• CoolJen

STOR knöl i armhålan...

Har nyss fött barn och mjölken började rinna till i förrgår...även då började det växa en knöl i armhålan.

Knölen är nu ca 3x3 cm och är öm.
    Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och de sa till mig att avvakta över helgen men söka vård om jag skulle få feber.
    Tuttarna är som de är när mjölken rinner till, onda och hårda emellanåt men ingen mjölkstockning.

Finns det nån här som har varit med om nåt liknande? Vad kan det vara?

• Svar på tråden STOR knöl i armhålan...
  • MrsKnapa

Kan ju vara pga mjölken, de har blivit en lite stockning just där!! Men uppsök läkare om den e kvar efter helgen!!

• linjes

Knölar ska man alltid kolla upp

Men det mest troliga är ju att det är mjölken

• CoolJen
    MrsKnapa skrev 2011-03-05 10:08:58 följande:
    Kan ju vara pga mjölken, de har blivit en lite stockning just där!! Men uppsök läkare om den e kvar efter helgen!!
    Ja, de sa ju att om den inte försvinner så ska jag söka vård för den efter helgen...

Finns det mjölkkörtlar i armhålan?
  • Ellie84

JAG!!! Jag hade precis så .. om du klämmer på den framför en spegel så ser du att det kommer mjölk ur det..
    om inte ring VC..
    min kom det mjölk ur och den försvann efter nån vecka när mjölken började stabilisera sig.. men jag vet jag hade den länge!

Miranda 031228 Axel 100614
  • CoolJen

Usch, klämma på knölen är det minsta jag vill!
    Den börjar göra ont av att man bara har armen nere nu...

Har tagit smärtstillande sen förlossning pga. ont i bäcken+musen men nu vågar jag inte ta det längre ifall jag skulle få feber och inte märka det pga att jag redan tagit alvedon...

• Ellie84
    CoolJen skrev 2011-03-05 13:08:48 följande:
    Usch, klämma på knölen är det minsta jag vill!
    Den börjar göra ont av att man bara har armen nere nu...

Har tagit smärtstillande sen förlossning pga. ont i bäcken+musen men nu vågar jag inte ta det längre ifall jag skulle få feber och inte märka det pga att jag redan tagit alvedon...
    fast det ömmar mycket pga av att det är "mjölkstockning" där.. klömma och massera är det bästa du kan göra.. hellst i en varm dusch!
    Miranda 031228 Axel 100614
  • jmmm

vetekudde la jag på mina mjölkstockningar, aknske kan hjälpa dig att dels smärtstilla lite o även att få bort mjölken lättare med mjuk "massage" om de nu e en mjölkknöl. men d everkar ju troligt

• CoolJen

frågan är ju om det är mjölk...kanske nån annan körtel som svullnat upp...?

• Gladskit

Det är förmodligen mjölkkörtlar och eftersom mjölken rinner till så svullnar även körtlarna i armhålan upp.
    Jag fick också så, jag kunde aldrig klämma någon mjölk ur dem (tack och lov) men det gjorde jätteont eftersom mjölken som fanns där inte hade nånstans att ta vägen.
    Jag frågade redan på BB vad det kunde vara och blev lugnad med att det försvinner sen, men efter avslutad amning så var det fortfarande som en skinnpåse kvar. Och man ser skillnad på höger och vänster sida, jättesexigt *NOT*

• Maariee

Jag fick jätte ont i vänster armhåla i början när jag ammade. Kännde att der drog varje gång dottern sög till. Precis som det gör i området där man fått stockning, om du har haft det någon gång, Själv har jag haft det 3 ggr. Det drog verkligen ända från armhålan och det var inte skönt. Kännde aldrig ngn knöl och det gick över på nån vecka.

• CoolJen

Idag har knölen krymt som tur är...den är kvar men är mycket mindre. Jag har även svettats väldigt mycket ur armhålan och varit tvungen att tvätta rent ett par ggr om dagen.

• CoolJen

Nu är knölen nästan borta som tur är men läskigt var det att få en sån stor knöl i armhålan.

• Gladskit
    CoolJen skrev 2011-03-08 12:01:50 följande:
    Nu är knölen nästan borta som tur är men läskigt var det att få en sån stor knöl i armhålan.
    Skönt!!
Svar på tråden STOR knöl i armhålan...