• Jess86

Skäms ni också för att ni skrek eller ballade ur under förlossningen?

Jag hade värkar med 5 minuters mellanrum i 45 timmar innan sonen ploppade ut. Och i 40 av dom 45 timmarna gjorde det ONT!
    När jag var öppen 6 cm och barnmorskan skulle sätta en skalp-CTG för att mag-CTG:n inte fungerade så gick ju även vattnet och då öppnade jag mig dom sista 4 centimetrarna på 1½ timma, den värsta smärtan jag någonsin varit med om. Skrek och kved som en jävla idiot om EDA och när jag väl fick den så var det dags att krysta och då sattes värkstimulerande in efter nån halvtimma.
    Det var "skönare" att krysta ut ungen än att ha öppningsvärkar men jag trodde faktiskt att det skulle kännas annorlunda att krysta. Trodde han var ute i princip innan huvudet ens syntes där nere.
    Nej, fyfan säger jag bara. Nu är sonen en månad men jag ryser fortfarande av tanken att föda ett barn till.
    Jag hörde ingen annan på förlossningen skrika men fan vad jag skrek!
    Skrek ni också eller är jag ensam? Jag skäms över mitt skrikande i alla fall.

• Svar på tråden Skäms ni också för att ni skrek eller ballade ur under förlossningen?
  • Jess86
    Cornellia skrev 2011-03-06 00:04:56 följande:
    Varför skämmas över något sånt?
    För att jag verkligen SKREK som en stucken gris.
  • saltflingan

Vad är det i skrikandet som du skäms över?

Jag skrek också, vilket förvånade mig men skäms gör jag absolut inte. Min förlossning gick väldigt fort så jag hann inte med någon annan smärtlindring än lustgas. Öppnade mig från 5-10 cm på 2 timmar och undrar fortfarande vad värkpauser är för något. 

• Cornellia
    Jess86 skrev 2011-03-06 00:06:06 följande:
    För att jag verkligen SKREK som en stucken gris.
    Och du menar att det är något skamligt? Varför då? Att skrika när nått gör jävligt ont är väl inte särskilt konstigt, eller nått att skämmas över?
  • Jess86

Har fått för mig att det inte är OK att skrika men det kanske är lite OK ändå då :)

• Lykka

Du är knappast ensam! Det var inte länge sedan en massa bm från nåt bb (minns inte var) pratade om att ljudisolera bättre mellan rummen för att det var ett arbetsmiljöproblem med alla skrikande mammor! Så det är inget ovanligt, inget att skämmas för och helt okej! =)

• Munchies

Ja, jag skäms. Borde inte göra det, men jag gör det ändå. Trodde faktiskt att jag skulle dö av smärta. Skrek och bad om att de skulle döda mig så att jag skulle slippa smärtan.

• Lindreas

Jag skäms över att jag var så himla trött och verkligen inte orkade göra som de bad mig. Den ena barnmorskan ville att jag skulle hålla i hennes händer och dra när det var dags att krysta. Jag lade mina händer i hennes, men höll inte i alls, jag hade inte ork. De bad mig lyfta på benet och jag orkade inte. Jag bad om ursäkt hela tiden för att jag inte orkade (efter att ha varit vaken i 34 timmar utan att äta) och när jag tänker tillbaka på förlossningen så skäms jag över att jag inte orkade göra som de bad mig. Jag som suttit och tittat på förlossningsprogram och nästan blivit arg på de som sa att de "inte orkade" krysta och göra som barnmorskan sa var precis likadan...

• Munchies

Hade inga problem med värkarna dock, de gjorde ont men det var inga problem när jag tog lustgas. Det var när jag skulle krysta som jag ballade ur totalt.

• Momalicious

Jag skrek när jag krystade. Inte för att det gjorde ont, vilket jag inte tyckte (upptäckt att jag är rätt ensam om det) utan det bara kom. Precis som krystvärkarna var det inget jag kunde kontrollera. Jag hade också en snabb förlossning - från 4 centimeter till född bebis på under en timme. :)
    Jag tycker förlossningen var underbar och vi har en film från förlossningen där jag krystar och när krystvärken var slut frågade min sambo "har du en hälsning till dig själv imorgon?" varpå jag svarar "Jaa, gör om detta snart". I bakgrunden hör man BM och uskan skratta och BM säger "du får göra klart det här först" och så börjar jag krysta igen ;)

Svar på tråden Skäms ni också för att ni skrek eller ballade ur under förlossningen?