• Marra2

Hur många minusgrader tål katten?

Halloj!

Äntligen börjar det bli lite vinter och snö. Vi bor "på landet" och har två underbara kattbröder drygt 1,5 år gamla som oftast är ute på dagarna. De har fått "vinterpäls" och tvekar inte att gå ut vid -5 grader men det blir ju kallare så småningom. Nu är jag ju hemma och barnledig så jag märker ju om de vill in redan efter någon timme men om man ska åka i väg över dagen ska man kanske vänta med att låta dem gå ut om det är allt för kallt eftersom ingen kan släppa in dem (har funderat på kattlucka). De har ju lite svårt att förstå varför de inte får gå ut även om man förklarar att det är jättekallt ute

Som sagt var frågan: Hur stark kyla klarar de av om de är ute en hel dag? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur många minusgrader tål katten?
  • MayaS

Tja tror att de tål välidgt mycket kyla faktiskt.....katter är juh suveräna på att hitta gömställen så jag tror knappast att du behöver oroa dig...

Jag bor utanför Umeå och här blir det väääääääldigt kallt ibland.... men katten lever i bästa välmående trots att han är ute en hel dag.... han brukar gå o gömma sig under förrådet.....

• turia

de klarar mycket!!! brukar ju sitta o burra ihop sig..
    20-25- 30 minus. fast då finns ju risk för köldskador(öron bruka vara vanligt)
    Men de bruka ju inte va så pigg på gå ut i kylan..hehe

• Lovasraramamma

Vår katt som fyller 11 år klarar bra 20 minus....är en riktig ute katt

• Skarpa

Vi brukar slänga ut våra katter direkt när vi stiger upp på morgonen när det är kallt ute. Sedan brukar de vilja komma in ungefär när det är dags för oss att åka iväg.

Kanske kan du fixa nån liten isolerad låda att ha ute på bron, så blir det kanske lite varmare åt missarna, speciellt om de är där båda två.

• Marra2

Tack för alla bra svar - en låda låter inte dumt (den kommer ju att stå under tak då).

• Mirris

När Sixten flyttade in här för många år sen.. så var han inte kastrerad och gick omkring och skvätte på mina möbler när jag inte var hemma.
    Så jag fick slänga ut honom på balkongen (bor på botten med egen ingång) och där ställde jag ut kattkorgen (fraktkorgen alltså) la lite tidningspapper i botten (för det värmer) och så en filt/handduk.. och över hela ekipaget la jag en filt.. där kunde han ligga en hel dag utan problem.

Svar på tråden Hur många minusgrader tål katten?