Då skulle jag hellre unna mig en god ciabatta-smörgås, jag saknar bröd mer än godis måste jag säga.

    I början gick det väldigt snabbt nedåt på vågen men nu har det stabiliserat sig och i snitt har jag minskat 1kg/vecka vilket känns sunt.
  • lovetove

    Hej !
    Jag vill bara säga att jag har samma problem. Ammar min treveckors bebis och har ätit godis och kakor varje dag sen han kom. Härom kvällen bestämde jag mig för att sluta äta sötsaker, men det slutade med att jag grät och sa "Jag är tjock och hungrig" när min sambo frågade vad som var fel. Jag har aldrig heller haft nåt särskilt sötsug innan.. 

Svar på tråden Sötsuget måste väck!!! HUR????