• Anonym (MammiLibido)

Från Citalopram till Mirtzapin för sexlust o känslighetens skull... Erfarenheter???

Jag har sedan Augusti -09 ätit Citalopram mot förlossningsdepression och har mått bra av och trivts med dem, sånär som på en viktig faktor: Mycket reducerad sexlust och känslighet i underlivet. Orgasm har varit nära på omöjligt att få och samlivet har tagit stryk pga detta.

Nu har jag i samråd med min läkare bestämt mig för att byta till Mirtzapin istället. Dessa ska tydligen inte påverka varken lust eller känslighet.

Det skulle vara väldigt intressant att få höra Era åsikter och erfarenheter kring detta.

Mvh MammiLibido

• Svar på tråden Från Citalopram till Mirtzapin för sexlust o känslighetens skull... Erfarenheter???
  • Anonym (MammiLibido)

*puff puff* Ingen som har erfarenhet?

• Anonym (1)

Sexlusten i sig blev nog lite mindre när jag åt mirtazapin men det största problemet var att jag blev så trött av medicinen att jag inte orkade ha sex. Och eftersom jag gick upp så mycket i vikt (80% av dem som äter mirtazapin går upp i vikt) så kände jag mig inte bekväm naken inför min pojkvän efter ett par månader. Varför valde du just mirtazapin?

• Anonym (MammiLibido)
    Anonym (1) skrev 2011-03-07 11:03:26 följande:
    Sexlusten i sig blev nog lite mindre när jag åt mirtazapin men det största problemet var att jag blev så trött av medicinen att jag inte orkade ha sex. Och eftersom jag gick upp så mycket i vikt (80% av dem som äter mirtazapin går upp i vikt) så kände jag mig inte bekväm naken inför min pojkvän efter ett par månader. Varför valde du just mirtazapin?
    Jag valde inte, det var min läkare som föreslog att jag skulle prova den först då den tydligen är vanligast. Om jag inte blir nöjd ska jag få prova andra...
  • Anonym (1)

Har du sömnproblem? Var det därför du fick mirtazapin? Den är nämligen inte särskilt effektiv som antidepressiv utan man skriver oftast ut den till halvdeppiga som har sömnsvårigheter för att de ska komma i balans igen.

• Anonym (MammiLibido)
    Anonym (1) skrev 2011-03-07 11:16:10 följande:
    Har du sömnproblem? Var det därför du fick mirtazapin? Den är nämligen inte särskilt effektiv som antidepressiv utan man skriver oftast ut den till halvdeppiga som har sömnsvårigheter för att de ska komma i balans igen.
    Nope, inga som helst sömnproblem... Mkt märkligt om läkaren inte är medveten om detta tycker jag. Jag vill bara ha ett likvärdgt preparat som inte "bedövar" lust och känslighet...
  • tinaaaaaa

Jag fick med mina mirtazapin för jag hade sömn problem och va deprimerad.
    jag blev super trött av de. INte alls mycket lust för sex, kanske det va för jag va så trött. Sen gick jag upp massor i vikt, det gjorde ju inte att jag mådde bättre.
    Nu har jag citalopram igen och det funkar bra, håller att att minska ner de och tar bara varannan dag nu.

• Anonym (1)
    Anonym (MammiLibido) skrev 2011-03-07 20:20:14 följande:
    Nope, inga som helst sömnproblem... Mkt märkligt om läkaren inte är medveten om detta tycker jag. Jag vill bara ha ett likvärdgt preparat som inte "bedövar" lust och känslighet...
    Mycket märkligt och fakiskt skrämmande. Det finns så många bra antidepressiva läkemedel så jag förstår inte varför en läkare skulle välja att skriva ut ett läkemedel som främst verkar mot sömnsvårigheter och inte depression. Trötthet och viktökning är biverkningar av mirtazapin som tyvärr drabbar de flesta och då menar jag verkligen negativt. Kan du inte prata med din läkare igen och höra om h*n har andra antidepressiva att prova?
  • Anonym

Det finns en ny medicin som heter valdoxan. Är en variant av mirtazpin. Ska inte ge vikt uppgång eller sexpåverkan. Har själv ätit dom i en månad nu och har inget negativt med sexbiten känns som vanligt

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2011-03-07 22:35:58 följande:
    Det finns en ny medicin som heter valdoxan. Är en variant av mirtazpin. Ska inte ge vikt uppgång eller sexpåverkan. Har själv ätit dom i en månad nu och har inget negativt med sexbiten känns som vanligt
    Fast Valdoxan är just en annan variant av Mirtazapin som du skriver, dvs dåligt fungerande som antidepressiv som har positiva effekter på sömnen. Det TS är ute efter är en antidepressiv som fungerar bra på depression, hon har inte sömnproblem.
  • Anonym (samma)

äter själv cipralex sedan ett par år o de påverkar sexet, vill sluta men vet inte om jag klarar mig utan eller om jag ska prova några anrda...

• Anonym (MammiLibido)

Tack för alla era inlägg. Känns ju helt klart som att jag behövar ta mig ett snack till med min läkare om det är så att Mirtzapin framför allt skrivs ut för sömnproblem :-/ Jag behöver ju som sagt ett antidepressivt läkemedel som inte påverkar sexlusten och känsligheten... Inte ett som gör att man blir en levande zombie!

Svar på tråden Från Citalopram till Mirtzapin för sexlust o känslighetens skull... Erfarenheter???