• Svar på tråden Vad betyder Mummi o Ukki?
  • MinaFinaste

Mummi kallade vi min mormor för

• Analoga
    MinaFinaste skrev 2011-03-06 18:46:23 följande:
    Mummi kallade vi min mormor för
    Är det finskt eller?
  • Lonlely Wolf

Mummi och Ukki betyder mormor och morfar

• Lonlely Wolf
    Analoga skrev 2011-03-06 18:47:35 följande:
    Är det finskt eller?
    Ja de är de
  • carwho

Ah finska

Hos oss är mummi= farmor
    Mummo= mormor
    Ukki= morfar
    Vaari=farfar

Och det där varierar från familj till familj.

Så: Mummi=Mormor/farmor
    Ukki=morfar/farfar

*** Bf 2011-05-28 ***
  • Min älskade pojkmaffia

Farmor/farfar och mormor/morfar. Är finska.

• Lonlely Wolf
    Jessi1982 skrev 2011-03-06 18:49:23 följande:
    Kan varavbåde mormor och morfar , eller farmor och farfar. Finska :)
    Kan sägas för både och, men jag har hört att farfar sägs som oftast faari eller isoisä och farmor isoäiti
  • Min älskade pojkmaffia
    Lonlely Wolf skrev 2011-03-06 18:52:17 följande:
    Kan sägas för både och, men jag har hört att farfar sägs som oftast faari eller isoisä och farmor isoäiti
    Det har jag aldrig hört. Jag har alltid sagt Mummi och Ukki till min farmor och farfar. De är från Finland och min pappa är född i Finland.
  • carwho
    Lonlely Wolf skrev 2011-03-06 18:52:17 följande:
    Som sagt, det där varierar från familj till familj I vår familj blev det Mummi för farmor, helt enkelt av den anledningen att min mormor redan kallades för mummo, lättare då att kalla farmor för mummi än att börja bängla med två stycken mummo i familjen
    Vi har alltid kallat farfar för Vaari, och isoisä/isoäiti går för både och (betyder ordagrant: storfar/stormor typ som grandfather/grandmother på engelska)
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • Lonlely Wolf
    Min älskade pojkmaffia skrev 2011-03-06 18:53:55 följande:
    Det har jag aldrig hört. Jag har alltid sagt Mummi och Ukki till min farmor och farfar. De är från Finland och min pappa är född i Finland.
    Min mamma var född i finland, men jag han aldrig träffa min morföräldrar. Däremot så är mina barns pappa från finland och där sa dom att det hete isoisä och isoäiti eller att man kunde säga mummi och vaari, men barnen kallade dem vid deras namn.
  • Sapjt

De é finska. Och kan betyda både mormor/farmor och morfar/farfar.

• Pinklady78

Barnen mina säger Mummu och Ukki till deras farmor och farfar men det funkar även till mormor och morfar. Men eftersom min släkt är svensk så säger vi mormor och morfar till dom.

• myway

mormor och morfar.. mina barn säger det till gammelmormor och gammelmorfar. Det blev så svårt när min äldsta va liten, vilken mormor skulle vi till, hans eller min.. Så nu har alla barnbarns barnen börjat kalla gammelmormor och gammelmorfar för mummi och ukki.

jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Vad betyder Mummi o Ukki?