Vad är KUB-test?
Vad kollar dom och vad sätter de "poäng" på?
Vad kollar dom och vad sätter de "poäng" på?
Åh, tack för ett bra och förklarande svar!
Jag är gravid med mitt 3e barn och har inte blivit erbjuden att göra KUB förut så det måste va nåt nytt här där jag bor. Jag är "bara" 30 år.
Är lite velig om jag ska göra det. Om man nu får dåliga siffror så bör man alltså göra fostervattensprov? Det låter läskigt :/
Vad menas med om man är rökare? Jag rökte men sluta när jag fick plus på stickan.
Jag är 36 år och har gjort ett KUB/NUPP test. Om jag fick välja igen skulle jag inte göra det. Jag fick värdet 192 och efter blodprovet fick jag resultatet 185. Då väger jag mer än jag ska, har diabetes annars är jag helt frisk o har inga problem med min sjukdom. De är i toppskick. Jag har en vän som också gjort testet och hon väntade tvillingar. Hon fick värdet 1 av 1590 på den ena och 1 på 1900 på den andra. jag vart ju helt förstörd när jag hade så låga siffror jämtemot henne. jag låg ju under 200 som är högre risk. Nu när min vän fick barn så hade den ena downs syndrom. Hon blev alltså den som var 1 av de höga siffror hon hade.
Man stirrar sig blind på siffror och man kan aldrig jämföra med någon annan. Det blir alltid någon som är nummer 1. Om jag nu skulle övervägt att ta ett fostervattens prov så är risken 1 på 100 att få missfall vilket innebär en högre risk för mig än mina siffror. Om det ändå hade visat sig varit fel så hade jag iaf inte kunnat ta död på det barn jag bär och föda fram det i vecka 11-14. jag gjorde testet i v 12.
Så innan man gör detta ska man verkligen tänka efter och vad följderna kan bli och vill man veta dem.
Skulle det vara något fel nu så är det meningen, men än så länge ser det bra ut med alla ul
Lycka till
Kram
Om rökningen: det är inte större risk att fostret får kromosomfel om du röker, däremot kan det förändra de hormonnivåer i blodet som mäts. Om du fortfarande röker vid tiden för provtagningen skall du tala om det, så att de kan justera siffrorna. Annars kan det innebära att du får ett "för bra" resultat.