• systertillknorr

Luktar Italien?

Vet inte var jag ska lägga det här inlägget, men prövar!
    Jag tycker att det luktar fantastiskt i Italienska hem, även Italienare luktar fantastiskt (fördomsfullt jag vet, men de jag känt). När släktingar kommer hit från Italien känner jag likadant, den där fantastiska doften av Italien som infinner sig. Är det något särskilt med italienskt tvättmedel/sköljmedel? Vad är det som luktar så gott? Hur får jag tag på det (om det nu är det som luktar) gamla moster skrattar bara åt mig och vill inte skicka något!

Verkar säkert skit fjantigt

• Svar på tråden Luktar Italien?
  • Dripknot

TS

Vet du, jag har faktiskt funderat på samma sak! :) 2010 var jag till Italien för första gången i mitt liv. Jag upplevde också precis samma sak. Italienarna har inte baraoerhört vackra och påkostade hem, de doftar fräscht och ljuvligt också. På marknadsdagarna i byarna och städerna klär kvinnorna upp sig ordentligt med fina sminkningar, pälsar och finkläder. Herrarna ser också städade ut. Överlag så finner jag de italienska kvinnorna mer välvårdade och noggranna med sina utseenden. Har aldrig sett en italiensk kvinna i mysdress på stan i Italien.

Annat är det när man går på stan här. De svenska kvinnorna överlag är rätt trista och gråa. Medelålders kvinnor har en tendens att tappa sig själva med grå/svarta/beiga kläder, fula skor och kort hår. Ju äldre kvinnan blir desto kortare blir burret. Astrist!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • systertillknorr

Intressant fenomen! Det är verkligen så, både kvinnor, män och barn luktar så gott! Jag hoppas nån har svaret på min fråga. Kanske finns ett tvättmedel (eller va det nu är) som är i närheten, hoppas nån har tips haha

• svalan1980

De vädrar mycket och använder mycket parfymerat candeggina (klorin), mjukmedel då vattnet är hårt och marseille-tvål.

• systertillknorr
    svalan1980 skrev 2011-03-07 00:38:22 följande:
    De vädrar mycket och använder mycket parfymerat candeggina (klorin), mjukmedel då vattnet är hårt och marseille-tvål.
    Intressant! Kan ju förklara fenomenet =) Tack så mycket, dock vet jag inte om jag vill börja tillsätta massa sånt i tvätten "bara för att" vad är marseille-tvål för något?
  • Dripknot

Mmm undrar samma sak... Vad är marseilletvål ??

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • SolOchSnö

Den enda Marseille-tvål som jag känner till är tvål av olivolja som säljs i stora kuber. Jag tycker inte att den luktar gott eller dåligt i sig men ibland är den parfymerad med tex lavendel. Är det den tvålen som svalan menar?

Prova att köp en tvål och se vad ni tycker om den, en kub kostar 50-60 kr. Om man inte vill tvätta sig med den så kan man använda den som ulltvättmedel, skär flingor med en kniv. Man kan ofta köpa den på hälsokosten och kanske på parfymerier.

Svar på tråden Luktar Italien?