• LivL

HJÄLP!!! Vilken utbildning ska man välja om man vill "gå långt"???

Jag är väl en så kallad "karriärkvinna". Har inget drömjobb i åtanke, men tänker mig ledarskap, ansvar, chefposition osv.

Jag jobbar mig gärna uppför karriärstegen hellre än pluggar länge, men man måste ju ha någon typ av utbildning.

Du som har ett jobb som ger hög inkomst och bra position med stora möjligheter till att klättra uppåt, VAD gick du för utbildning???

Tänker mig mäklare, butikschef, management...

Har ingen aning om vad jag ska satsa på... Men behöver verkligen ta tag i det här nu. Jag är inte ett dugg sugen på vård, förskollärare eller liknande, jag är nog mer en kontorsråtta...

• Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken utbildning ska man välja om man vill "gå långt"???
  • Anova

Det beror väl på vad du vill göra?
    Mäklare kräver att du läst mäklarutbildning och har licens.
    Butikschef  är väl ett rätt så okvalificerat yrke? Många har ju bara erfarenhet inom handel när de blir butikschefer.

Vill du avancera karriärsstegen så är kanske civilingenjör eller civilekonom en bra utbildning att börja med.. Sen gäller det att ha lite tur på arbetsmarknaden, jobba hårt i många år för att klättra.
    Jag har läst civilekonomutbildningen.. (men jag har varken bra jobb eller hög lön).

• LivL

Hmm... Det är ju det, jag har inget speciellt drömjobb. Men en dröm om sjysst jobb.

Butikschef ska tydligen vara brett och det finns få som verkligen har utbildning inom det.

Dessutom: Jag är från en liiiiten ort där många inte pluggat vidare efter gymnasiet.

Civilekonom säger många (typ mamma) som inte har så stor koll, det låter liksom bra. Men det är alltså ingen garanti (det är väl ingen utbildning iofs...)?

Funderar på den här också:
     www.yrkesutbildningar.se/Produktionsledare_Husbyggnad_YH_84456.htm

• Una Estrella

är du karriärkvinna och vill klättra ska du verkligen inte bli butikschef. För det första så jobbar du oftast precis som en "arbetare" på golvet men har mer ansvar och för det andra så är det ett okvalifiserat yrke som man ofta blir efter ett tag i företaget utan utbildning. Har flera vänner som läst till detta men de har inte en chans att få dessa jobb eftersom företagerna ofta rekryterar internt till dessa jobb.

Civilekonom, civilingenjör är ju de som har de bra poistionerna som du tänker på tror jag. Jag läser till personalvetare och där kan man väl få chefspositioner och okej lön, men inte så bra som de andra.

• iconic

Utbildning i ekonomi eller juridik är alltid bra om du vill bli "kontorsråtta" och också göra karriär. Personalvetarprogrammet finns det ngt som heter som torde ge kunskaper som är bra om man arbetar i chefsposition sedan. Vill du flytta en bit eller helst bo kvar nära din hemort? Kolla upp utbudet på universiteten/högskolornas hemsidor.

• LivL
    iconic skrev 2011-03-06 12:07:11 följande:

Utbildning i ekonomi eller juridik är alltid bra om du vill bli "kontorsråtta" och också göra karriär. Personalvetarprogrammet finns det ngt som heter som torde ge kunskaper som är bra om man arbetar i chefsposition sedan. Vill du flytta en bit eller helst bo kvar nära din hemort? Kolla upp utbudet på universiteten/högskolornas hemsidor.

Jag vill stanna på min hemort... Kollar därför distansutbildningar.
  • Anova

Tänker du bo kvar på orten? I så fall kanske civilekonom inte är rätt, men är du mobil så är det säkert ett bra val. De flesta av mina gamla skolkompisar från universitetet har "bra jobb", en del rätt så höga positioner inom företag. (jag bör ju ha koll då jag säger civilekonom eftersom jag är en sådan själv, sen att jag inte har jobb beror snarare på andra omständigheter än utbildningen).

Är det en yrkesutbildning du vill gå?

Kom ihåg, inga utbildningar garanterar jobb, allt beror på dig själv.

• Anova
    LivL skrev 2011-03-06 12:10:10 följande:
    Jag vill stanna på min hemort... Kollar därför distansutbildningar.
    Ska du även göra karriär där?
  • Pistou

Ska man komma långt på sin utbildning i Sverige är det väl Handels som gäller? Fast då måste man nog plugga förstås.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • LivL

En fråga bara:

Vad anses som "hög" inkomst.?? Jag har levt hela mitt vuxna liv utomlands och har ingen aning om vad det kostar att leva i Sverige... Och hur mycket man behöver plugga och jobba upp sig för att ensam ha råd med en sjysst bostadsrätt och en resa om året... (beror såklart mycket på en själv) 

Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken utbildning ska man välja om man vill "gå långt"???