• Amazina

Vansinniga kramper i vaderna om nätterna!!

Fasen vad ont det gör!!

Man vaknar av en spänning i vaden och efter att ha vickat en gång på foten (och typ stimulerat muskeln) drar den ihop sig till en 7helvetes kramp. Har varit tvungen att väcka maken stönandes flera ggr de senaste veckorna för livräddande vadmassage med tillhörande sträckning. Det kan göra så ont att jag nästan börjar gråta!! Någon gång har jag haft kramp i både fram och baksidan eller i tårna som har bytt av varandra beroende på åt vilket håll maken stretchat mitt ben.

Jag märker att det blir värre när jag inte druckit så mycket som jag brukar, men jag häller verkligen i mig vatten i normala fall och ändå slipper jag inte undan. Tar även magnesium 10 mmol per dag förutom de vanliga vitamintabletterna och järn.

Efter ett "krampanfall" på någon enstaka minut har jag träningsvärk i vaden i flera dagar...

Någon mer som har det som jag och kanske har tips på hur man slipper skiten?? Är i v 33 och har normalt (ogravid) aldrig kramper...
  • Svar på tråden Vansinniga kramper i vaderna om nätterna!!
  • enmamma

Prova att knyta yllegarn runt vaden.
    Det funkade för mig när jag hade samma bekymmer.
    Och som du nämde drick mycket, även saltbalansen kan påverka.
    Visst blir man förbannad när det händer nattetid.,

• eliten

Ja fy vs hemskt det är! Var nästan lika illa för min sambo som låg på vakt för att bli väckt av slag i sidan för att slänga sej ner och massera medans jag skrek av smärta.
    Tips vet jag inte men efter ett tag så vakna jag till innan det hände på nåt sätt och lärde mej att inte sträcka ut vaden så det blev kramp utan vicka försiktigt på foten så la det sej och jag fick sova vidare utan att det blev den där akutsmärtan..

• Lykka

Jag hade det också så, vet att det är jättejobbigt! Gör ju så himla ont innan man kan trycka foten mot väggen och det släpper! Vet faktiskt inte hur man blir av med det men min bm sa att salt gör det värre...

• Didaj

Fråga att äta kalktillskott, det gjorde jag och det försvann!

• Glow

Ja fy vad hemskt det är, man får ju nästan panik. Drick mycket vatten, försök att undvika att sträcka ut vaden (men man gör det omedvetet jag vet), kan hjälpa att ta tag i vaden för att undvika att man sträcker ut den och försiktigt massera, pressa vaden mot sänggaveln om en såndan finns (eller en vägg).

• TheFamily

Det hjälper att äta en banan innan man somnar oxå. Kaliumbrist gör att man krampar. B12 tabletter hjälper oxå!

• LillSkruttet

Se till att inte bli kall om benen också, det kan trigga krampen. Vet att jag lätt får kram i tårna om jag blir lite kall om fötterna. Hade också problem med vadkramper under graviditeterna. Lärde mig tillslut att när jag vaknade (ja, det hände oftast nattetid!) och hade kramp så var det enda som kunde häva krampen, att jag greppade tårna med handen och vinklade upp foten mot smalbenet till, så vaden sträcktes ut ordentligt. 

• straw2008

FYYY det hade jag oxå, sjukt vidrigt !!!

JAg tog tag i vaden o liksom motade bort krampen, vaknade alltid i tid nästan så den aldrig bröt ut helt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Barnlängtan88

Jag har exakt som du. Är också i vecka 33:). Fruktansvärt ont gör det. Jag äter också magnetsium. Blir ofta värre om jag varit någonstans det är varmt också.

• Purlan

För mig hjälpte det med stödstrumpor.

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Lillplutt BF 6 mars 2011 ♥
  • Veritaslux

Stödstrumpor är det hjälpt mig bäst. Visst, diverse mineralbrister kan leda till kramper, men den största anledningen att man får kramper när man är gravid är att man har sämre blodcirkulation och samlar på sig vätska i benen. Säger i alla fall de sakkunniga jag pratat med. 

Mig har det också hjälpt att massera och stretcha vaderna lite varje kväll...

Och drick inte mer vatten än nödvändigt. Visst, det är viktigt att inte få vätskebrist men om man dricker när man är törstig så har man inte vätskebrist och att dricka mer än nödvändigt leder bara till en sak: Överaktiv blåsa, och det har man ändå som gravid.  

Väntar första barnet. BF 110603
Svar på tråden Vansinniga kramper i vaderna om nätterna!!