• Mambo

Ärr efter titthålsoperation *bilder*

Gjorde en titthålsoperation på grund av misstänkt endometrios för 4,5 månad sen. Blev två ärr, ett under naveln och ett litet ner mot ljumsken. Och överallt läser man om hur ärren efter en titthålsoperation blir näst intill "osynliga", "små kors som bleknar med tiden"  o.s.v.
    Men så här några månader senare så vet jag knappast om osynligt är vad jag skulle beskriva det som. Visst det kommer säkert blekna mer men jag har sett bilder på andras ärr som knappt syns efter betydligt kortare tid.
    Så jag tänkte höra hur ärren "normalt" ska se ut om det inte blir några komplikationer, hur ser era ärr ut efter samma operation?

• Svar på tråden Ärr efter titthålsoperation *bilder*
  • Amazina

Mitt råd till alla patienter är att tejpa med steristrips utanpå stygnen tills huden verkligen är ordentligt läkt. Även EFTER att stygnen är tagna. "Nyläkt" hud är inte alls så elastisk... Har man steristrips på och byter dem vid behov när de släpper (det kan gå flera dagar mellan byte om de bara sitter kvar)så avlastas vävnaden och såret kan läka utan "drag".

• Kazeer

Jag gjorde en titthålsoperation för en månad sedan. Ärret sitter snett ner till vänster nedanför naveln. Det är ett litet, tunt, svagt rosa streck.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mambo
    Amazina skrev 2011-03-06 15:03:06 följande:
    Mitt råd till alla patienter är att tejpa med steristrips utanpå stygnen tills huden verkligen är ordentligt läkt. Även EFTER att stygnen är tagna. "Nyläkt" hud är inte alls så elastisk... Har man steristrips på och byter dem vid behov när de släpper (det kan gå flera dagar mellan byte om de bara sitter kvar)så avlastas vävnaden och såret kan läka utan "drag".
    Om någon ändå hade kunnat sagt det åt mig då, nu är det ju försent. Det enda dom sa är att stygnen försvinner av sig själv och plåstrena tar man bort när dom börjar släppa. Nu ser det ju ut som nån liten larv som kryper på magen Obestämd
  • Amazina
    Mambo skrev 2011-03-06 15:11:48 följande:
    Om någon ändå hade kunnat sagt det åt mig då, nu är det ju försent. Det enda dom sa är att stygnen försvinner av sig själv och plåstrena tar man bort när dom börjar släppa. Nu ser det ju ut som nån liten larv som kryper på magen Obestämd
    Ja, visst är det synd! Du har ju ändå bara ett litet ärr... Det finns ju vissa skräckexempel man sett på folk som har haft rejäla bukoperationer eller t o m plastikoperationer (tänk t ex bröstförminskning) där man vill att det ska bli snyggt och så får man uttänjda ärr! Det jag kan trösta dig med är att om du verkligen skulle lida av det i framtiden så kan du (dock troligtvis privat) lokalbedöva, skära upp och sy igen och hoppas på att det läker bättre. Tänk på att skydda mot solen i sommar så bleknar ärret.
Svar på tråden Ärr efter titthålsoperation *bilder*