• odin09

tidiga symptom ADHD?

Hej,

min son ar snart 2 ar och jag borjar fundera mer och mer over om han har adhd.

ag vet att man inte kan stalla en diagnos innan 4-5 ars alder men ni som har barn med adhd - hur var de under de tidiga aren innan diagnos var stalld? Forutom att min son alltid ar hyperaktiv som de flesta barn ar i den aldern sa har det yttrat sig genom foljande;

- kan inte sitta i kna for att hora saga eller titta i en bok mer en en sekund, skruvar direkt pa sig och vill ivag. Hans bocker andvands mer som tuggleksaker.

- min son kan inte sitta i bilstol mer en 3 minuter innan det blir illvral och forsoker krangla sig ur. inget hjalper for att distrahera. Detta trodde jag skulle vaxa bort men icke. Vi kan inte aka langre strackor mer an 15 min och detta gor att vi alltid ar hemma och aldrig kan resa.

- Min son har alltid kranglat i matstol. Ska sta direkt och bara krangel

- Han har alltid vaknat flera ganger om natten. Att sova igenom natten kom inte forran nu och fortfarande har vi natter da det ar krangel.

- Han har aldrig riktigt atit ordenligt. Han borjade nog ata fast foda vid 14 manaders alder och an idag ar varje gar det dagar med valdigt lite mat. han vager bara 10 kilo och ar som sagt..2 ar!!

- enorma utbrott, nar det gar emot han sa biter ofta och slar.

-  han ar pa allting (i hogre hastighet an vad ar normalt)..vilket resulterat i att hela varat hus ar nastan tomt upp till magnivan (far upp barnlas etc).

- Maste vara i famn eller vagn i affar annars springer han ivag och drar ner allt han ser. Jag tycker det ar jattejobbigt att besoka folk for jag far bara jaga min son och svettas over allt han ar pa...sa jag gar aldrig hem till folk.

Nagon som har ett barn som idag har fatt barnen adhd och kanner igen vissa symptom?

hoppas pa svar och lite input
    -

• Svar på tråden tidiga symptom ADHD?
  • Trollet Ludenben

Förutom det man att titta i bok, det är vanligt att tvååringar inte kan det.

Men allt det andra du skrev, så var min pojk när han var 2 år... han har svår ADHD och aspergers syndrom.
    Han har haft ganska mycket matkrångel. Inte så mycket som din men en hel del. Satte lätt i halsen och fick kräkreflexer lätt.
    Han bet och slog, var svår att ha i bil mm.

Utredningar brukar vara förtidigt i den åldern men det finns andra saker du kan göra under tiden. Om du inte ger omega3, testa det. Eye-q finns i flytande som passar en tvååring.
    Sen är det bra att ha lite fasta rutiner. Samma sak händer varje dag, det brukar sådana barn må bra av. Lägga sig, äta osv vid samma tid. Att ni undviker att resa bort, fortsätt med det. Det är tråkigt att va hemma men det brukar vara det barnen mår bäst av. Lugn miljö där de känner sig trygga. Undvik affärer och andra stressande miljöer där det är mycket folk.

Även om det är förtidigt med utredning kan du vända dig till bup för att få lite stöd i din föräldraroll. Det kan de hjälpa till med.
    Angående sömnen så finns melatonin som en läkare på bup eller barnmedicin kan söka licens för. Det är inte sömnmedicin som andra läkemedel utan det är kroppens egna hormon som man tillsätter. Inga biverkningar och inget syntetiskt för kroppen. I andra länder säljs det fritt som kosttillskott, gjordes här förr med. Men läkemedlesverket tjänar inga pengar på detta, därför krävs det att läkare får dispans att skriva ut det.
    Att inte få sova tär jättemycket både på barnet och på er föräldrar och det behöver man hjälp med. Fasta rutiner, omega3, melatonin är några tips som kan hjälpa för det med.

Jag svettas verkligen när jag läser om er pojke. Min var precis likadan så jag känner igen det. Idag har vi det mycket bättre än vad vi hade då. Han utreddes och fick diagnos när han var 4 år. Då fick vi andra verktyg att jobba efter och vår situation blev bättre.
    Har ni tur är det ingen ADHD eller annat NPF med ert barn för att han kan likaväl lugna ner sig. Därför väntar man med utredningar tills man ser vilken vändning det tar. Vid 4 år brukar man utreda. Misstänker man tex autism kan man få det tidigare men just ADHD brukar vara vid 4. Men så som du beskriver det, så hade vi det exakt.

Älskade ungar
  • odin09

Tusen tack for ditt svar!

Det var jattesnallt att ta dig tid och dela med dig av dina erfarenheter till mig. Vad skont att ni  har en diagnos nu och far stod med din son. 

Jag provade omega 3, eye q i samband med somproblemen for ett par manader sedan, men tyckte att det inte gav nagon effekt, men peppad av dig ska jag prova det igen och under en mycket langre tid!

Vi kor pa rutiner men visst ar det jobbigt att vara sa begransad hela tiden. Jag bor i Sydafrika och har inte varit hemma i Sverige sedan min son foddes for 2 ar sedan. Min storsta skrack har varit resan i sig men ocksa helt ny miljo, ny sang etc. Jag ar jatteradd att ta honom ur sin vardag och igenkannande miljo men sa ledsamt att inte kunna besoka vanner och familj i sverige. 

Det dar med melatonin var ett supertips!!!!! tack tack! Jag bor ju i Sydafrika och tror inte det ar nagot problem alls att fa tag i det da min mamma alltid brukar kopa upp sig pa ett lager vid besok har pa lakemedel som annars ar forbjudna i sverige=) perfekt! 

Hur har det funkat for er med forskola och dagis? Har det varit mkt konflikter med andra barn? Hur har han upplevts av de andra barnen och vilket sjalvbild har han fatt? Laste att de oftast pekas ut som "brakiga, stygga etc" ?  

varma kramar ! 

Svar på tråden tidiga symptom ADHD?