• Anonym

Luktar SKIT därnere (har spiral)

Jag är 25 år gammal. Har alltid luktat riktigt illa därnere.
    Måste byta trosor minst två gånger per dag. Och har jag gått en hel dag på jobbet tex och kommer hem, tar av mig byxorna så luktar det fan äckligt!

Det här är skitjobbigt :( har alltid varit så innan jag fick barn och även efter. jag har kollat upp det, men allt är okej, inga infektioner osv. Men ändå luktar det så här? Jag luktar gott max en timme efter dusch men sen är det back igen. för nån månad sen satte jag in spiral också, och det har bara blivit värre. dessutom blöder jag titt som tätt så jag har längre ingen koll för när jag har mens eller inte :(

Det här är sjukt jobbigt. vad kan man göra?

• Svar på tråden Luktar SKIT därnere (har spiral)
  • äsch

Alltså, hur tvättar du dig? Haha, lät konstigt, men det är en uppriktig fråga. Absolut inget illa menat. Det finns lactal på apoteket, även andra mjölksyregrejer som kan fixa till Ph-värdet litegrann. Sen är det väldigt bra att smörja med olivolja ganska ofta, säg morgon och kväll. Väldigt bra, inte bara  mot svamp.

• äsch

Har du (eller din sambo kanske) smakat hur det smakar?

• Anonym
    äsch skrev 2011-03-05 19:46:23 följande:
    Har du (eller din sambo kanske) smakat hur det smakar?
    har haft två killar. Ingen har klagat. Men dom luktar ju inte på mina trosor. det är främst trosorna som doftar, därför jag får byta :(
  • Anonym
    äsch skrev 2011-03-05 19:45:10 följande:
    Alltså, hur tvättar du dig? Haha, lät konstigt, men det är en uppriktig fråga. Absolut inget illa menat. Det finns lactal på apoteket, även andra mjölksyregrejer som kan fixa till Ph-värdet litegrann. Sen är det väldigt bra att smörja med olivolja ganska ofta, säg morgon och kväll. Väldigt bra, inte bara  mot svamp.
    bara vanligt schampoo och vatten
  • Anonym (:o)

låter som bakteriell vaginos (stavning?) hade det när jag hade spiral...luktar typ rutten fisk :o

• Anonym

Såg ett program på tv om en tjej som hade problem med lukt från underlivet, så hon duschade och tvättade sig hela tiden. Men de tog ett prov på henne, och det visade sig att hon faktiskt tvättat bort alla bakterier, onda som goda. Hon fick börja med någon tvättolja istället för att duscha, och blev bra.

Nu vet jag ju inte om du duschar vaje dag, men testa tvättolja som finns på apoteket(rosa vit flaska) den tycker jag känns bra. (nu har jag aldrig haft problem med lukt, förrän jag blev gravid, så jag har bara användt tvättoljan ett par veckor)

Kanske att din spiral inte är bra för dig också, kanske du kan ha något annat p-medel?  

hoppas du blir bättre Glad 

• äsch

Alltså det ska ju lukta lite. Inte skit och inte jättemycket, men helt luktlöst är det ju inte. Som filmjölk ungefär, för det mesta. Men har du jättemycket flytningar?

• äsch

Egentligen ska man ju bara tvätta utanpå och helst utan tvål, shampo och sådana saker. Inuti är strängt förbjudet. ;) Men du hade undersökts för infektioner, som t.ex. bakteriell vaginos?

• Anonym (BV?)

Har du kontrollerat dig för bakteriell vaginos (BV)? Endel får upprepade besvär med det och det beror på störd bakterieflora i underlivet och rubbad pH-balans. Luktar riktigt illa, ibland som rutten fisk... Urk...
    Gå till gyn och kolla upp igen! Man ska inte behöva lukta blä! Om det är BV så är oftast problemet dock att man tvättar sig för ofta vilket tar rubbar pH-värdet som gör att normalfloran dör och illaluktande bakterier växer istället. Lite paradoxalt eftersom om man luktar illa så vill man tvätta sig och då hjälper det lite för stunden men sen blir det ännu värre eftersom de illaluktande bakterierna trivs ännu bättre! 
    Så det räcker alltså inte att få behandling mot BV om man sen inte slutar att tvätta så mycket. Fortsätter man tvätta ofta med duschcreme/schampo så är det lätt att man får tillbaks det för då rubbar man ju pH-värdet igen.

• Familytime

Men aldrig nåt annat än vatten i underlivet, tjejer!! Det är ju DÄRFÖR du luktar så!! Ingen tvål, inget schampoo, bars bara vatten och på sin höjd oparfymerad olja! Det kommer vara ovant och skumt en vecka, men sen kommer förhoppningsvis balansen återställas och du kommer inte dofta!

Och jag har själv varit med om det, så jag vet att det stämmer. Fick rejäl bassning av min läkare för att jag tvättade två gånger om dagen med tvål. Så bort med tvålen och allt annat tjafs!

• Anonym (BV?)

Som någon sa ska man använda helst bara ljummet vatten eller intimolja till underlivet. Absolut inte spola upp i underlivet med vatten utan bara tvätta utanpå. Ph-värdet rubbas också lite när man har mens/blödning så då kan man förebygga att få tillbaka BV använda lactal (mjölksyra) några dar som har bra pH-värde. Det finns tyvärr inte så tydliga evidens för det men det låter ju logiskt att det kan funka så man brukar rekommendera att prova. Har du koppar eller hormonspiral? Om du har hormonspiral så brukar de flesta ha lite mellanblödningar i början men efter ett tag brukar det minska och endel blir helt blödningsfria! Det vore ju bra om det är BV du har, så att inte blödningen rubbar pH-värdet så ofta.

• Anonym (*)

Vivag eller Lactal från Apoteket återställer. Ingen tvål eller liknande, tvätta bara m. olja, inte för ofta

• äsch

När jag duschar så blaskar jag bara av med lite vatten. Luktar... ja, inte fräsht som i tvål, men fräsht som i normalbalanserad f***a. Däremot har jag haft problem med ph-värdet i min ungdom och det luktade inte gått kan jag säga. Jag lyckades faktiskt lösa det med filmjölk (men om du frågar mig nu skulle jag använda lactal eller dylikt). Kan ju dra en lite kul historia också. Vi hade inget badkar hemma på den tiden så vi fick gå till mormor och bada. När jag kom dit undrade jag försynt om hon möjligtvis hade lite filmjölk? "Nej", säger mormor. "Men jag har risifrutti". Jag stod över.

Men som sagt, inga kemikalier i närheten och tvätta max en gång om dagen (ja, jag vet att det är svårt när man tycker att man luktar illa). Smörj med lite olivolja eller intimolja som någon annan föreslog. Om det inte funkar så gå till gyn.

• äsch
    äsch skrev 2011-03-05 20:04:29 följande:
    När jag duschar så blaskar jag bara av med lite vatten. Luktar... ja, inte fräsht som i tvål, men fräsht som i normalbalanserad f***a. Däremot har jag haft problem med ph-värdet i min ungdom och det luktade inte gått kan jag säga. Jag lyckades faktiskt lösa det med filmjölk (men om du frågar mig nu skulle jag använda lactal eller dylikt). Kan ju dra en lite kul historia också. Vi hade inget badkar hemma på den tiden så vi fick gå till mormor och bada. När jag kom dit undrade jag försynt om hon möjligtvis hade lite filmjölk? "Nej", säger mormor. "Men jag har risifrutti". Jag stod över.

Men som sagt, inga kemikalier i närheten och tvätta max en gång om dagen (ja, jag vet att det är svårt när man tycker att man luktar illa). Smörj med lite olivolja eller intimolja som någon annan föreslog. Om det inte funkar så gå till gyn.
    förtydligande: Bara utanpåtvätt alltså, mellan blygdläpparna och så, inte in med fingrarna och tvätta.
  • Anonym

jag vill bara tacka alla för alla tips.

Slutade tvätta mig med tvål/schampoo där nere och har enbart använt oljan. Har inte luktat något konstigt där sedan dess =)

• Familytime

Vad skönt att höra!!! Kul att ett så enkelt tips funkar!

Svar på tråden Luktar SKIT därnere (har spiral)