• skl79

ADHD - naturlig medicin

Hej!

Testar sedan en tid tillbaka Theanin som medicin mot min adhd. Har tidigare ätit strattera, men blev så dålig i magen. Sedan börjar jag bli lite skeptisk till att stoppa i mig kemikalier.  Hittils så verkar det fungera väldigt bra. Blir helt klart lugnare samt mer fokuserad. Sedan så verkar det även bra mot mina stressrelaterade problem.

Har någon annan erferenhet av Theanin?? Hur stor dos äter ni?

Det fins mängder av läsvärda artiklar på nätet om man googlar på ADHD och theanine
    http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=adhd+theanine

www.nyfikenvital.org/
    Saxat från sidan
    Theanine (l-theanine) är en aminosyra som bara finns i te och svampen erocomus badius. Theanine tros kunna medverka till den avkopplande effekt som te kan upplevas ha. Studier pekar på att theanine påverkar signalsubstanser i hjärnan och kan medverka till en ökad koncentrationsförmåga. Andra studier finns på te som visar på en lugnande verkan. 

Sökning
    http://www.kelkoo.se/ssc-133601-theanin.html

Ex på produkt.
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Nedstaemdhet-o...

• Svar på tråden ADHD - naturlig medicin
  • skl79
    Bonsaiii skrev 2011-03-06 19:12:57 följande:
    Är det recept belagt?
    Nej det är inte receptbelagt, det är en naturlig beståndsdel i Grönt Te, dock behövs det ca 10 koppar för att komma upp i verksamma doser, därför är tabletter att föredra, samt att man då inte får i sig koffein.

Inga läkemedelsbolag är intresserade av Theanine eftersom det  inte går att patentera något som som finns i Te. Det betyder ju dock inte att det är overksamt :).
  • isisisis

Du vet att du kan få leverskador av högfrekvent konsumtion av grönt te!?

• Kråkslottsfrun

Har också ADHD, men jag äter eye-q, 4 kapslar om dagen. Det är också ett naturläkemedel, testat på Östra sjukhuset, av en forskargrupp, med goda resultat. Har inte testat Theanin.

• skl79
    isisisis skrev 2011-03-06 19:25:37 följande:
    Du vet att du kan få leverskador av högfrekvent konsumtion av grönt te!?
    Ok, beror det på Theanin?
    Berodde inte det på ngn som drack extrema mängder? :)

I japan har man ätit theanin sedan 50 -talet.

Men det måste jag kolla upp. 
  • skl79
    Kråkslottsfrun skrev 2011-03-06 19:28:34 följande:
    Har också ADHD, men jag äter eye-q, 4 kapslar om dagen. Det är också ett naturläkemedel, testat på Östra sjukhuset, av en forskargrupp, med goda resultat. Har inte testat Theanin.
    Får du ågon bra effekt av det?
    Äter oxå omega 3 men inte eye-q. Är det det bästa preparatet? 
  • Kråkslottsfrun

Jag har inte testat något annat, men nog tycker jag att koncentrationen och rastlösheten är bättre än utan den. Jag har självmedicinerat med choklad, som gjort mig lugn i perioder. Med eye-q är suget klart mindre. Studien på Östra sjukhuset bygger på just eye-q, så det är den som jag tror är den bästa. Men den är tyvärr dyr.

• Bonsaiii

Jag har precis börjat ge min son eye-q hoppas på bra resultat. Vågar man testa theanine om inte eye-q har effekt? Han är fem år...

• skl79
    Bonsaiii skrev 2011-03-07 15:27:49 följande:
    Jag har precis börjat ge min son eye-q hoppas på bra resultat. Vågar man testa theanine om inte eye-q har effekt? Han är fem år...
    Jag vet faktiskt inte riktigt, om man goolar på det finns det en del studier om det som behandling på barn. men jag skulle nog rådfråga en läkare först.

Svar på tråden ADHD - naturlig medicin