• emoni23

mammapeng & Eget företag

Hur funkar det med föräldrapengen när man har eget företag? 
    Jag har enskild firma, och hur räknar de ut hur mycket man ska få? företagets inkomst blir ju inte min lön, och om man jobbar undra ledigheten kan man bli återbetalningsskyldig?

• Svar på tråden mammapeng & Eget företag
  • Anna4

Vet inte hur det fungerar med föräldrapenningen men om du vill jobba så får du inte ta ut dagar de dagarna. Jag jobbade lite på helgerna o tog ut tre dagar i veckan, mån-ons.

• emoni23

Problemet är att det funkar inte så när man har företag jag kanske sitter ledig en dag men får in en bildbeställning på 3000 via mailen då fakturerar jag och tar rätt på beställningen och jag har ju inte jobbat då lixom, sedan vet jag aldrig när folk betalar in till mig, det måste finnas ett sätt som FK använder sig av som funkar för företagare, lär ju säkert blir superkrångligt som allt annat när man är företagare.

• Mrs West

Din sgi blir ditt företags nettointäkt. Alltså årets resultat efter egenavgifter. Tror inte du kan bli återbetalningsskyldig. Gör som personen ovan sa, jobba på helgen och ta ut fp mån-fre. Så har jag gjort.

• Anna4

Jag frågade hur jag skulle göra om jag blev "tvungen" att jobba en dag som jag tog dag för o då sa de att jag skulle ringa till den så ändrade de, alternativt fick jag betala tillbaka den dagen. Men då får man tillbaka den dagen på "dagarna" o kan använda den senare. Hoppas du förstår :) Annars kan du ringa o prata med en handläggare.

• emoni23

Aha det finns alltid kryphål  jag vet inte nu hur mycket jag kommer jobba förhoppningsvis mest studiojobb det är roligast och lättast när man har barn ingen lust att flänga runt för mycket då :)

Ska kolla upp de :) 

• BeccaStina

Det beror lite på hur länge du har haft ditt företag.

så här fungerade det för mig. eftersom jag bara hade haft mitt företag i 1 år (tror gränsen är på 2-3 år) så fick jag skicka in papper på.

Föregående års vinst
    årets beräknade vinst
    och vad jag tror jag kommer tjäna när jag jobbar fullt och har ett etablerat stabilt företag. (alltså efter 2-3 år)

ut efter de siffrorn som jag skickaade in så räknade de ut en summa som de ansåg var lämplig.

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
Svar på tråden mammapeng & Eget företag