• Anonym (Aloe vera??)

Aloe Vera dryck till barn?

Hej

Har en vän som rekommenderar att jag ska ge Aloe Vera till mina barn då hon tycker "de är förylda hela tiden". De är förövrigt inte förkylda hela tiden, utan helt normala dagis-småbarns-förkylningar + magsjukor. Ja du kan ju tänka dig själv.
    Men denna kvinna propsar då på detta och jag har inget bra motsvar då jag inte vet om det är bra eller dåligt.
    Min spontana reaktion är att jag inte vill stoppa i detta i mina barn, 1,2 och 4 år.

Är det en bra idé att ge detta eller är det bara buffel & båg?

• Svar på tråden Aloe Vera dryck till barn?
  • MammaTillGuldklimpar

Det kan rekommenderas till vuxna och hjälper till med allt möjligt om man hittar en sort av hög kvalite. Men det FÅR inte rekommenderas till barn eftersom inga vetenskapliga studier har gjorts. Sen gör man ju hur man vill med sitt eget barn men säljare av aloevera-produkter får iaf inte rekommendera det till barn..
    Själv kan jag använda ren aloevera-gele till min dotter men då är det endast utvändigt.

• asplundskan
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-03-05 19:43:08 följande:
    Det kan rekommenderas till vuxna och hjälper till med allt möjligt om man hittar en sort av hög kvalite. Men det FÅR inte rekommenderas till barn eftersom inga vetenskapliga studier har gjorts. Sen gör man ju hur man vill med sitt eget barn men säljare av aloevera-produkter får iaf inte rekommendera det till barn..
    Själv kan jag använda ren aloevera-gele till min dotter men då är det endast utvändigt.
    Oj, jag var på aloe vera party förra helgen och då sa dom att man kunde ge det till barn som fyllt 2 iaf... hmm
  • Anonym (Aloe vera??)

Så man ska kanske undvika det alltså?

• vildovacker1

Jag skulle undvika det. Förskylningar hör väl till när man är liten. Växter o eteriska oljor ska man vara försiktig med när det gäller barn.

• Fröken Julie

Aloe Vera är en grönsak! Ger du ditt barn grönsaker kan du ge dem Aloe vera också. Jag ger mina!

• MammaTillGuldklimpar

Okej. Hon som sålde hemma hos mig sa att säljarna där hon jobbar inte FÅR rekommendera det till barn. Sa ingen ålder alltså.. Sen gör man ju som man vill. Tror själv inte att det skulle vara farligt.. Men visst är det väl en växt o ingen grönsak?

• Fröken Julie

Klart det är en växt men anses faktiskt vara en av världens nyttigaste grönsaker! Men det finns tusentals olika Aloe vera växter och det är bara vissa som man kan använda sig utav. Den sort som man använder till dryckerna heter Barbadensia Miller och är helt ofarlig att dricka. Skulle dock inte rekommendera att äta växten som den är... ;)
    Men faktum är att Aloe vera växten faktiskt är släkt med både vitlöken och sparrisen.

• MammaTillGuldklimpar

Intressant..
    Jo precis, det finns ju tom giftiga aloevera-växter med så det är ju viktigt att man väljer ett märke med kvalite.. Vet att vissa billigare märken använder stjälk o allt när de gör sina produkter.. Inte giftigt men mindre verkfullt eftersom det är vattnet/juicen i växten som har den läkande effekten..

• Jenny 82

Min dotter hade kraftiga problem med förstoppning och vi fick ingen hjälp av bvc mer en massa laxerande som inte hjälpte.
    Då fick jag tipset om Aloe Vera och det räddade hennes mage. När hon fått ordning på magen slutade jag ge henne.
    Kan inte råda dig hur du skall göra men ville ändå berätta att jag gett min dotter som då var 2,4 år.

• Anonym (Dumheter.)

Aloe Vera-drycker hjälper inte mot förkylning eller mot någonting annat heller för den delen. Det är pseoduvetenskapligt trams.

• Fröken Julie

Ska man dricka Aloe Vera rekommenderar jag att ni tittar på innehållsförteckningen innan ni köper. Speciellt om ni köper i affärer. Står det vatten först är det troligtvis mest vatten i och lär inte ge någon större effekt. Och precis som ni skrivit är det väldigt olika hur man använder sig av växten, det är endast gelen inuti som ska användas. OCh den måste förslutas omgående annars oxiderar den och blir brun. Drick inte brun Aloe Vera...... Fast den lär inte smaka något vidare. Köp från företag som har kvalitetssäkra produkter.

• Anonym (Dumheter.)
    Fröken Julie skrev 2011-03-07 22:14:30 följande:
    Anonym (dumheter) Har du testat själv??
    På vilket sätt påverkar det fakta? Jag baserar mitt påstående på vetenskapliga fakta, inte anekdoter.
  • Kawanna
    Anonym (Dumheter.) skrev 2011-03-07 22:28:48 följande:
    På vilket sätt påverkar det fakta? Jag baserar mitt påstående på vetenskapliga fakta, inte anekdoter.
    Oj de vetenskapliga fakta skulle jag vilja se....
    Tror nämligen inte de finns....men varsågod att överbevisa mig :)

Anekdoter säger du hmm ( En anekdot var ursprungligen en skrift som inte blivit offentliggjord)
    Jag annser att Effekten av Aloe Vera är offentlig gjort och har varit så i 1000-tals år.

Jag baserar min "fakta" på alla de människor med autoimunasjukdomar som har haft nytta av att dricka Aloe vera och på att brännskadepatienter får en mycket snabbare läkningseffekt  av Aloe vera-gelly/salva. (det där sista är förresten vetenskapligt bevisat om du undrar, ring Sahlgrenska om du tvivlar på mig)

Men det är inte lätt att förklara detta för den som inte vill förstå.
    Ingen kommer att tvinga dig att dricka Aloe Vera gel, eller använda några hudprodukter.
    Tycker mest att det är synd att du kallar det "pseoduvetenskapligt trams" när du inte vet vad du pratar om.

Valet är fritt och människan är fri att göra som hon vill :) och det är väl tur det :)
Svar på tråden Aloe Vera dryck till barn?