• Anonym

Får man ställa sina minderåriga barn i bostadskö? Vad gäller kring bostadskö?

Min fråga är alltså: Får man ställa sina minderåriga barn i bostadskö? Vi vill kunna ge dem en möjlighet till en hyreslägenhet i Stockholm eller Göteborg om de senare i livet vill flytta dit eller plugga där.
    Om man efter tex 15 år får en möjlighet till en lägenhet, men det inte är aktuellt då, hamnar man längre ner på listan då eller har man kvar sin placering?

• Svar på tråden Får man ställa sina minderåriga barn i bostadskö? Vad gäller kring bostadskö?
  • Pia och Elna

Det är olika i olika bostadsbolag och köer så du får kolla med de du är intresserad av.

• Anonym

Fast jag vet inte vilka bolag som finns Får söka på nätet. Hur fungerar det med bostadsköer över lag? Fyller man bara i uppgifter på nätet? Vi bor långt ifrån båda städerna

• Amazina

Det kostar ju ofta någon hundring om året, men det kan det ju vara värt! Jag står själv i en mängd tomtköer t ex och jag har aldrig sett någonting om att minderåriga inte skulle vara välkomna ens där. Sedan kanske det är killnad mellan kommunala och privata bostadsbolag, det vet jag inte.

Mycket bra idé föresten! Låter klokt!

• Pia och Elna
    Anonym skrev 2011-03-06 15:51:37 följande:
    Fast jag vet inte vilka bolag som finns Får söka på nätet. Hur fungerar det med bostadsköer över lag? Fyller man bara i uppgifter på nätet? Vi bor långt ifrån båda städerna
    Det bruakr framförallt vara de kommunala bostadsbolagen som har bostadsköer så kolla på kommunens hemsida. Tänk på att vissa har köavgift som de tar ut per år.
  • caroline88

I Göteborg finns i alla fall ingen bostadskö.. Men bospara i någon bostadsrättsförening får ju alltid

• Amazina

I Göteborg registrerar man sig på boplats (Det kan man göra från 17 års ålder). På deras hemsida står så här:

Har du fyllt 17?
    Boplats Göteborg är ingen traditionell bostadskö, men en lägenhet som annonseras hos oss går i de flesta fall till den sökande som varit registrerad längst på Boplats. Det är alltså viktigt att "samla tid". Registrera dig därför så tidigt som möjligt.

• caroline88

Haha! Tveksamt! Tog 4veckor för mig att få en lägenhet där, har kompisar som stått i 2-3år och aldrig ens fått ett erbjudande..

• Amazina
    caroline88 skrev 2011-03-06 16:50:29 följande:
    Haha! Tveksamt! Tog 4veckor för mig att få en lägenhet där, har kompisar som stått i 2-3år och aldrig ens fått ett erbjudande..
    Ingen aning... Bor på andra sidan Europa så jag bryr mig inte så mycket... Så står det på deras sida i alla fall...
  • älskarlivet81

Vi bosparar i hsb till vår dotter. Pengarna vi sätter in omvandlas till poäng så när hon sen vill ha lägenhet så har hon redan en massa poäng.

• caroline88

Jo men därför skrev jag det att man inte ska förvänta sig något för att man har stått där länge!

Jag hade oxå satsat på att bospara i typ HSB. :)

• Anonym (Malmö)

I Malmö kan man ställa sig i kö på boplatssyd.se först när man fyller 17 år. Skriva kontrakt får man först när man är 18 år. Men det krävs minst 5 år i kö för att få en lägenhet i ett sämre område.

• älskarlivet81
    Anonym (Malmö) skrev 2011-03-06 18:48:54 följande:
    I Malmö kan man ställa sig i kö på boplatssyd.se först när man fyller 17 år. Skriva kontrakt får man först när man är 18 år. Men det krävs minst 5 år i kö för att få en lägenhet i ett sämre område.
    Fast du kan i princip aldrig få en hyresrätt i HSB i Malmö om du inte bosparar.. Och där krävs inte alltid så många års sparande för att få en lägenhet.
  • Anonym (L)

Tror man måste vara myndig för att ställa sig i kö i de flesta städer. Ni som föräldrar kan ställa er själva i kö och låta era barn bo i eventuell lägenhet som ni blir tilldelade (om ni hu känner att det kanske blir aktuellt i framtiden och det oroar er redan nu). Inte helt enligt reglerna men det tar många år i bostadskö för att få lägenhet i våra största städer och kanske ett alternativ. Ni avgör själva.

• Anonym (Malmö)
    älskarlivet81 skrev 2011-03-06 18:50:57 följande:
    Fast du kan i princip aldrig få en hyresrätt i HSB i Malmö om du inte bosparar.. Och där krävs inte alltid så många års sparande för att få en lägenhet.
    Jag har inte skrivit något om HSB. Det är MKB som äger de flesta lägenheterna i Malmö och där tilldelas man lägenhet efter kötid. Kostar 300 kr/år att köa.
  • älskarlivet81
    Anonym (Malmö) skrev 2011-03-06 18:57:48 följande:
    Jag har inte skrivit något om HSB. Det är MKB som äger de flesta lägenheterna i Malmö och där tilldelas man lägenhet efter kötid. Kostar 300 kr/år att köa.
    Ja, men du skrev om hyresrätt i allmänhet i Malmö.. Och det hjälper inte at tköa i boplatssyd om du inte bosparar i hsb. Hsb har väl sina lägenheter med där också? Men du får ingen om du inte bosparar hos dem.
  • Anonym (Malmö)
    älskarlivet81 skrev 2011-03-06 18:58:46 följande:
    Ja, men du skrev om hyresrätt i allmänhet i Malmö.. Och det hjälper inte at tköa i boplatssyd om du inte bosparar i hsb. Hsb har väl sina lägenheter med där också? Men du får ingen om du inte bosparar hos dem.
    Varför måste man ha just en HSB lägenhet? HSB äger nästan inga hyresrätter medan MKB äger över 22 000 lägenheter, hos vilket bolag tror du man har störst chans att få lägenhet?
  • älskarlivet81
    Anonym (Malmö) skrev 2011-03-06 19:02:03 följande:
    Varför måste man ha just en HSB lägenhet? HSB äger nästan inga hyresrätter medan MKB äger över 22 000 lägenheter, hos vilket bolag tror du man har störst chans att få lägenhet?
    HSB har ganska många hyresrätter i Malmö.. Men visst MKB har fler.. Har dock haft flera hyresrätter i Malmö, och alla utom en har varit HSb.. Den andra var en privat värd..
  • Obsidiana

Ni kan ju ställa er i kö för hennes räkning. Jag och min  pojkvän flyttade ihop när vi var 16 och våra föräldrar stod kontraktet tills vi fyllde 18.

• isisisis

Du kan ställa dina minderåriga barn i SKB i stockholm iaf.
    Det har jag gjort.
    Min vuxna dotter bor nu i SKB lägenhet i Åkermyntan.

Svar på tråden Får man ställa sina minderåriga barn i bostadskö? Vad gäller kring bostadskö?