Influensa, eller? Märkligt sjukdomsförlopp
Min son är 20 månader och i vanliga fall frisk och glad. Han är sjuk nu och jag tycker sjukdomsförloppet är konstigt.
Natten mellan onsdag och torsdag sov han enormt dåligt, vaknade ungefär var tionde minut och var jätteledsen. Han hade otroligt tungt att andas, kämpade med hela magen. Eftersom han hade förkylningsastma som yngre har vi medicin hemma, vilket vi tragglade på med natten igenom. Ingen feber, ingen snuva. Hostade jättemycket.
Vi åkte till vårdcentralen på torsdag morgon, där han inhalerades ett par gånger samt fick någon avsvällande brustablett (?). De kollade sänkan som var bra, samt syresättningen vilken också var jättebra även när han andades som sämst. Vi fick flytande Ventoline utskrivet som jag hämtade med en gång.
Fredagen tog vi det lugnt på, vilade, fortfarande ingen feber eller snor... Pipig och rosslig i bröstet och hosta, men inget mer än så...
Så lördag, igår. JÄTTEtrött är han, vill bara sova, har fått hög feber - 39,2 hade han vid lunchtid igår då han fick en Ipren som hjälpte. Sov/halvsov i soffan mest hela dagen och lekte bara lite grann, tittade på TV och så. Vi fick iallafall i honom två flaskor välling och en glass, och vatten då. Han kissar, om än mindre än vanligt, och bajsade förresten också.
Idag är han också jättetrött och jag börjar bli orolig. Är detta verkligen vanlig influensa? På VC sa de ingenting alls om att det skulle vara något konstigt, men det var mycket folk och läkaren var stressad. Jag har inte tempat honom idag ännu, men han fick en alvedon och en flaska välling för en stund sedan som han drack i sängen och sedan somnade om på sin pappa.
Borde vi åka in?