• AW76

Agia Marina, Kreta. Någon som har varit där?

Har just bokat en resa till Kreta, närmare bestämt Agia Marina. Reser med man och två barn (3 och 5½ år) samt mina föräldrar och en av mina bröder. Pappa fyller 70 i sommar så det här blir en trevlig familjesammankomst.

Vi åker i början på juli, hade hellre velat juni, men för att min bror skulle kunna så var vi tvungna att ta juli. Tänker på värmen.. Ni som har varit där i juli, var det olidligt varmt eller var det överkomligt?

Nämnde den här resan för en kollega, och hon gjorde skeptiska miner och sa att hon hade varit i Agia Marina för många år sen och att det DÅ hade varit dåligt utbud med restauranger o affärer. Hon hade varit där med sina då tonåriga söner. Men jag åker ju med betydligt yngre barn och är inte ute efter världens uteliv. Men jag vill ju inte att det ska vara stendött heller! Tyckte Agia Marina verkade perfekt när jag bokade. Men nu undrar man ju..

Tar gärna emot era erfarenheter av detta ställe. Glad

• Svar på tråden Agia Marina, Kreta. Någon som har varit där?
  • PernillaWaxin

Hej!
    Jag och min man var där förra året och stranden är SUPER för småbarnsfamiljer. Fin sandstrand och vattnet är långgrunt. Det finns många restauranger och det finns många som tänker på barnfamiljer och har lekplatser och lekhörner på restaurangerna. Om man går längst huvudgatan mot platanias kommer du också till ett sorts "nöjespark" litet men med minigolf, bilbana och andra små aktiviteter.

Min man fyller 30år i år och vi ska åka tillbaka till Agria Marina i september med våra barn bara för att vi tyckte att det stället var perfekt för småbarn :)

Vi åkte i september förra året så hur varmt i juni det är vet jag inte

• mirre67

Jag har inte varit precis där men i Chania. Vi var där två veckor i juli för några år sen och då var det VARMT..runt 40-45 grader varje dag:=)

• Klangzzan

Var i Platanis (grannhålan) till Agia Marina förra sommaren, vi valde att åka i slutet av augusti just för värmen skull. Vår dotter var fyllda 1 år när vi va där, givervis charmade hon alla med sitt blonda hår & blå ögon.
    Tyckte inte stranden var super barnvänlig i Platanis, rätt mycket småsten när man skulle gå i. Men längre bort mot AM var det bättre.
    Men vi hittade ett bra häng vid stranden, givetvis fick man dricka samt att nyttja en hotellpool om man ville. Får vågorna kunde vara VÄLDIGT stora & höga inte det lättaste att bada med en 1 åring.

Restauranger och sånt är där gott om. så de behöver ni inte oroa er för.

Ni kommer få en toppen semester, med garanterat fint väder & sassa sol =)

• AW76

Tack för era svar! Låter som positiva erfarenheter Glad Förutom 40-45 graders värme, det vill vi INTE ha! (men jag vet..man tar ju en risk när man väljer Grekland i juli..)

Mirre67: hur överlevde ni?Förvånad

• mirre67
    AW76 skrev 2011-03-06 11:02:27 följande:
    Tack för era svar! Låter som positiva erfarenheter Glad Förutom 40-45 graders värme, det vill vi INTE ha! (men jag vet..man tar ju en risk när man väljer Grekland i juli..)

Mirre67: hur överlevde ni?Förvånad
    Haha ja du det vet jag knappt själv:) Vi låg i vattnet jättemycket och sen tog vi siesta mitt på dagen några timmar, superskönt!! Drack MYCKET vatten, och hade sprayflaskor med vatten som vi duschade oss med när vi inte var i havet! Men tror faktiskt inte det är så vanligt att det är såå varmt..hoppas ni slipper det och att ni får en bra semester!!
  • AW76
    mirre67 skrev 2011-03-06 12:52:24 följande:
    Haha ja du det vet jag knappt själv:) Vi låg i vattnet jättemycket och sen tog vi siesta mitt på dagen några timmar, superskönt!! Drack MYCKET vatten, och hade sprayflaskor med vatten som vi duschade oss med när vi inte var i havet! Men tror faktiskt inte det är så vanligt att det är såå varmt..hoppas ni slipper det och att ni får en bra semester!!
    Ok, låter minst sagt svettigt. Sprayflaskor var ett bra tips, ska nog använda det även om det "bara" är 30-35 grader. Läste att medeltempen på Kreta i juli är 29 grader..  Har googlat runt idag för att få fler erfarenheter av stället, och de allra flesta är positiva. De som är negativa är de som verkar tycka att stället är för lugnt/ för turistigt.

Ja, alltså jag förstår ju att det inte är det mest genuina Grekland vi åker till liksom. Flört
  • femman

Varmt är det definitivt på sommaren! Vi var där förra sommaren i juli och då låg det runt 35-40 grader...

Ok restauranger men trottoarerna är katastrof på vissa ställen så man får köra ut lite på vägen om man har vagn. Tycker det är synd att det inte finns en lång strandpromenad. Hade känts mycket säkrare att gå då!

Svar på tråden Agia Marina, Kreta. Någon som har varit där?