• siggy

Min mans mamma har dött, hur många dagar har han rätt att ta ut?

han tillhör kommunal facket. Hur många betalda dagar har han då rätt att ta ut utan att chefen kan neka?
    (han har en mycket elak chef)

har hört någonstans att det är 10 betalda dagar som gäller men chefen nekar detta. någon kunnig som vet vad som gäller??

• Svar på tråden Min mans mamma har dött, hur många dagar har han rätt att ta ut?
  • hon mot strömmen

Vet att i samband med begravning har det varit så att man får 3 dagar fullt betalt. Dvs 1 resdag dit, begravningsdagen och 1 resdag hem. 

• MammaHela

Man har väl bara rätt att få ledigt en dag för begravning, Tyvärr så kan det bli att om det är urnsättning så får man inte ledigt för den dagen om man har fått betalat för begravningen.

Då får han använda sig av semesterdagar, eller bli sjukskriven. En veckas sjukskrivning kan man ta utan läkarintyg.

10 betalada dagar har man väl bara när en pappa har fått barn? De sk pappadagarna.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • MammaHela
    hon mot strömmen skrev 2011-03-06 14:44:28 följande:
    Vet att i samband med begravning har det varit så att man får 3 dagar fullt betalt. Dvs 1 resdag dit, begravningsdagen och 1 resdag hem. 
    Det gäller väl bara om du måste resa så långt, annars så är det bara begravningsdagen?
  • hon mot strömmen
    MammaHela skrev 2011-03-06 14:45:16 följande:
    Man har väl bara rätt att få ledigt en dag för begravning, Tyvärr så kan det bli att om det är urnsättning så får man inte ledigt för den dagen om man har fått betalat för begravningen.

Då får han använda sig av semesterdagar, eller bli sjukskriven. En veckas sjukskrivning kan man ta utan läkarintyg.

10 betalada dagar har man väl bara när en pappa har fått barn? De sk pappadagarna.
    När min mormor dog för många år sedan så fick jag 3 dagars fullt betalt. 

Be han kontakta facket och få hjälp.
  • Jullesmamma

Jag är kommunalare och det har varit 3 dagar med full betalning; begravning, urnsättning och bouppteckning...

• MammaHela
    Jullesmamma skrev 2011-03-06 14:50:36 följande:

Jag är kommunalare och det har varit 3 dagar med full betalning; begravning, urnsättning och bouppteckning...

Min karl jobbar fackligt, men inte inom kommunal, utan transport, och enligt honom är det 1 dag, men man kan få ledigt för resor om det är långt.
  • hon mot strömmen
    MammaHela skrev 2011-03-06 15:16:06 följande:
    Min karl jobbar fackligt, men inte inom kommunal, utan transport, och enligt honom är det 1 dag, men man kan få ledigt för resor om det är långt.
    Inom industri,då, var det 3 dagar. Olika inom alla fackförbund.

TS be din man kontakta facket för hjälp. 
  • EMTP

Man har rätt till 10 betalda dagar sammanlagt under ett år, för enskild angelägenhet om tex. nära anhörig blir sjuk eller avlider (därmed inte sagt att han har rätt till tio dagar i ett sträck). Be honom kontakta sitt fackförbund. Om chefen nekar har han rätt att begära att få ärendet prövat.

• Majsan70

Som kommunalanställd har du total 10 dagar per år för enskild angelägenhet. Hur många dagar man får i samband med dödsfall beror på omständigheter runtom.

När min svärmor dog nu i julas så fick jag totalt 5 dagar vilket nästan är max och det fick jag för att vi fick åka så långt för att fixa allt.

Normalt är det 1 dag för dödsfall o 1 dag för begravning o ev. 1 dag för bouppteckning...men det är inte alltid det blir beviljat.

Svar på tråden Min mans mamma har dött, hur många dagar har han rätt att ta ut?