7-sitsiga miljöbilar?
Finns det? Förutom VW Touran med gasmotor för den har genomusel räckvidd... finns det sjusitsiga miljödieslar? Eller andra gasbilar med räckvidd som inte är ett (dåligt) skämt?
Finns det? Förutom VW Touran med gasmotor för den har genomusel räckvidd... finns det sjusitsiga miljödieslar? Eller andra gasbilar med räckvidd som inte är ett (dåligt) skämt?
Det är nog etanol som gäller då dieslmotorer inte är tillräckligt snåla än.
Det kommer snart en större version av Toyota Prius som kommer att heta Prius+
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/pressrelease/view/toyota-prius-den-foersta-sjusitsiga-fullhybridbilen-588182
Kolla Renault Grand Senic.
Den som heter miljöbil är med 1.6 bensin/etanol, men jag skulle rekommendera 1,5 diesel med bättre vridmoment (kraft) vid normal körning. Bensin/etanolmodellen kräver höga motorvarv (den är utan turbo), vilket betyder sannolikt högre förbrukning i verkligheten än det som är anmält. Lilldieseln har de lägsta CO2-värden av modellen, men har ändå de samma 110 hk som bensinen har.
Jag kör själv med en av 1,5 dci-modellerna (dock inte Scenic, vi är endast 3 i familjen). Förbrukningen är som lägst 0,42 på landsvägen. Det kräver att man följer trafikreglerna, buskörning kräver mer bränlse.
Denna bil är inte 7-sitsig, men när jag kollade vad en miljöbil enligt definition är så hittade jag svaret:
SAAB 9-5 2.0t LinearGriffin BioPower Aut
Bränsleförbrukning blandad körning: 10,6 l/100km
Koldioxidutsläpp vid bensindrift: 251 g/km
Tidigare trodde jag att dessa kallas helt enkelt för bränslekrematorium och fartdårebilar.
Åh herregud. Vi hade en SAAB 9-3 före Passaten och maken till törstig bil har jag aldrig varit med om (förutom min allra första bil, en SAAB 900 från 1984 )
Denna bil är inte 7-sitsig, men när jag kollade vad en miljöbil enligt definition är så hittade jag svaret:
SAAB 9-5 2.0t LinearGriffin BioPower Aut
Bränsleförbrukning blandad körning: 10,6 l/100km
Koldioxidutsläpp vid bensindrift: 251 g/km
Tidigare trodde jag att dessa kallas helt enkelt för bränslekrematorium och fartdårebilar.
Jag hittade informationen på www.miljofordon.se , känner inte till detaljerna.
Min tidigare bil hade 205 g/km, och jag tyckte det var rätt mycket. Min nuvarande bil är inte en miljöbil med sina 158 g/km. Men det där med miljö är ju rätt komplicerat. T.ex. en fartdåre körande en hybrid är inte någon miljövän, hellre då någon som kör mjukt med en vanlig bil.
Vet du hur lönsamt det blir med skattefriheten? Skatter i sig är ett nödvändigt ont.
Min kilometrar kommer på landsvägen, och dieseln konsumerar där 0,42-0,44 (sommartid) jämfört med tidigare ungefär 0,66-0,72 bensin. Etanol förbrukas i miljöbilar 1,35 gånger mer än bensin.
Trevligt att veta, men kommer nog inte att byta bil på några år.
Jag med , men hybriden är bäst i stadstrafik. På landsvägen går den med bensin.
Min dieselbil har redan automatlåda, så den får duga.
Det är löjligt urfånigt att ha samma gränsvärde 120 g/km CO2 för 7-sitsiga minibussar som för femsitsiga svensson-bilar. Varför köra buss? Självklart för att man ofta är fler än fem i bilen. Därmed har dessa körningar mer än halverad emission per transporterad person och bör självklart tillåtas släppa ut lite mer som "högkapacitetsfordon" betraktat. För vår familj med fem barn är alternativet TVÅ st femsitsare med 119 g/km = 238 g/km, PLUS miljöstörande tillverkning av ännu en bil. På vintern har vi ofta kallare än -20 C under våra 500 km-körningar genom Norrland. Med vår gamla "skitiga" men 7-sitsiga Ford Galaxy har vi kunnat turas om att köra när en blir trött. Med TVÅ "småbilar" får vi parkera och låta bilarna gå på tomgång (annars fryser vi så det inte går att vila) så snart en av oss vuxna blir för trött. Smaka på den, miljömuppar bakom detta fåniga gränsvärde!
Nu kommer snart Toyota Prius Plus fullhybrid med 5 + 2 nödsitsar. men den får inte dra släp så som vår husvagn. Husvagn är det enda hållbara medlet för oss att kunna resa på semester.
Nä nog får det bli en skitig 7-sitsare som nya VW Sharan el Ford Galaxy, för jag vill inte skita ned miljön med TVÅ 119 g/km småbilar.
Miljömuppsbyråkrater - skärp er!!!