• Paprikan

Omega 3??

Är det någon som vet om omega 3 är speciellt viktigt under graviditet? Jag hörde det av en kollega på jobbet som är dietist... Men jag har aldrig hört det förut... Jag är vegetarian och äter inte fisk alls så jag blir lite orolig...

Kramar!

• Svar på tråden Omega 3??
  • elvatolv

Jag har hört att man INTE ska äta Omega 3 under graviditeten. Innehåller ju fiskleverolja som inte är så bra för barnet.

• Vårsolen

Enligt den bm jag pratat med så sa hon inget negativt om att jag äter omega 3, däremot sa hon inget om att man ska eller bör äta det heller så jag tror inte att du behöver oroa dig över att behöva äta det, är ju framförallt kanske inget man vill äta när man är vegetarian.

Vårsolen v8, fd semi vegetarian

• pcotjej

Om man e vegetarian och inte vill äta fiskolja så kan man istället äta den iologiska linfröoljan istället. Sedan så heter det inte fiskLEVERolja nu för tiden. Förr så hette det levertran och det var a-vitaminet man ville åt bla i oljan men nu använder man inte levern utan pressar fisken i övrigt och utvinner omega3 oljan så idag heter det FISKOLJA.

Jag äter inte fiskolja nu men har gjort tidigare. Jag ska börja äta igen när jag ska amma för det är jätteviktigt + att du äter gravid och ammande vitamin inte enbart den som är för vegetarianer.

• Cinnalinna

Aida: omega3 som man tar i tablett form kommer fran fiskOLJA inte fiskLEVERolja, fiskleverolja säljs inte ens i sveirge längre. Fiskleveroljan innehaller höga halter av vitamin A bland annat som är fosterskadande, det är inte omega3 som är skadlig.

Lat oss halla isär begreppen!

I norge och usa rekommenderas gravida att ta omega 3, det finns tva superviktiga fettsyror som heter DHA och EPA som fostret behöver för att bland annat hjärnan ska utvecklas bra.

Jag tar omega 3 varje dag, köper kapslarna pa aproteket där de finns i ren, filtrerad form fran fisk som är fiskad i atlanten. Alltsa filtrerad fran eventuella miljögifter.

• Infinite Joy

Ville bara göra er uppmärksamma på alla w3- och w6-fettsyror är inte essentiella. Är bara linolsyra och linolensyra som vi inte kan tillverka själv. Så läs innehållsförteckningen noga... kan vara lite lur med termologin.

• elvatolv

Oj då, Cinnalinna! Sorry för att jag inte höll isär begreppen!

Då har jag fått fel information. Bra att ni rättade mig så nu vet jag också det.

• Thalis

Växande barn och ungdomar, gravida kvinnor och ammande kvinnor, nyfödda och småbarn, hårt tränande människor är grupper som behöver stort intag av omega-3-fettsyror. Vid låg konsumtion av (fet) fisk är användning av fiskolja därför ett bra alternativ. I en rapport från Irland larmades nyligen om höga halter av miljögifter i fiskolja. Det visade sig att det gällde fiskleverolja. Hälsokostrådet har nyligen gått ut med ett pressmeddelande att svenska fiskoljor är fria från miljögifter. Den i ovannämnda undersökning allra renaste fiskoljan var svensk (Eskimo-3).

Detta hittade jag på den sida som pcotjej hänvisade till !

• Dayna Lee

Jag lägger ut en länk här www.frittflyt.se

Företaget har en läkare som svarar på frågor gällande gravida och omega3. Ni kan även handla direkt från dom och de har en jättefin olja som jag själv har använt innan jag blev gravid. Nu håller jag upp tills bebis är född. Höll på att bli för smart så då var det läge att göra uppehåll. Nej men jag har valt att ta omega3 under min amning istället.

• Cinnalinna

hahaha dayna - ja passa dig du vill ju inte bli för smart för blonderingsvätskan jag passa mig noga!

Svar på tråden Omega 3??