• Rigmor Mortis

    7-sitsiga miljöbilar?

    Finns det? Förutom VW Touran med gasmotor för den har genomusel räckvidd... finns det sjusitsiga miljödieslar? Eller andra gasbilar med räckvidd som inte är ett (dåligt) skämt?

  • Svar på tråden 7-sitsiga miljöbilar?
  • Lena

    Det är nog etanol som gäller då dieslmotorer inte är tillräckligt snåla än.

  • mannen från Backbyn

    Kolla Renault Grand Senic.

    Den som heter miljöbil är med 1.6 bensin/etanol, men jag skulle rekommendera 1,5 diesel med bättre vridmoment (kraft) vid normal körning. Bensin/etanolmodellen kräver höga motorvarv (den är utan turbo), vilket betyder sannolikt högre förbrukning i verkligheten än det som är anmält. Lilldieseln har de lägsta CO2-värden av modellen, men har ändå de samma 110 hk som bensinen har.

    Jag kör själv med en av 1,5 dci-modellerna (dock inte Scenic, vi är endast 3 i familjen). Förbrukningen är som lägst 0,42 på landsvägen. Det kräver att man följer trafikreglerna, buskörning kräver mer bränlse.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Auctoritas
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-07 08:43:59 följande:
    Det var MYCKET intressant! Det är just 2012 vi ska byta så den hinner komma tills dess
    Enda "nackdelen" med hybridbilarna, är att man inte (åtminstone har det varit så förr) kan ha dragkrok på den. Annars slår den allt på miljöbilssidan, både vad det gäller garantier och annat. Etanol skall du inte satsa på, för det finns ingen framtid i det. Man kommer snart lägga ner det i Sverige är jag övertygad om, eftersom det på sikt inte är ekonomiskt försvarbart.

    På Toyota har man åtta års garanti på hybriddelarna i bilen.
    In my speakers right now - Ithikon Akmeotaton
  • Rigmor Mortis
    Auctoritas skrev 2011-03-07 17:18:36 följande:
    Enda "nackdelen" med hybridbilarna, är att man inte (åtminstone har det varit så förr) kan ha dragkrok på den. Annars slår den allt på miljöbilssidan, både vad det gäller garantier och annat. Etanol skall du inte satsa på, för det finns ingen framtid i det. Man kommer snart lägga ner det i Sverige är jag övertygad om, eftersom det på sikt inte är ekonomiskt försvarbart.

    På Toyota har man åtta års garanti på hybriddelarna i bilen.
    Nej etanol är inte särskilt intressant. Vi kör gasbil (Passat) nu men vill gärna ha sjusits - och då blir räckvidden som sagt ett skämt. Priusen är definitivt intressant.
  • mannen från Backbyn

    Denna bil är inte 7-sitsig, men när jag kollade vad en miljöbil enligt definition är så hittade jag svaret:

    SAAB 9-5 2.0t LinearGriffin BioPower Aut 
    Bränsleförbrukning blandad körning: 10,6 l/100km
    Koldioxidutsläpp vid bensindrift: 251 g/km

    Tidigare trodde jag att dessa kallas helt enkelt för bränslekrematorium och fartdårebilar.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Rigmor Mortis

    Åh herregud. Vi hade en SAAB 9-3 före Passaten och maken till törstig bil har jag aldrig varit med om (förutom min allra första bil, en SAAB 900 från 1984 )

  • Auctoritas
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-08 07:38:30 följande:

    Denna bil är inte 7-sitsig, men när jag kollade vad en miljöbil enligt definition är så hittade jag svaret:

    SAAB 9-5 2.0t LinearGriffin BioPower Aut 
    Bränsleförbrukning blandad körning: 10,6 l/100km
    Koldioxidutsläpp vid bensindrift: 251 g/km

    Tidigare trodde jag att dessa kallas helt enkelt för bränslekrematorium och fartdårebilar.


    Det var inte mycket till miljöbil, när den vid bensindrift släpper ut 251g/km. Gränsen för bensinbilar går vid 220g/km. Går den på gas eller etanol annars, när man inte kör på bensin?
    Om du undrar varför jag ignorerar dig, så är det förmodligen för att jag tycker att du verkar sjuk i huvudet...
  • mannen från Backbyn

    Jag hittade informationen på www.miljofordon.se , känner inte till detaljerna.

    Min tidigare bil hade 205 g/km, och jag tyckte det var rätt mycket. Min nuvarande bil är inte en miljöbil med sina 158 g/km. Men det där med miljö är ju rätt komplicerat. T.ex. en fartdåre körande en hybrid är inte någon miljövän, hellre då någon som kör mjukt med en vanlig bil.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Auctoritas
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-08 12:45:38 följande:
    Jag hittade informationen på www.miljofordon.se , känner inte till detaljerna.

    Min tidigare bil hade 205 g/km, och jag tyckte det var rätt mycket. Min nuvarande bil är inte en miljöbil med sina 158 g/km. Men det där med miljö är ju rätt komplicerat. T.ex. en fartdåre körande en hybrid är inte någon miljövän, hellre då någon som kör mjukt med en vanlig bil.
    Sorry, såg nu att jag skrivit fel i mitt inlägg. Gränsen går så klart vid 120 g/km och inget annat.
    Om du undrar varför jag ignorerar dig, så är det förmodligen för att jag tycker att du verkar sjuk i huvudet...
  • mannen från Backbyn
    Auctoritas skrev 2011-03-09 13:11:40 följande:
    Sorry, såg nu att jag skrivit fel i mitt inlägg. Gränsen går så klart vid 120 g/km och inget annat.
    Om det går att använda etanol så gäller ju inte den gränsen. Därför är inte en snål diesel med 124 g/km en miljöbil, men en BioPowerbil med 251 g/km kan vara det. Tror att det går att köra med vanlig bensin, alltså att få förmånerna och tanka vanlig "fullCO2"-bensin ändå.

    En familjebensinbil med 120 g/km behöver nog en elmotor, alltså då är det en sk. hybrid. Enligt vissa tester är hybrider inte så snåla som det påstås, men jag är nöjd med min uppmätta 0,42 liter diesel på landsvägen. Betyder att man kan köra över 100 mil utan att tanka.
    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Auctoritas
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-10 10:22:36 följande:
    Om det går att använda etanol så gäller ju inte den gränsen. Därför är inte en snål diesel med 124 g/km en miljöbil, men en BioPowerbil med 251 g/km kan vara det. Tror att det går att köra med vanlig bensin, alltså att få förmånerna och tanka vanlig "fullCO2"-bensin ändå.

    En familjebensinbil med 120 g/km behöver nog en elmotor, alltså då är det en sk. hybrid. Enligt vissa tester är hybrider inte så snåla som det påstås, men jag är nöjd med min uppmätta 0,42 liter diesel på landsvägen. Betyder att man kan köra över 100 mil utan att tanka.
    Ja, det är lite rörigt hur de räknar, men det viktigaste är att man får fem år skattefritt. Glad
    Ja, du verkar sjuk i huvudet...
  • mannen från Backbyn

    Vet du hur lönsamt det blir med skattefriheten? Skatter i sig är ett nödvändigt ont.

    Min kilometrar kommer på landsvägen, och dieseln konsumerar där 0,42-0,44 (sommartid) jämfört med tidigare ungefär 0,66-0,72 bensin. Etanol förbrukas i miljöbilar 1,35 gånger mer än bensin.

    Trevligt att veta, men kommer nog inte att byta bil på några år.


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Auctoritas
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-10 12:38:39 följande:
    Vet du hur lönsamt det blir med skattefriheten? Skatter i sig är ett nödvändigt ont.

    Min kilometrar kommer på landsvägen, och dieseln konsumerar där 0,42-0,44 (sommartid) jämfört med tidigare ungefär 0,66-0,72 bensin. Etanol förbrukas i miljöbilar 1,35 gånger mer än bensin.

    Trevligt att veta, men kommer nog inte att byta bil på några år.
    Jag är själv väldigt sugen på en hybrid, då både Toyota och Lexus börjar ta in fler alternativ till Sverige.
    Ja, du verkar sjuk i huvudet...
  • mannen från Backbyn

    Jag med , men hybriden är bäst i stadstrafik. På landsvägen går den med bensin.
    Min dieselbil har redan automatlåda, så den får duga.


     


    Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Johan 558

    Det är löjligt urfånigt att ha samma gränsvärde 120 g/km CO2 för 7-sitsiga minibussar som för femsitsiga svensson-bilar. Varför köra buss? Självklart för att man ofta är fler än fem i bilen. Därmed har dessa körningar mer än halverad emission per transporterad person och bör självklart tillåtas släppa ut lite mer som "högkapacitetsfordon" betraktat. För vår familj med fem barn är alternativet TVÅ st femsitsare med 119 g/km = 238 g/km, PLUS miljöstörande tillverkning av ännu en bil. På vintern har vi ofta kallare än -20 C under våra 500 km-körningar genom Norrland. Med vår gamla "skitiga" men 7-sitsiga Ford Galaxy har vi kunnat turas om att köra när en blir trött. Med TVÅ "småbilar" får vi parkera och låta bilarna gå på tomgång (annars fryser vi så det inte går att vila) så snart en av oss vuxna blir för trött. Smaka på den, miljömuppar bakom detta fåniga gränsvärde! 
    Nu kommer snart Toyota Prius Plus fullhybrid med 5 + 2 nödsitsar. men den får inte dra släp så som vår husvagn. Husvagn är det enda hållbara medlet för oss att kunna resa på semester. 
    Nä nog får det bli en skitig 7-sitsare som nya VW Sharan el Ford Galaxy, för jag vill inte skita ned miljön med TVÅ 119 g/km småbilar.
    Miljömuppsbyråkrater - skärp er!!!  

Svar på tråden 7-sitsiga miljöbilar?