• Saabina

Argumentera i skolan

Hej! Ska argumentera för eller emot något nu på tisdag i skolan.. Det blir ett föredrag på 5 minuter och jag har ingen aning om vad ämnet ska vara!! Gillar dessutom inte alls att tala inför grupp! *panik*
    Någon som kan komma med förslag? Kanske någon har gjort samma sak, det är på Svenska A.

• Svar på tråden Argumentera i skolan
  • Betty Boop

Slopa julen?
    Kvoterad föräldraledighet?
    Lika lön för lika arbete eller ska utbildade få högre lön?

• BabyJia

Eller de klassiska som för abort, mot abort, för dödshjälp, mot dödshjälp, för djurplågeri, mot djurplågeri...ja, d va nåra ex.

• helhed

Avskaffa kungahuset, bojkotta israeliska varor, inför körkortsprov var tionde år för alla, köp inte märkeskläder, bli organdonator, köp bara ekologiska varor...det finns ju hur måna ämnen som helst. Ta något du är lite insatt i och leta sedan fler argument och fakta om ditt ämne. Dubbelkolla gärna faktan och ta inte bara uppgifter från Internet utan att kolla källa.

Bygg upp ditt tal runt 2 - 3 argument som du underbygger med fakta (Ex. kungahuset - 1: dyrt (kolla upp kostnaden/år) 2: odemokratiskt (utveckal varför) 3: dåliga representanter (ge exempel). Ta sedan med något motargument som du bemöter, så du tar udden av lyssnarnas kritik. Inled med något slagkraftigt och avsluta med att upprepa det viktigaste.

Vid själva framförandet. Var väl förberedd. Ha stödord, inte hela talet nedskrivet, för det blir lätt att man läser innantill då. Tänk på att det är du som kan mest om ämnet. Det gör inget om du missar något för de andra vet ju inte vad du hade tänkt att säga. Tänk på att ta pauser och inte tala för fort. Öva hemma många gånger innan.

Hoppas det hjälpte något// Helén, inte studerande av svenska a, men väl lärare i det

• Saabina

hmm...ja det var ju bra ämnen. Det gäller ju bara att hitta hållbara argument också... Det ska ju inte gå in så djupt på ämnet heller eftersom det bara är på 5 minuter...

• azzi

Jag hade också en sådan uppgift för ett tag sedan i skolan och frågade också om tips här på FL. Du kan titta i "min" tråd så kanske du får mer tips: www.familjeliv.se/Forum-5-70/m5010859.html

Jag argumenterade iaf för mer idrott i skolan och det gick jättebra. Det är lätt att hitta information om det också.

Lycka till!!!

• helhed

Jag förstår, men fem minuter är längre än du tror. 2 - 3 argument och ett motargument brukar vara alldeles lagom Tro mig, som har lyssnat på och betygsatt fler hundra argumenterande tal Det är något en favorituppgift att ge elver tycker jag, det är så roligt att lyssna på alla tal och sedan brukar klassen få vara med och diskutera efteråt

• Saabina

jo, tro mig, 5 minuter känns som en evighet! Vet inte hur jag ska klara det!! Massor av träning att göra nu under helgen och jag har inte ens bestämt vilket ämne! Men de ämnen ni har gett mih är ju jättbra, så jag ska nog ta något av dessa.

Svar på tråden Argumentera i skolan