"Kuvertavgift" på 300 kr till en 30-års fest, är det normalt???
Det damp ner en inbjudan till en bekants 30-års fest, där man enligt inbjudan ska betala 150 kr/person för att få komma på festen, alltså 300 kr paret (barnen fick komma gratis).
Är detta något som är allmänt vedertaget nuförtiden eller är det bara jag som tycker det är helt galet???
Insamling till present sker också, så man ska dessutom vara med bidra med någon hundralapp till presenten utöver "kuvert/inträdesavgiften".
Det är inte ens någon rejäl middag, utan troligen "bjuds" det på mat i stil med paj eller så, och så "bjuds" det på alkohol. Det hade varit billigare för oss att handla med en egen flaska vin eller några öl för kvällen!
Logiskt räknat kommer födelsedagsbarnet nog inte behöva lägga ett enda öre själv på festen eftersom gästerna täcker alla kostnader.
Jag kan absolut förstå (fast jag hade aldrig tagit det själv) att man tar en kuvertavgift för ett bröllop med en finare middag eller sittning, men ett födelsedagskalas med slafsmat???
Det är första gången i mitt liv jag ska få betala för att få fira någons 30 års dag!