• Anonym (Sniken?)

"Kuvertavgift" på 300 kr till en 30-års fest, är det normalt???

Det damp ner en inbjudan till en bekants 30-års fest, där man enligt inbjudan ska betala 150 kr/person för att få komma på festen, alltså 300 kr paret (barnen fick komma gratis).

Är detta något som är allmänt vedertaget nuförtiden eller är det bara jag som tycker det är helt galet???

Insamling till present sker också, så man ska dessutom vara med bidra med någon hundralapp till presenten utöver "kuvert/inträdesavgiften".

Det är inte ens någon rejäl middag, utan troligen "bjuds" det på mat i stil med paj eller så, och så "bjuds" det på alkohol. Det hade varit billigare för oss att handla med en egen flaska vin eller några öl för kvällen!

Logiskt räknat kommer födelsedagsbarnet nog inte behöva lägga ett enda öre själv på festen eftersom gästerna täcker alla kostnader.

Jag kan absolut förstå (fast jag hade aldrig tagit det själv) att man tar en kuvertavgift för ett bröllop med en finare middag eller sittning, men ett födelsedagskalas med slafsmat???

Det är första gången i mitt liv jag ska få betala för att få fira någons 30 års dag!

• Svar på tråden "Kuvertavgift" på 300 kr till en 30-års fest, är det normalt???
  • Philippa

Jag hade inte betalat det och därmed varit hemma......

• Waldo

Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi få för mig BETALA för att gå på 30 års fest
    Aldrig never ever

Har man inte råd att bjuda vänner och bekanta på kaffe och tårta när man fyller år så får man ställa in festligheterna
    Djupt tragiskt

• Anonym

Nej, jag är ledsen, jag hade nog inte heller betalat kuvertavgiften.

Går det att vara lite motvals och ta med en egen present och en egen flaska vin? Eller bara "droppa in" och lämna present och inte äta för att visa hur galet det är?
    Eller vill du gärna vara med och därför kommer betala? Skulle föreslå att inte vara med på en "extra" present då.

Gud vad märkligt.

• Anonym

Är det en riktigt vän så hade jag kontaktat denne och frågat om denne verkligen menade allvar! Inte ska man vara med och betala för en privat fest! Vill vederbörande fira sin 30-årsdag får denne själv betala. Är det inte en "riktig" vän så strunta i att gå. Ni blir nog inte ensamma om att inte dyka upp och då kan personen stå där med "skägget i brevlådan".

• Smultron ett

Konstigt att ta betalt när man bjuder på fest.
    MEN.. Det är ju inte så mycket.
    Det är ju vad Jag skulle lägga i present till 30-åringen iallafall, och jag är inte särskillt rik nej.

så för mig hade det varit ok.

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Ensam8101

Jag hade aldrig betalt för att gå på fest! Om man inte har råd att bjuda till så kan det lika gärna va! Jag hade min 30 årsfest och kuvert avgiften var på 500/pers men jag skulle aldrig i min vildaste fantasi låta gästerna betala detta! Vi blev 50st. Om jag känt att jag inte haft råd till detta party så hade jag lagt ner mina planer och sparat till en 40 års fest i stället.

• morochmer

Det var nytt för mig. Man får ha den festen man har råd med. Man bjuder sina gäster.

• Anonym (Madeleine)

Det verkar vara en uppåtgående trend att människor tar betalt för att bjuda på fest, en märklig utveckling.

• Anonym (Sniken?)

Jag är inte jättenära vän med personen som fyller år så jag kan inte direkt säga till personen ifråga att jag tycker detta är helknäppt, sedan finns det andra i samma bekantskapskrets som ska gå (även om de också tycker att det är i konstigaste laget att betala för det).

Skönt att höra att jag inte är ensam som tycker det är knäppt.

Presentinsamlingen hade redan börjat innan inbjudan (och betalningskrav) kom, så det är redan lagt och betalat.

• CoolJen

Har man inte råd att bjuda på fest så ska man heller inte bjuda in till fest!

Svar på tråden "Kuvertavgift" på 300 kr till en 30-års fest, är det normalt???