• Anonym (Fundersam..)

Hur lite pengar klarar man sig på en månad?

Som rubriken lyder. Jag behöver leva budget liv för att spara ihop en skuld, och blev lite nyfiken på. Hur sparsamt klarar man att leva en månad på, bortsett från basräkningar som hyra, el och mobil ( kontantkort ). Behöver hjälpa av er alla. Hur ser er budget ut, och hur når ni dit?

• Svar på tråden Hur lite pengar klarar man sig på en månad?
  • Anonym

Jag och min sambo lever rätt så tight.. men vi skulle kunna dra ner på kostnaderna mer än vi gör nu.

Köp storpack av allt, de lönar sig i längden. Köp nudlar och lev på, och köp tex Eldorado eller andra billiga produkter. Potatis är billigt också, och istället för att köpa kött och äta så kan du köpa falukorv och frysa in i potions påsar.

När de gäller maten har jag typ 100 tips så de ska bli billigt.. men jag tror redan alla vet hur de ska handla billigt. Tungan ute

• Oktober Längtan

Vi har ibland klarat oss på 3-4000 kr till mat, bensin, nöjen, blöjor, medicin, hygien, ja allt som det inte kommer en faktura på. Vi hade då två barn, det var väldigt knapert men det gick. Allt går om man ger sig fasen på det.
    På det sättet kunde vi på 1 år betala av 100 000 i skulder! Det året var väldigt jobbigt, men vi resonerade så att vi har det hellre knapert ETT år och blir skuldfria, än att leva flera år halvknapert och skulderna växer pga hög ränta etc. Vilken lättnad det var när det var betalt!! Aldrig mer lån eller krediter.

• Anonym

Egentligen så skulle man väl klara sig på så lite pengar att man hade råd med hyra och mat. Inget annat man har är ju egentligen så viktigt. Man kan leva utan bil, telefon, nöjen, mobil, kläder osv.

• Nyfiken gul

om det bara gäller en månad eller två så finns det ju massor man kan skippa för en sån kort tid

men det jag främst vill tipsa om är ju att hålla ögonen på alla små-utgifter, oftast är det ju DÄR alla pengar försvinner.

(godisköp, tidningar, fika på stan, onödiga tankningar av bilen, onödiga tankningar av mobiler, hyrfilmer, hårfärg, smink, kontanta uttag, presenter, böcker, lunch på stan, krogbesök, diverse inträden, cd-skivor, trisslotter, frisörbesök.. osv)  - DÄR har du det mesta av det som äter upp alla pengar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Är det bara för en månad så går det ju att dra ner väldigt mycket. Man klarar sig aldelles utmärkt utan den där lilla guldkanten i en månad.

Mina tips:
    - Skippa godis/chips/läsk/etc. Ät bara matlådor till lunch. Inga nya kläder eller nått sånt. Ska ni fika på stan med vänner så brukar vatten vara gratis.
    - Grönsaker/rotfrukter brukar vara billigare per kg än kött så grytor med bara lite kött är ett bra alternativ.
    - Ät ur frysen och skafferiet.
    - Kolla efter vad som har bra priser och köp sånt. Hittar ni köttfärs för 19:90 per kg så köp mycket och frys in så har ni till slutet av månaden.
    - Undvik dyra kvartersbutiker

• vike

Titta gärna in i tråden köpstopp hela 2011...skriver från mobilen så kan inte länka tyvärr

• Anonym

två vuxna, brf-lägenhet 35 kvm, innerstan/stockholm.

avgift (2500kr), övriga räkningar (6700kr), bostadslån (2000kr), amortering (800kr): 12000:-
    mat: 3000:-
    katterna (med försäkring som slås ut över hela året): 600:-
    "nöje", mobil, kläder: 400:- 

tajt men det går! har haft det så länge då vi sparat ihop en bra grundbuffert på 75 000:- på 2 år. 

• Anonym

tillägg nr 7:
    i mat ingår hygienartiklar 

• Anonym (knapert)

Läs reklamen fr dina mataffärer, storhandla o gör matlistor.
    Gör storkok på köttfärs, soppor,grytor mm. Här kan du spara in mkt pengar.

Jag bakar eget bröd o gör storkok ca 1ggn/v. Köpte billig högrev som jag gjorde en mega
    stor köttgryta av som jag kryddade lite olika, som tex kalops, höstgryta m svamp, en m bönor mm mm.

Allt går bara man vill. Lycka till

Svar på tråden Hur lite pengar klarar man sig på en månad?