Ormhassel?
Hej hej...
Jag skulle vilja köpa en ormhassel till vår trädgård. Är det någon som vet ungefärligt pris och var jag kan hitta en sådan?
Hej hej...
Jag skulle vilja köpa en ormhassel till vår trädgård. Är det någon som vet ungefärligt pris och var jag kan hitta en sådan?
Vanligt plantskola... Plantagen, Weibulls etc. Kostar kanske 250 spänn. Kan kosta mer eller mindre beroende på storlek.
Okej..tack för ditt svar
Jag har nämligen kollat på två stycken olika Plantagen och de har ej haft.
Ska kolla vidare..
är det samma som trollhassel?
Nej...
vad är skillnaden? Såna kvistar man har hemma inomhus som prydnad är vad för nåt?
Köpte en till mamma på mors dag för några år sedan. Bauhaus. Vill bestämt minnas att jag INTE gav 250 kr iaf (den var billigare, typ 150 kr).
Köpte en till svärmor på en annan mors dag men minns inte var jag köpte den, trots att det var förra året
linda87: Vet inte om skillnaden är så stor utseende mässigt. Men ormhassel är tåligare. Passar bättre i vårt klimat.
Shoegal: Åh det låter bra, jag trodde den skulle vara skitdyr. Tack för svaret!
Den kan inte vara så jättedyr om jag köpte den på mors dag. Jag är student och har inte råd att lägga jättesummor på presenter
Jag har alltid hört att ormhassel och trollhassel är samma sak... Kärt barn har många namn.
Jag trodde också att det var samma sak, men så här svarar odla.nu i sin växtspalt ang. trollhassel och ormhassel(www.odla.nu/fs/article/file_6743.html:
"Det är en ORMhassel, för trollhassel är ingen hassel alls utan hör till släktet Hamamelis och blommar på vintern. Du kan läsa om trollhasseln här: www.odla.nu/artiklar/trollhassel"
De flesta plantskolor brukar väl ha?
Denna tid på året lär det ju vara lite svårt att få tag på men annars brukar vanliga handelsträdgårdar ha det.
Tack..ska försöka kolla sen då det är aktuellt att plantera den.
men vad är det för torkade pinnar man kan köpa som prydnad i vaser? *ser knepig ut*
linda87: Om det är de krokiga pinnarna du menar så är det ormhassel. Fast då är den ju död.