• Shea 1

Åka buss med bebis- babyskydd?

Vi ska åka tåg och fick veta att en del av sträckan ska ske med buss, det är något slags arbete på spåret tror jag. Resan är bokad via makens jobb (hade jag sett det direkt på skärmen själv så hade jag ändrat, men nu går inte det.)

Ca 2 h av resan ska nu ske med buss, ska man ta med sig babyskyddet då? Går de ens att sätta fast med tvåpunktsbälten?  Babyskyddet får vi väl antingen släpa runt på när vi kommer fram/låsa in i en box.

• Svar på tråden Åka buss med bebis- babyskydd?
  • karinagumman

Jag har gjort bägge och, det känns tryggare att ha barnet i babyskyddet än i famnen, men samtidigt är det (som du säger) jobbigt att släpa på.. Babyskyddet ska gå att spänna fast men det är inte alltid det går.. Tyvärr

• 201201232

Sjal eller bärsele kanske och att du bältar dig själv vid midjan?

• Shea 1

Åh, men suck, nu har jag läst babyskyddets manual, vi måste släpa med basen också...

Sedan lär vi ju kolla upp om vi måste köpa en biljett till, det går ju inte att sitta en till på hans säte om han ska sitta i skyddet.
    Det skumma är att det på skärmen hade stått tåg och sedan i bekräftelsen stod buss.

Jag tror han är för stor för att ha i sele i 2 h, han är 8 månader och väger 10 kg...

• VeganMaria

Hej!
    Vi har ingen bil och inte ens körkort ;) Så vi har åkt mycket långfärdsbuss mellan Umeå och Skellefteå med våran nu 13 månader gamla dotter och det går JÄTTEBRA

Eftersom vi visste redan från början att vi skulle åka mycket buss så hyrde vi ett babyskydd från NTF, och de tipsade om det lättaste skyddet och vi hyrde inte själva basenheten utan bara babyskyddet. Det var inga problem att spänna fast det på bussen, eftersom det bara behövde midjebältet (blir nästan lika säkert som med ett trepunktsbälte).

Nu har dottern blivit 1 år och väger nästan 10 kilo så vi har uppgraderat till en bakåtvänd bilbarnstol istället. Denna gång vände vi oss till Babyproffsen som tipsade oss om att köpa Britax High för 1-4 år gamla barn ungefär. Den är lättaste stolen och har inte heller någon medföljande bas. Sätts fast ungefär som babyskyddet dvs med "mittenbältet" i bussätet. Dessutom spänner man fast bilstolen ytterligare med två spännremmar i bussätet framför, så den sitter då ordentligt fast. Lite krux är det förstås innan man lärt sig att snabbt att sätta fast bilstolen, så jag rekommenderar att ni är på busstationen i god tid och kan gå ombord på bussen så fort den anländer för att minska på stressen.

Lycka till

• VeganMaria

PS  hos Babyproffsen kan man hyra bilbarnstolar för ca 350 kr, så det kan vara ett alternativ för den som bara vill tillfälligt hyra en barnstol, tex för att ha med på en resa.

Jag skulle NTF's rekommendationer och skulle verkligen inte resa med buss utan en bilbarnstol.

• mupparsmupp

jag hade med mig babyskyddet när jag reste med sonen på buss. gick jätte bra att spänna fast det utan basen. och då var jag ensam och hade packning och vagn att släpa på med. 

lyckades få fast babyskyddet på rullväskan som jag drog i ena handen och styrde vagnen med andra. satte över sonen till skyddet medans vi väntade på bussen, sen så skulle man gå igen nå dörrar till bussen,så då kastade jag upp väskan på vagnen :P  och bar sonen/skyddet i ena handen och styrde vagnen med andra. sen fälde jag bara ihop vagnen och chaffören skatade in allt på bussen medans jag gick och spände fast skyddet och sonen på sätet :)

allt går bara man vill ;P

nu ska vi iväg igen och har bytt till bakåtvänd bilbarnstol,så nu såg vi till att fixa tågbiljetter och lyckades dessutom få utan byten :D också ska vi köpa en resevagn/paraplyvagn så vagnen i alla fall ska vara lättare att släpa på... :)

Bebis 9 maj 2010
  • Shea 1

Mitt babyskydd (Brio Primo) går endast att spänna med trepunktsbälte enligt instruktionsboken.

Nu löste det sig väldigt bra ändå, för när sambon skulle hämta ut biljetterna så pratade han med biljettgubben om att en del av resan bytts mot buss och att detta skulle ställa till det för oss och då - HÖR OCH HÄPNA- fixade han in oss på ett annat tåg (x2000) i FÖRSTA KLASS!!!
    Vi behövde inte betala något extra för detta.

• VeganMaria

Haha VA? shit pommes vad service det kan gå att få ibland då om en bara tjatar lite, bra att veta :D

• Shea 1

Ja, och vi hade en mycket bekväm resa med frukost och allt! Förstår inte hur det gick till, bara... I detta fallet säger jag bara: Heja SJ (det får de väl inte höra alltför ofta)

• VeganMaria

Haha nädu, de får nog mest höra en massa bu

Håller själv på att planera in en resa från Umeå till Uppsala för besök av min sambos familj. Ska bli jättetrevligt!
    Kommer att lyxåka och boka en helt egen sovkupé för mig och dottern, SKÖNT! Kostar visserligen drygt 2000 kr tur och retur, men det är det värt. Jag flyger inte sedan flera år tillbaka pga miljöskäl och ÄLSKAR att åka tåg
    Ska bli spännande att se hur det går att dela en smal säng med dottern, men det lär väl bli hon som får sova och inte jag, hehe.

Svar på tråden Åka buss med bebis- babyskydd?