• Jojo 28

Vita Pepparkakor

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med en sak. Jag undrar om det finns någon här som ha recept på vita pepparkakor. Dem är lite tjockare. Min son Noah han vill baka pepparkakor och jag nämnde att jag åt vita pepparkakor när jag va liten. Nu är det så att min mamma ha receptet och hon är på jobbet och han vill baka NU, så å testar jag här nu.

Mvh Johanna

• Svar på tråden Vita Pepparkakor
  • AxelArvid

VITA PEPPARKAKOR

Du behöver:

3,5 dl vatten
    3,5 dl ljus sirap
    4,5 dl strösocker
    60 g margarin
    1 msk hjorthornssalt
    ca 2,5 l vetemjöl

1. Blanda vatten, sirap, socker och matfett i en kastrull. Låt det få ett uppkok. Låt kallna.
    2. Blanda hjorthornssaltet med lite mjöl. Rör ner detta och resterande mjöl i spadet. Det ska bli en fast deg.
    3. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord.
    4. Kavla ut den riktigt tunt. Ta ut stora och små kakor. Glöm inte att göra hål för ev upphängningstråd.
    5. Lägg kakorna på bakplåtar med papper. Grädda i 175-200 graders ugn i 6-8 minuter. Kakorna ska INTE ta färg!

Tips: Gör stora hjärtan eller stjärnor, som du senare dekorerar med kristyr eller tårtgelé och hänger i dina fönster.
    Det är också fint med placeringskort som gästerna sedan kan äta.
    Eller små dekorerade figurer som julgranspynt. Du kommer säkert på fler saker att göra.

Kristyr:

en äggvita
    1 tsk ättiksprit
    3 dl florsocker

Vispas med elvisp till fast skum. Spritsas på kakorna som dekoration.

• Beloved

3,5 dl vatten
    3,5 dl ljus sirap
    4,5 dl strösocker
    60 g margarin
    1 msk hjorthornssalt
    ca 2,5 l vetemjöl

Blanda vatten, sirap, socker och matfett i en kastrull och låt det få ett uppkok. Ställ av svalna/kallna. Blanda ut hjotronsaltet med mjölet och rör ner i kastrullen. Degen ska vara fast arbeta samman degen.
    Grädda i 175-200 graders, kakorna ska ju vara vita så låt dem inte ta färg

Andra som har recept? Jag vill gärna prova på andra recept!

• Vanilj

Vita Pepparkakor

1 dl vatten
    1 dl ljus sirap
    1 dl socker
    25 g smör
    1 tsk hjortronsalt
    6-7 dl vetemjöl
    Gör så här:

Blanda smör, vatten, sirap och socker i en kastrull. Koka upp allt och ta sedan bort kastrullen från spisen och låt det svalna.

Blanda vetemjöl och hjortronsalt och rör ner mjölblandningen i sockerblandningen.

Arbeta kraftigt. Ha i mer mjöl om degen känns kladdig.

Ugnstemperatur_ 175 grader

Gräddningstid_ ca 8 min

Inte lika knapriga som vanliga pepparkakor men definitivt lite annorlunda.

• Asrta1

Åhhhhh jag åt oxå vita pepparkakor när jag var liten!

Har inte hittat ngt recept så jag trodde ett tag att jag inbillat mig det

Ser gärna fram mot receptet!

• Madeluttan

Vita pepparkakor

· 100 g smör
    · 4 äggvitor
    · 2 dl strösocker
    · 10 - 15 droppar (½ krm) citronolja
    · 2 tsk hjorthornssalt
    · 11 - 12 dl vetemjöl
    · hushållsfärger (grönt och rött)
    Smält matfettet. Vispa äggvitorna pösiga med sockret. Rör ner matfettet i skummet tillsammans med citronoljan och den mindre mängden vetemjöl blandat med hjorthornssalt. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två halvor och kavla varje deghalva till en 3 mm tjock platta. Grädda en provkaka. Om den inte håller formen behövs det mer mjöl i degen. Ta ut figurer och grädda mitt i ugnen i 125 grader, 10 - 20 minuter. Figurerna ska vara alldeles torra. Låt dem svalna på plant underlag.

• Madeluttan

Oj...många hade visst hunnit svara....ja ja, nu har du ju recept så du klarar dig!

Hoppas att det blir ett bra bak!
    Har aldrig testat vita pepparkakor...kanske ska testa!

• Jojo 28

Tack så jätte mkt alla underbara människr min dag är räddad. *ler*

Svar på tråden Vita Pepparkakor