• Anonym

Coccygodyni, letar som en dåre.....

Efter myycket sökande på nätet hittade jag en sida skapade av en tjej som verkar ha samma åkomma som  mig, coccygodyni. Det är som en slags ömhet/värk över / i området kring svanskotan. Tydligen kan man "missta" symtomen för problem med rumpan efter det "strålar" ned mot det området.

Jag läste symtomen som hon skrev och mycket stämde oerhört bra! Bland annat fanns ett uttryck som "att bli spetsad av en pinne" och precis sådär kan jag tycka att det känns!

Jag har kontakt med ortoped som givetvis ska kika närmare på detta, men jag blev så häpen över att äntligen hitta något som "matchade" mina problem. Jag undrar nu om fler lider av detta? Eller har varit med om det?

• Svar på tråden Coccygodyni, letar som en dåre.....
  • Anonym
    trollkarl skrev 2011-03-06 16:43:04 följande:
    www.jfgit.com
    .....åååh, vad rooolig man kan vara då! Som om jag inte googlat då eller? Obestämd
  • HannaE

Inte särskilt ovanligt alls. Men tillståndet får väl sällan någon större uppmärksamhet, det är ju helt ofarligt. Det kan finnas flera orsaker, bla förstoppning eftersom bäckenbottenmuskulaturen fäster i svanskotan och bäckenbotten belastas då man krystar. En annan vanlig orsak till 'ont i svansen' är graviditet (foglossning). Men om du skall bli bedömd av en ortoped får du säkert veta mer, ortopeder är ju 'ryggdoktorer'.

Man lever så länge man lär.
  • Anonym

Jag lider också av det, tror i mitt fall att det hänger ihop med för mycket stillasittande framför dator Obestämd

Svar på tråden Coccygodyni, letar som en dåre.....