• Anonym (undrar)

Vaccin mot röda hund - gravid?

Hej.

Jag har tagit prover som visar att jag inte har något skydd mot röda hund. Jag och min sambo har försökt att bli gravida i snart 1 år utan att lyckas och min fråga är nu hur länge vi måste vänta att försöka bli gravida efter att ha tagit vaccinet mot röda hund.

Jag har hört 3 månader men menar de då att skyddet inte blir fullständigt förrän 3 månader efter sprutan eller att det kan vara fara för fostret vid en ev graviditet då man tagit vaccinet?

Alltså om jag nu skulle bli gravid vill säga 1 månad efter jag tagit vaccinet, riskerar det då att fostret skadas?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vaccin mot röda hund - gravid?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Röda hund är en sjukdom som kan ge missbildningar eller missfall om man skulle bli smittad  eller vaccinerad under tidig graviditet. Efter en vaccination bör man vänta med att bli gravid under en månads tid för att det skall vara helt säkert för fostret.

Om du tittar på infpreg.se kan du läsa mer om röda hund(rubella) under graviditeten.

• Anonym (undrar)

Okej!
    Tack för ditt svar.

Jag tänkte i sådanna fall ta vaccinet imorgon måndag 7/3, vore det sen okej försöka bli gravid under nästa ägglossning som förmodligen ska inträffa mellan den 6:e-8:e april?

Då har det ju nästan precis gått en månad, eller är det för tidigt?

• Anonym (undrar)

Okej!
    Hur är det med att ta vaccinet då man har/haft feber? Bör man vänta tills man är feberfri innan eller spelar det ingen roll?

Svar på tråden Vaccin mot röda hund - gravid?