Marängbotten i tårta??
Ska ha marängbotten i tårtan, men vetisjutton vad jag ska fylla tårtan med, blir inte marängen mosig om man har grädde på eller så?
Tips är varmt välkomna!
Ska ha marängbotten i tårtan, men vetisjutton vad jag ska fylla tårtan med, blir inte marängen mosig om man har grädde på eller så?
Tips är varmt välkomna!
Marängtårta är godast att göras direkt inför servering, för den blir lätt mosig om den kläs för långt i förväg.
Måste man ändå klä den en tid innan, så ställ den väldigt kallt så kletar den så lite som möjligt :)
Tack för svar! Jag ska ha kalas idag vid 16.00. Är det kagom att fixa tårtan redan nu?
Tänkte ställa in den i kylen sen.
gör botten och sedan väntar du in i det sista med att ha på vaniljkräm (godast)!
en enkel och god;
köp färdiga marängbottnar.
lägg en botten i en form med löstagbara kanter
vispa vaniljvisp, blanda i 200 g hallon och 100 g hackad vit choklad
bra på hälften av smeten på marängbotten. lägg på andra marängbotten och bre sen på resten av röran.
låt stå i frysen minst 4 timmar.
ta fram tårtan ur frysen ca 10 min innan servering, garnera med hallon.
Du får lägga ihop tårtan strax innan ni ska äta den så blir det säkert jättebra.
Jag brukar fylla med typ jordgubbsmousse, chokladmousse, glass, colagrädde, fluff osv. Och täcka med grädde.
Kanske lite sent att tipsa om denna men den är så otroligt god så jag gör det ändå
http://www.recept.nu/1.149591/leila_lindholm/tartor/frukt_bar/chokladpavlova
Om du penslar hela botten med smält choklad (som sedan får stelna) så blir den inte mossig
Åhh tack för alla bra tips! Här ska det fixas med tårta! Tusen tack!
när jag jobbade på konditori så penslade vi alltid tårtorna med smält choklad som fick stelna, det gjorde vi i alla tårtor med maräng, tror det är det vanligaste om man vill ha en spröd maräng i..
vill man därimot ha lite segare maräng så ska man försöka lägga ihop tårtan bara någon timme innan den ska serveras =)