• Eliin

Någon som har en westie (west highland white terrier)?

hurdana är dom?

Tycker de är så otroligt vackra och charmiga=)

Är de krävande?

Nu har vi en jack russelterrier och de är ju som sagt VÄLDIGT krävande.
    Tror han nog skulle vilja ha en kompis...

• Svar på tråden Någon som har en westie (west highland white terrier)?
  • tii

jag har!! Han är hur go som hellst!
    Det som är mest krävande med dom är ju pälsen, men annars är dom inte så jättekrävande. tycker inte jag iaf.

tycker absolut att du ska köpa en westie.

• Eliin

JRT kräver ju trimmning 2 ggr om året ungf. (vår är strävhårig) och jag trimmar honom själv så det borde ju inte vara så himla mycket skillnad att trimma en westie. Det underlättar ju en hel del om man kan göra det själv..=)

Westie kräver trimning typ 4 ggr per år eller något sånt va?

• Uncia

terriers är ju terriers som man säger.

min mormor har en whestie en mysig tik. men just hon är ganska skällig av sig. dem dem är ju pigga och snälla hundar som hänger med på det mesta.
    och som ovan nämnt...är ju trimning på dem.

• Eliin

det är många som förknippar terrier som skälliga. Vår JRT skäller aldrig.. förutom om han blir väckt av något som skrämmer honom=) Det är ju faktiskt en sak som handlar om vad man som ägare tolererar anser jag..=)

• tii

vår westie har inte heller något terrier temperament.. han är hur mysig o go o tyst som hellst. haha.

• Ameos

Westisarna är i regel betydligt lugnare än jack russel, men samtidigt hänger de alltid med på de upptåg som matte kan tänkas hitta på. Brukar också vara otroligt smarta och charmiga. Tack vare detta och sin envishet är de ganska duktiga på att få sin vilja igenom. Det är helt enkelt svårt att stå emot en westie.

Enda nackdelen som jag kan se det är att det kostar en del att trimma en westie. Pälsskötseln i övrigt tycker jag inte är något problem (om man inte slarvar med trimningen). Westisar är underbara hundar som jag VARMT kan rekommendera!

• Brollie

Jag, jag!! Har längtat flera år och förra år blev vi hundägare! Mitt bästa köp!

Hittills har trimningen kostat ca 1200 kr/ år, fyra gånger per år kommer det nog att bli för vår hund. Det beror hur mycket pälsen växer, ibland blir det bara en lite trimming (runt 200-300 ink. klor och rena öron) och nån gång per år blir det en hel renovering.
    Tycker det inte är så dyrt och helt klart värt pengarna. Jag tror hunden mår bra av det, han blir snyggare och de rakar även magen så han är renare.
    Angående skällandet så tror jag kan ska visa valpen från start att skällning inte är ok, genom att lära nej och vattenspruta kan också funka. Kan man fixa skällande tidigt blir det lättare att få en tyst westie!
    På mitt krypin har jag bilder och flera länkar om nån vill kolla!

• Ameos

Vattenspruta funkade inte på vår westie. Hon bara tittade på oss som om vi inte var riktigt kloka och skällde ännu mer.

• Brollie

Hi hi... ja jag sa ju att det KAN funka.... Vet massor av vovvar som bara fnyst o en del tycker det är världens bästa lek.... Möjligen funkar det som "avbrott" så kan man lära hunden ordet "tyst". Om hunden fattar vad "tyst" är så kan de också förstå när den ska vara det!

Svar på tråden Någon som har en westie (west highland white terrier)?