• Anonym (Dagen efter)

Hur fungerar Dagen-efter piller (akut p-piller)?

För en vecka sedan tog jag ett dagen efter piller, trots att jag hade skyddat mig och dessutom precis hade haft mens. Trippelskydd med andra ord...
    Nu, en vecka senare, får jag mensliknande blödningar igen. Kan det bero på att jag har stört hormoncykeln med dagen efterpillret eller?
    Läste att detta piller kan förhindra att ett "befruktat ägg fäster sig i livmoderväggen" - kan det ha varit det som hänt? Att jag trots allt blev gravid?

• Svar på tråden Hur fungerar Dagen-efter piller (akut p-piller)?
  • Anonym (Hm?)

Man behöver bara ta akut-p-piller när man haft oskyddat sex under fertil tid.
    Du stör din egen cykel- ja. Läs mer på fass.se hur det egentligen fungerar. Finns olika sorter. ellaOne är det mest effektiva. 
    Vill du ha ett riktigt bra skydd mot graviditet, så är hormonspiralen det mest effektiva. 

• Wettex

Ja självklart behöver man inte använda dagen-efter-piller när man skyddat sig men inga skydd är 100%iga, eller hur? I detta fall oroade jag mig och ville därför komplettera med ett "extra" skydd utifall att...

• Anonym (Hm?)

Jag förstår. Vilken noja man kan få ibland....
    Men inget bra att "överanvända" akut-p-pilller. Rätt tufft för kroppen och man ska helst inte ta det mer än en gång per menscykel och verkligen bara i nödfall. 
    Mådde du inte dåligt? Kräktes? 
    Himla bra att det finns. Alla borde ha en förpackning hemma, för det är när man tar dem direkt som de funkar bäst. 

Svar på tråden Hur fungerar Dagen-efter piller (akut p-piller)?