• Flippen

    Bleka vita lakan med klorin...

    Jag tänkte jag skulle bleka några av mina vita sänglakan eftersom de lätt blir lite solkiga efter ett tag. Vill ha dem sådär kritvita.

    Jag har klorin hemma, men hur gör man?
    Kan man lägga dem i klorinbad innan man tvättar dem som vanligt i maskin eller hur brukar ni göra?

  • Svar på tråden Bleka vita lakan med klorin...
  • Fru Kwasthilda

    Jag brukar köra en vanlig maskin 40-60 grader och använder klorim i tvättmedelsfacket. En extra tvätt kan behövas efteråt för att bli av med lukten. Brukar ha 1-3 dl ungefär.

  • skorpionen80

    ...eller låt dem ligga i klorin + vatten några timmar innan tvätt, det är effektivare!

    Lakanen är av bomull, va? ;)

  • Smultron ett

    Jag får ALDRIG klorin att bleka bort fläckar eller bleka missfärjad tvätt. Det enda jag får  är en äcklig lukt i lägenheten av klorin. Fattar inte vad jag gör för fel när det är ett så fantastiskt mirakelmedel för alla andra.


    Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • mikroE

    Köp fulklorin på ÖB, det bleker bättre än riktigt klorin. Det funkar på mina grejer.

  • HarryLime

    Hej! Jag är man, men kan ändå en hel del om tvätt av gamla hederliga vita lakan av superkvalité... Saker jag lärde som liten nyfiken grabb av min sedan länge bortgångna mormor. Många goda råd här på bloggen, men tyvärr också väldigt miljöbelastande sådana, speciellt med klorin, som innehåller klor, och som i naturen lätt reagerar kemiskt med andra ämnen, och resultatet blir för alla levande organismer, inkl. människan, nya väldigt skadliga ämnen. Så skippa klorinet! Jag svettas mycket när jag sover och vid andra sängaktiviteter, vilket gulfärgar lakanen rejält. Att använda klorin är att göra det alldeles lätt för sig. Min mormors metod är lite mer omständighet, men klart miljövänlig. Kanske har du tillgång till vanlig aska från egen vedspis/kamin, eller så kanske känner du någon som du kan få aska från. Vet inte om det går att köpa aska i handeln? Häll askan i oöm hink och använd nåt föremål att finfördela den med, men det måste inte vara ett finmalt pulver, bara det inte är några stora kolbitar kvar. Stå utomhus, för det ryker rejält! Fyll sedan med ljummet vatten nästan upp till kanten och låt stå i ca.1 dygn. Häll därefter försiktigt över vattnet i en plastdunk, utan att få med det minsta av askan i botten av spannen. Det du nu har i dunken är lut och blåelse, alltså inte lämpligt att dricka för barn! När du nu skall tvätta dina gulnade bomullslakan, så får du pröva dig fram hur mycket innehåll ur dunken du skall hälla i huvudtvättsfacket, men funkar allt får du skinande, vita lakan med den där ljuvliga svagt blåa fargtonen. Torkar du dem dessutom utomhus, så kommer de att lukta himmelskt.Tillvägagångssättet ovan är flerhundraårigt och välbeprövat. Enbart vittvättmedel och 95 grader funkar inte. Lycka till! / Mats H.

  • Petter och jag

    Ättika funkar för mig. Litar inte riktigt på klorin, en del tyger är färgade vita och kan då få fläckar av klorin.

Svar på tråden Bleka vita lakan med klorin...