• Beethoven

    Tips på vad man kan göra när fiskar bara dör?

    Jag och min sambo har ett akvarium på 25 liter. Jag har alltid haft akvarium i omgångar i livet och är därför van vid att fiskar dör såklart.

    Men sen vi skaffade akvarium på nytt sen flera års uppehåll för min del i januari i år kändes det som att det dog tillslut en fisk i veckan ungefär. Så från att ha haft 9 fiskar från början hade vi igår innan de nya kom hem 3 fiskar kvar och algätarfisken då. Inte så kul direkt.

    Vi har följt alla råd som man ska. Från djuraffären fick inget vettigt svar från de i djuraffären igår när vi var där och vi hade då gjort rent akvariet så det var ingen mening att ta ett nytt vattenprov då sa de.


    Vi har köpt nya fiskar och får pröva oss fram. Men har ni några tips och idéer på vad man kan tänka på för att de inte ska dö så här. Vi har endast fiskar som går ihop med varandra och en algätarfisk dessutom.

    Tack på förhand

    Solig
  • Svar på tråden Tips på vad man kan göra när fiskar bara dör?
  • avocadoo

    Vattenbyten på 25% en gång i veckan?

    Vilken sorts fisk är det? vissa är så sönderavlade att de dör direkt oavsett vad man gör... Har ni köpt från samma zoo-affär hela tiden?

     

  • Beethoven

    Jajamen på 25 % en gång i veckan sen vi skaffade akvariet. Plus rengöring av filtret i pumpen på akvariet.

    Vi har guppy, black molly och röd molly har jag för mig att de heter. Ja, från samma zoo affär båda gångerna. Så änsålänge är det endast två gånger vi handlat från dem.

    Sant jag minns inte att de dog så här snabbt förr i tiden. Trist när de blir så sönderavlade att det kan bero på sånt.

  • avocadoo

    Jag skulle tipsa om att försöka köpa från annan zoo-affär och kanske satsa mer på något viltform av guppy, för annars dör de ofta väldigt fort också...

  • delirium

    25 liter är ju i minsta laget, jag skulle försöka uppgradera till ett större akvarium. Var försiktig med att rengöra filtret eftersom det finns nyttiga nitrifikationsbakterier däri som bryter ner "dåliga" bakterier i akvariet. Att krama ur filtret i begagnat akvarievatten räcker gott och väl som rengöring. 

    Många importerade och överavlade fiskar som platy och guppy har också, som nämnts, betydligt sämre immunförsvar mm än vad de haft förr i tiden. Försök gärna få tag endlersguppy eller någon annan tålig levandefödare(ex limia) eller annan fisk istället 

  • iaseia

    Vad har  ni för filterkapacitet, ett litet akvarium är mycket svårare att sköta, ett större har lättare att få en bra balans i, eller rättare sagt ett större kar är inte lika känsligt för olika svängningar i temperatur och andra vattenvärden.
    I större akvarium 4-500 Liter behöver man knappt byta vatten när man fått en bra balans.

    Jag rekomenderar att ni gör 25% varje vecka, har ni filterkapacitet så de räcker så ska de inte behövas göras rent mer än nån gång per år, tvivlar på att de finns filter som har sämre kapacitet än 25liter så ni klarar er nog på den fronten.

    sen tycker jag även att ni ska börja med PMDD.
    Riktigt bra växtmedel, ha rikligt med växter inte plastväxter i ett snt litet kar, felet mnga gör är att stoppa i en massa plastväxter. Be om att få köpa snabbväxande växter i djuraffären.

    www.zoopet.se är ett bra forum

    PMDD kan köpas här.
    http://www.haack.se/pmdd/

    Man får tre eller fyra påsar som ska blandas med vatten i tre olika behållare, en av dem med destillerat vatten (kokat). Men man får beskrivning på hur man ska göra.
    Viktigt att man förvara den ena i kylskäpet annars möglar den, kommer inte ihåg vilken de var men de står på påsarna.
    Sen skickar du i sånt varje gång du byter vatten, så ska du se att växterna växter mycket bra.

    Sen ska du mata sparsamt, låt gärna karet stå utan fiskar de första veckorna och få i gång växterna så de växer bra. Sen köp fiska från en annan affär, kolla nog i karet du köper fiskar ifrån så du inte se rnågra sjukdomar, typ prickar, svamp, döda fiskar eller liknande.
    Börja med lätta fiskar typ svärdbärare är bra, de är tåliga och förökar sig snabbt.
    sen kan du ju inte ha jätte många fiskar i, köp någon mal, gärna en som är lite större. finns en hel del man kan köpa på blocket.
    Köper även en hel del växter på tradera, har betydligt större utbud än butikerna.
    Se bara till att skölja av dem rikligt. Mata varannan dag med de första fiskarna, sen när akavariet stått några månader så kan du mata mer sparsamt för  då har växterna tagit över mycket och kanske tom alger finns och de äter fiskarna av så då behöver de inte så mycket mat,

     

  • Beethoven

    Tack alla ni som har svarat! Det har visat sig att vi har vita prick sjukan i akvariet. :( Vi har matat dem med medicin osv... Nu köper vi inga nya fiskar när gamla dör. Utan då kommer vi börja om från början och försöka skaffa ett större akvarium. Dels för att det är roligare och att de kanske mår bättre i ett större akvarium gissar jag.

    Ska ha alla era råd i tanken när vi börjar om från början. Ni som har fiskar hur ofta byter ni vattnet i era akvariu. verkar vara väldigt olika rön där vad som gäller egentligen.

  • Mynta

    Jag har ett 40L med guppys och äppelsnäckor, byter typ 1/3-del vatten varje vecka. Gör inte rent filtret alls. Både fiskar och snäckor verkar trivas fint, förökar sig, äter och är allmänt pigga!

  • iaseia
    Beethoven skrev 2011-04-08 14:31:19 följande:
    Tack alla ni som har svarat! Det har visat sig att vi har vita prick sjukan i akvariet. :( Vi har matat dem med medicin osv... Nu köper vi inga nya fiskar när gamla dör. Utan då kommer vi börja om från början och försöka skaffa ett större akvarium. Dels för att det är roligare och att de kanske mår bättre i ett större akvarium gissar jag.

    Ska ha alla era råd i tanken när vi börjar om från början. Ni som har fiskar hur ofta byter ni vattnet i era akvariu. verkar vara väldigt olika rön där vad som gäller egentligen.
    På ett mindre akvarium kan de vara nödvändigt med vattenbyten, större akvarioum är det ju inte helt nödvändigt. Typ 400Liter, och vid så stora kvantiteter tar de ju mindre skada också...

    När ni börjar om, använd startkit (tror ja de heter) en vätska man häller i vid start, kolla med zooaffären.

    Använd även pmdd och sätt i växter först innan fiskarna kommer i, alltså låt akvariet stå ett par veckor utan fisk och låt växter växa till sig (gärna med pmdd).

    Så sa de nog gå bra, och vita prick är ganska vanligt, man kan även använda salt i förebyggande syfte.

     
  • vildaungarnasmamma

    lite gammal tråd men hoppas ändå att nån har nått tips.

    vi har fått ett akvarium med växter och sand och filter och pump och allt.
    det stog i huset som vi köpte och de sa att det var rengjort och så.
    så vi köpte nya fiskar och gjorde så som de sa i djuraffären innan vi släppte i dem helt.

    men nu har det börjat att bildas bubblor, små bubblor, längs med hela kanten vid ytan i akvariet.
    vi rengjorde pumpen och strax där efter dog fisk nr ett, en platy.

    och sen verkade resten av fiskarna må bra, och idag upptäckte sonen att hans röda platy var död, och bubblorna är tillbaka vid ytan,
    vad göra???

    känns som om vi håller på och förgiftar våra fiskar eftersom det känns som om bubblorna påminner om typ gasbubblor eller nått...

    hjälp!


    ★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★ bebis i februari ★
  • iaseia
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-10 09:27:01 följande:
    lite gammal tråd men hoppas ändå att nån har nått tips.

    vi har fått ett akvarium med växter och sand och filter och pump och allt.
    det stog i huset som vi köpte och de sa att det var rengjort och så.
    så vi köpte nya fiskar och gjorde så som de sa i djuraffären innan vi släppte i dem helt.

    men nu har det börjat att bildas bubblor, små bubblor, längs med hela kanten vid ytan i akvariet.
    vi rengjorde pumpen och strax där efter dog fisk nr ett, en platy.

    och sen verkade resten av fiskarna må bra, och idag upptäckte sonen att hans röda platy var död, och bubblorna är tillbaka vid ytan,
    vad göra???

    känns som om vi håller på och förgiftar våra fiskar eftersom det känns som om bubblorna påminner om typ gasbubblor eller nått...

    hjälp!
    Hur stort är akvariet.

    Har man ett filter som är tillräckligt kraftfullt för det karet så behöver man inte rengöra mer än n¨ågon gång per år.
    Att de bildas luftbubblor är fullt normalt med ett ny startat akvarium, de försvinner efter några dagar..
    Vad fiskarna dött av är svårt att säga.
    men jag kan tänka mig att om ni har ett litet kar så har kanske de inte stabiliserats ännu.

    Man ska börja med att ha i växter ett par veckor och sen kan man sätta i fiskar efter ett tag och börja med lite fiskar och sen öka succesivt, fiskar som äter alger tex med ska man inte ha som första fiskar då de kommer dö ut eftersom de inte finns några alger i början.

    Sen ska man också tänka på att de flesra fiskar är stimfiskar och kan helt enkelt dö av att dse är ensamna.

    Gjorde ni rent pumpen så kan ja tänka mig att nikanske inte hade någon bra balans innan i akvariet och de blev ännu sämre när ni gjorde rent och att fiskarna dog av det.

    Har ni ett litet akvarie så är de ännu känsligare för sådana påfrestningar.. 
  • Takex

    Posta alltid dina vattenvärden, det låter som att dom dör av att tanken inte har lyckats gå igenom sin cykel.

    Ett akvarium måste alltid gå igenom en så kallad "fishless cycle" innan man kan ha i någon fisk. Det tar några veckor och krävs lite arbete. Har man i en fisk utan att akvariumet fått bilda sina bakterier så skapar man en så kallad "fish cycle" som är väldigt elakt mot fiskarna och i stort sett alltid är anledningen till att fiskar dör om varandra och förvinner.

    Om man gjort misstaget (oftast tack vare att djuraffärer inte alltid är så mycket till hjälp) att haft i fiskar utan att sett till att man har bra vattenvärden då är det bara att börja byta vatten, kontrollera värdena dagligen och hålla tummarna. 

  • vildaungarnasmamma

    jag har faktiskt ingen aning om hur stort det där...alltså mått...

    och vattnet har vart där i hela tiden, precis som växterna och den där algätarfisken när vi fick akvariet.
    dvs det stog i huset och de gamla ägarna undrade om vi ville ha akvariet med fiskar och allt i.

    och pumpen har vart i gång hela tiden, och vatten bubblorna har kommit mera på sistone.

    vatten värde? det har vi nog aldrig mätt, och ska jag vara ärlig har jag ingen aning om hur man gör heller.

    vi frågade i djuraffären om man behövde mäta vatten värden etc, men de sa att man inte behövde. eftersom akvariet vart igång hela tiden, dock då endast med allt grus, växer och algätarfisken i.

    sen köpte vi några platy och ett gäng med neon tetra,
    och nu har platysarna börjat dö....


    ★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★ bebis i februari ★
  • Takex
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-10 22:31:17 följande:
    jag har faktiskt ingen aning om hur stort det där...alltså mått...

    och vattnet har vart där i hela tiden, precis som växterna och den där algätarfisken när vi fick akvariet.
    dvs det stog i huset och de gamla ägarna undrade om vi ville ha akvariet med fiskar och allt i.

    och pumpen har vart i gång hela tiden, och vatten bubblorna har kommit mera på sistone.

    vatten värde? det har vi nog aldrig mätt, och ska jag vara ärlig har jag ingen aning om hur man gör heller.

    vi frågade i djuraffären om man behövde mäta vatten värden etc, men de sa att man inte behövde. eftersom akvariet vart igång hela tiden, dock då endast med allt grus, växer och algätarfisken i.

    sen köpte vi några platy och ett gäng med neon tetra,
    och nu har platysarna börjat dö....
    Du måste alltid mäta vatten värdena, tester tycker jag du ska införskaffa asap om du planerar att ha fiskar seriöst.

    Du säger att vattnet gått hela tiden, vad betyder det?  Sen de förra ägarna?
  • vildaungarnasmamma

    ja, de förra ägarna (vi tog över den 10 augusti i år) har haft igång akvariet hela tiden, och när vi frågade om vi behövde rengöra eller så innan vi släppte i nya fiskar så sa de nej.
    vi rengjorde dock pumpen, då de sa att det inte var gjort på ett tag, men vattnet har vart där i.

    och jag vet inte när de rengjorde sist, de sa att det inte behövdes så länge man höll pumpen i form....

    vi ska införskaffa sånna "papper" som man doppar i vattnet för att mäta ph värdet.


    ★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★ bebis i februari ★
  • Takex
    vildaungarnasmamma skrev 2011-09-12 07:58:08 följande:
    ja, de förra ägarna (vi tog över den 10 augusti i år) har haft igång akvariet hela tiden, och när vi frågade om vi behövde rengöra eller så innan vi släppte i nya fiskar så sa de nej.
    vi rengjorde dock pumpen, då de sa att det inte var gjort på ett tag, men vattnet har vart där i.

    och jag vet inte när de rengjorde sist, de sa att det inte behövdes så länge man höll pumpen i form....

    vi ska införskaffa sånna "papper" som man doppar i vattnet för att mäta ph värdet.
    Vattnet i akvariet är faktiskt inte så speciellt viktigt, det viktiga finns i sanden, på växter och i svampar och annat inuti filtret. Där växer bakterier som är ett måste för att fiskarna ska må bra och överleva. Det låter som att det finns en stor chans att ni utplånat dessa bakterier när ni bl a gjorde rent pumpen.

    pH kan vara bra att kolla men det som ni ska rikta in er på är ammonia, nitrite och nitrAte. Du behöver aldrig göra rent akvariet, endast byta ut en viss procent av vattnet cirka en gång i veckan. Har du några fiskar kvar i akvariet? Om så så gör omgående ett vattenbyte på, nu vet jag inte hur stort det är, 40% i alla fall. Försök sen att få tag på riktiga tester (helst vätsketypen) som visar ammonia, NO2 och NO3 och testa vattnet, posta sen här vilka värden du fick så ska det nog gå att styra upp :) 
  • iaseia
    Takex skrev 2011-09-12 12:50:00 följande:
    Vattnet i akvariet är faktiskt inte så speciellt viktigt, det viktiga finns i sanden, på växter och i svampar och annat inuti filtret. Där växer bakterier som är ett måste för att fiskarna ska må bra och överleva. Det låter som att det finns en stor chans att ni utplånat dessa bakterier när ni bl a gjorde rent pumpen.

    pH kan vara bra att kolla men det som ni ska rikta in er på är ammonia, nitrite och nitrAte. Du behöver aldrig göra rent akvariet, endast byta ut en viss procent av vattnet cirka en gång i veckan. Har du några fiskar kvar i akvariet? Om så så gör omgående ett vattenbyte på, nu vet jag inte hur stort det är, 40% i alla fall. Försök sen att få tag på riktiga tester (helst vätsketypen) som visar ammonia, NO2 och NO3 och testa vattnet, posta sen här vilka värden du fick så ska det nog gå att styra upp :) 
    Att aldrig göra rent pumpen kan man ju inte säga.
    Har man däremot en pump so är tillräcklig för akvariet så behöver man kanske göra ren den en gång per år.
    men om man däremot har en underdimesionerad pump måste man göra rent oftare.

    Ett vatten byte på 20-25% per vecka är att rekomendera, att byta 40% på ett litet kar kan vara direkt livsfarligt.

    Har du några fiskar kvar tycker ja du bör göra ett vattenbyte på 25%.
    Kolla vattenvärdena och mata långsamt, införskaffa nya fiskar långsamt.. 
  • Takex
    iaseia skrev 2011-09-12 19:48:22 följande:
    Att aldrig göra rent pumpen kan man ju inte säga.
    Har man däremot en pump so är tillräcklig för akvariet så behöver man kanske göra ren den en gång per år.
    men om man däremot har en underdimesionerad pump måste man göra rent oftare.

    Ett vatten byte på 20-25% per vecka är att rekomendera, att byta 40% på ett litet kar kan vara direkt livsfarligt.

    Har du några fiskar kvar tycker ja du bör göra ett vattenbyte på 25%.
    Kolla vattenvärdena och mata långsamt, införskaffa nya fiskar långsamt.. 
    När jag bara pratar allmänt såhär utan att veta hur mycket personen vet och kan så säger jag att man inte ska göra rent den. För många betyder göra rent att slänga bort filter media och doppa i klorin typ.

    Jag tycker 25% är för lite om det finns risk för ammonia förgiftning vilket jag tror att det är, i mina öron låter det som att det handlar om ett nollställt akvarium så vattnet ska bytas för att fiskarna ska överleva inte för vanligt underhåll. Dock håller jag med om att om det är ett väldigt litet akvarium så kan det räcka med 25-30%. Eftersom jag misstänker ammoniaförgiftning så tycker jag inte fiskarna ska matas väldigt sparsamt, när jag fick en plötslig ammonia spike i min tank så matade jag inte alls för att minska utsläppet.
  • Takex

    Märker att jag är lite slarvig och skriver inte ut helt, jag tycker ett större vattenbyte ska göra direkt och sen mindre vattenbyten på 10 - 20 % dagligen tills ammonia, nitrite och nitrAte visar stabila bra värden.

    Bra värden är 0, 0, 5 - 10. 

Svar på tråden Tips på vad man kan göra när fiskar bara dör?