Hon beter sig udda
Min man dotter(tonåring) beter sig lite udda. Hon har alltid varit speciell, alltså inge psykiskt sjukdom, utan bara viljan av att vara speciellt. Förmer än andra, regler som gäller alla andra, ska inte gälla henne osv.
Hon har det senaste betett sig mer udda än vanligt. Hon har alltid varit krånglat med maten, både hemma och i skolan. Men nu äter hon inte alls i skolan, hon följer inte ens med sina kompisar till matsalen utan sitter själv någon annanstans. Vi pratar med henne om att hon kan ju i alla fall följa med, prova maten, äta något annat. Hon bara säger att hur ska du tvinga mig.
Här hemma äter hon väldigt lite. Godis, glass och allt sådant slinker givetvis ner. Middagen sitter hon alltid med men hon äter så lite, säger att hon är mätt men sedan när vi gör något så visar det säg att hon inte är så mätt ändå, för hon äter gärna kakor eller annat om vi dukat fram det. Alla andra måltider är en kamp. Hon äter knappt något till frukost. Så det hon överlever på är ja middagen som absolut inte är tillräckligt. Detta har resulterat i att hon ofta är sur och grinig för minsta lilla. De gånger hon har ätit bra har man märkt det på humöret direkt.
Saken är det att hon äter bara så dåligt här enligt henne. Hos mamma så får hon bara mat hon gillar, det finns alltid massa gott hon får gå och ta och hennes mamma serverar maten åt henne, lägger upp och så.
Men det är inte bara det med maten. Jag har upptäckt att hon gömt sina saker. En skolbok hade hon lagt undan på en låda på en hylla där den inte hör hemma. En av hennes strumpor hade hon gömt ner bakom kuddarna i soffan, den låg framme då hon satt där. Gömmer sina kläder i sitt rum. Säger att hon inte har kläder, strumpor fast hon har det.
Hon har gjort sig ovän med lärare i skolan. Blivit polisanmäld så sambon ska till socialen med henne och prata om detta. (det var en skitsak, men att hon blivit polisanmäld för något sådant är oroväckande)
Det är massor av småsaker men kommer inte på allt nu. Jag får bara känslan av att något är fel. Har pratat med min sambo om att hon kanske inte trivs är. Att hon kanske är deprimerad men han bara tror att jag gör en höna av en fjäder.
Om jag gör det varför beter hon sig så för då.