• Anonym (Kanske drabbad)

Bor du nära vindkraftverk?

Har fått veta att de har planer på att sätta upp vindkraftverk i närheten av vårt hus. Nu vill jag veta om det är så jobbigt med ljud som vissa gör gällande.

Jag är inte intresserad av dig som "vet" utan egen erfarenhet utan vill ha svar från dig som bor eller har bott nära vindkraftverk. Är min rädsla befogad eller är det inte så farligt?

• Svar på tråden Bor du nära vindkraftverk?
  • Anonym (Kickan)

Hur nära är = nära?
     Hur långt blir det mellan ditt hus och snurrorna?

Vad vi vet nu ca 1,5 km, fast stora 150 - 200 m höga... Fast jag har fått veta av en slump, inte officiellt ännu...

• Lena

Vi har nog det avståndet till ett stort, har aldrig hört det

• Anonym (Nåtsånär nära)

Vi bor väl kanske 2 km ifrån dem-4 stycken. Jag hör dem ibland och speciellt förra vintern när ena bromsskivan gav upp,det blev ett hysteriskt ljud,men så är jag väldigt ljudkänslig-maken hörde ingenting och gör aldrig heller! Jag tror inte ni kommer höra nåt,normalt sett gör man inte det på det avståndet. Riktigt nära däremot låter de som reaplan.

Tack för ditt svar.

Fanns det där när ni köpte huset eller har det kommit dit efteråt?

Vad är stort för dig, ungefär den storleken jag nämnde eller nåt annat?

Får man fråga vart ni bor ungefär?

Anonym (Nåtsånär nära) skrev 2011-03-06 19:39:51 följande:
    Vi bor väl kanske 2 km ifrån dem-4 stycken. Jag hör dem ibland och speciellt förra vintern när ena bromsskivan gav upp,det blev ett hysteriskt ljud,men så är jag väldigt ljudkänslig-maken hörde ingenting och gör aldrig heller! Jag tror inte ni kommer höra nåt,normalt sett gör man inte det på det avståndet. Riktigt nära däremot låter de som reaplan.
    Jag är också väldigt ljudkänslig så därför så funderar man ju...

Sen funderar vi på att flytta oavsett och man undrar ju om nån vill köpa ett hus nära vindkraftverk...

*Puffar*

Fler med erfarenhet?

*puff igen*

• Lena
    Anonym (Kanske drabbad) skrev 2011-03-06 19:43:16 följande:
    Jag är också väldigt ljudkänslig så därför så funderar man ju...

Sen funderar vi på att flytta oavsett och man undrar ju om nån vill köpa ett hus nära vindkraftverk...
    1.5km är inte nära och klart folk kan tänka sig att bo där, men det kan sänka priset någon procent.
  • tahira

När jag var yngre bodde vi nära några stycken (dessa: www.flickr.com/photos/lunds_energikoncernen/5349115224/), ungefär 1 km (högst, är dålig på att uppskatta avstånd) väster om oss. Det var 3 stycken från början och sedan tillkom två till ungefär 1 km söder om oss.

Jag stördes aldrig av dem. Om vinden låg åt rätt håll, man hade dörrarna öppna och resten av omgivningen var knäpptyst så kunde man höra dem. Men inte mer än så. Vanlig trafik, el-brus och grannar "störde" mer än dem.

Ingen av mina grannar verkade någonsin reflektera över vindkraftverken.

Svar på tråden Bor du nära vindkraftverk?