• Anonym (bekymrad)

Urinvägsinfektion under graviditet?

Vet att jag ska kontakta en läkare eller barnmorska. Jag jobbar på det, men det är inte så lätt att få tag på nån här när man behöver.

Tänkte att det kanske finns nån som har varit med om det och kan dela med sig av sin erfarenhet.

Jag är gravid i snart vecka 24. Har problem med underlivet och är svullen, irriterad, torr och har väldigt ont. Först trodde jag att det kanske kunde vara svamp, men jag har använd pevaryl och det har inte hjälpt det minsta. Har smörjt mig lite med olivolja för att minska rodnaden och det torra, men det hjälper inte i längden.

Nu har jag börjat fundera på om jag kanske har dragit på mig en urinvägsinfektion. Har inte tänkt att det kan vara det då det inte gör inte när jag kissar. Däremot har jag sett att det finns en del andra symtom man kan ha. Något jag inte har reflekterat över först nu.

Känner mig febrig på natten, har under nåra veckor haft ont i höger sida i rygg och sen fram mot magen, ont i slidan. Och nu har jag också börjat bli kissnödig mer (utöver att jag är det pga graviditeten. Därför har jag inte tänkt på att det kunnat vara symtom för urinvägsinfektion).

Ni får gärna berätta lite om ni varit med om liknande och tips på hur man kan lindra och undvika att det uppstår igen. Jag ska ju naturligtvis få tag på en läkare som kan hjälpa mig.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion under graviditet?
  • lmcl

Hej!
    Jag tycker inte att det låter som urinvägsinfektion, för det påverkar ju inte slemhinnorna vare sig utanför eller i slidan. Om en urinvägsinfektion inte behandlas kan det ju gå upp i njurarna och då får man ont i ryggen. Urinvägsinfektion märker man ju oftast genom att det gör överjävligt ont när man kissar, och det enda som hjälper är då att dricka enorma mängder vätska - det både lindrar och botar. Mina tio senaste UVI har jag lyckats dricka bort och sluppit ta antibiotika.

Så nä, det är nog nåt annat du har, men det låter ju inte så roligt, så hade jag varit du hade jag ringt min BM. 

• Anonym (bekymrad)

Jo men jag läste att symtom som kan uppstå är att man får ont i slidan samt att det inte alltid måste göra ont när man kissar. Jag har haft uvi tidigare, men det är första graviditeten så jag vet inte hur det påverkar.

• Anonym

Jag är iofs bara i V 13 men har dragit på mig en jävlig uvi som förmodligen klättrat upp mot njurarna.
    Det som gjorde att jag åkte in (på akuten) var en förjävlig smärta i nedre delen av magen, lite mot vänster.
    Kissat lite och ofta, men det har aldrig gjort ont. Har haft lite feber, frossa, varm - kall om vartannat.
    Nu går jag på maxdosen av antibiotika som gravida får ta.

Jag skulle ha åkt in till vc eller bm med kissprov och sagt testa!! (om jag inte kmr fram via tele.)

• Miia88

Det där med smärta på högersida i ryggen, feber och ont i magen känner jag igen från när jag hade njurbäckeninfektion, pga UVI som jag inte märkt av!!..  slutade med 4 dagar på sjukan och sen antibiotika i 10 dagar..

Ring din BM iaf !

• Anonym (bekymrad)

=( Usch det låter inge trevligt det ni sagt. Hmm.. Jag ska bli uppringd i morgon av en barnmorska. De är ju aldrig på plats när man behöver utan det blir oftast att man få vänta. Jag har haft den där smärtan i höger sida av ryggen ett tag nu. Har kommit och gått, men nu senaste dagarna har det varit jobbigt. Ska försöka driva ut den så mkt som möjligt med vätska och tranbärsjuice tills jag kan gå till en läkare. Jag som hatar läkare, vill inte ligga på sjukan i flera dagar =S

• mmmiikaela

de kan ju va åderbrock i underlivet och svamp också, jag har haft både uvi svamp o åderbrocken, har dock svamp titt som tätt fortfarande o åderbrocken sitter där de sitter, är helt igen svullad typ,

son född 09, & lillebror med BF 7/7-11
  • Anonym (bekymrad)

Kan du beskriva hur det är?

Det går lite upp och ner med svullnaden. Det har gått tillbaka lite emellanåt och ibland varit jääättesvullet. =/

• mmmiikaela
    Anonym (bekymrad) skrev 2011-03-07 21:05:48 följande:
    Kan du beskriva hur det är?

Det går lite upp och ner med svullnaden. Det har gått tillbaka lite emellanåt och ibland varit jääättesvullet. =/
    de är precis så jag har, för att de ska va lugnt så måste ja typ ligga en hel dag:P har ja gått lite en dag så är de helt igentjockat typ!
    man kan få så också för att blodet strömmar ner där! helt normalt!
    kan tillägga att detta gör mig otroligt öm. gör ont o sitta på toa o så. känns även ibland som hela underlivet ska vändas utoin :P
  • Anonym (bekymrad)

Nu var det nån vecka sen, men jag var väldigt svullen och nästan hård i underlivet.. Har läst om åderbråck lite, men inte tänkt på det.

=/ Jävligt att man blir sån ju.. Kan ju inte ha sex ^^ Fast man blir sugen. Finns det nånting man kan göra för att bli bra eller är det bara att vackert vänta till knodden är född? 

• mmmiikaela
    Anonym (bekymrad) skrev 2011-03-07 21:23:43 följande:
    Nu var det nån vecka sen, men jag var väldigt svullen och nästan hård i underlivet.. Har läst om åderbråck lite, men inte tänkt på det.

=/ Jävligt att man blir sån ju.. Kan ju inte ha sex ^^ Fast man blir sugen. Finns det nånting man kan göra för att bli bra eller är det bara att vackert vänta till knodden är född? 
    de låter som åderbrock speciellt om du blir hård med, de bästa du kan göra är att undvika o stå för mycket, smörj med baby olja för att mjuka upp! finns tyvärr inget annat du kan göra, de försvinner efter förlossningen!
  • Anonym (bekymrad)

=( Jag har ju praktik om dagarna denna månad iaf.. Hmm.. Får hoppas att jag kan få en tid till läkare eller barnmorska så får de kolla vad det är som är fel. 

• mmmiikaela
    Anonym (bekymrad) skrev 2011-03-07 21:47:24 följande:
    =( Jag har ju praktik om dagarna denna månad iaf.. Hmm.. Får hoppas att jag kan få en tid till läkare eller barnmorska så får de kolla vad det är som är fel. 
    be dom göra en undersökning :) de är lätt gjort man ser de tydligt! :)
  • pluppfamiljen

Vill inte skrämma dig men du har väll hört talas om GBS ? (Googla) Undersök dig i morgon. Kram och förlåt om jag skräms men man måste ta sånt på allvar. 

Blivande 6 barns mamma
  • mmmiikaela
    pluppfamiljen skrev 2011-03-07 23:00:21 följande:
    Vill inte skrämma dig men du har väll hört talas om GBS ? (Googla) Undersök dig i morgon. Kram och förlåt om jag skräms men man måste ta sånt på allvar. 
    fast gbs visar väl inte dom symptomer som hon uppvisar?
  • mmmiikaela

nu har ja läst om gbs, tycker inte ts symptomer passar in någonstans, så ts, oroa dig inte för de, sen är 30 procent av alla gravida bärare av gbs (oftast helt ofarligt)..

• Anonym (bekymrad)
    Förvånad Det låter ju jättehemskt det där! 

Märkte under natten att svullnaden gick ner väldigt mkt och det kliade bara lite.. Men nu börjar det gå tillbaka igen när jag är uppe.

Fick prata med en barnmorska, men hon verkade inte fatta så mkt. Skulle fått en tid till läkare nästa vecka, men så länge orkar jag inte vänta. Lyckades få så jag får komma till BM i morgon och de ska kolla, men då vet hon inte om de kan hjälpa mig direkt. Bara kolla. =/ 
  • mmmiikaela
    Anonym (bekymrad) skrev 2011-03-08 10:12:48 följande:
    Förvånad Det låter ju jättehemskt det där! 

Märkte under natten att svullnaden gick ner väldigt mkt och det kliade bara lite.. Men nu börjar det gå tillbaka igen när jag är uppe.

Fick prata med en barnmorska, men hon verkade inte fatta så mkt. Skulle fått en tid till läkare nästa vecka, men så länge orkar jag inte vänta. Lyckades få så jag får komma till BM i morgon och de ska kolla, men då vet hon inte om de kan hjälpa mig direkt. Bara kolla. =/ 
    ja svullnaden lägger sig under natten för blodet strömmar ju inte neråt då, o när man är uppe så blir de typ svullet på en gång, men ja tycker du ska ta o köpa pevaryl 3 stycken vagiatorier och sen krämen också o smörja, tänkte på att de klia också, de är säkert svamp blir lätt de när man blir svullen just för att de blir instängt!

jag har svamp hela tiden pga just de här! de är ingen fara med dig ts, de är helt normalt, men vissa har mer bekymmer än andra!
Svar på tråden Urinvägsinfektion under graviditet?