• älskarlivet81

9 månaders som inte vill sova..

Jag har en dotter på 9 månader som alltid sovit väldigt bra, men nu sen 1,5 vecka tillbaka är det bara kaos. Hon är omöjlig att lägga på dagarna, de dagarna vi bara är hemma. Har vi varit ute på aktivitet så är det inga problem oftast.

Sen har hon även börjat vakna på nätterna, ställer sig upp i sängen. När vi lägger henne ner igen så bara ställer hon sig upp. Det är så hon gör på dagarna också när det är sovdags..

På natten brukar vi ta över henne i vår säng, men ibland tar det 1-2 timmar för henne att somna om. Ibland ger vi välling men det är inte alltid det hjälper heller..

Vad ska vi göra? Är det en fas? Vad kan vi göra för att hjälpa till etc?

• Svar på tråden 9 månaders som inte vill sova..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att alla barn mer eller mindre får problem med sömnen under det andra halvåret, även de som alltid sovit bra. Ofta beror det på den explosiva utvecklingen som skett/sker.

Psykosocialt har hon gott igenom en hel resa. Er dotter har blivit en social bebis som är nyfiken på det mesta omkring henne, men har även ett stort behov av bekräftelse och närhet från er. Motoriskt har hon förmodligen utvecklat både sin grov- och finmotorik, så pass att hon kontrollerar många rörelser och är redan på väg till nästa steg att resa sig och gå längs möbler.
    Allt detta kan som sagt påverka sömnen. Dels kanske hon behöver bekräfta att ni finns där under natten och dels kan hon vakna av att hon rest sig i sömnen. Hennes hjärna jobbar på dygnet runt!

Jag rekommenderar att ni fortsätter med de rutiner ni har. Se till att alla dagar ser ganska lika ut. I hennes ålder är det inte ovanligt att vakna tidigt på morgonen, så det får man helt enkelt acceptera.
    Att komma ut i friska luften både på förmiddagen och eftermiddagen är gynnsamt för bra sömn. Förutom den friska luftens positiva påverkan får hon större rörelsefrihet och tillfälle att undersöka nya saker i omgivningarna, vilket i sin tur kräver mycket energi.  
    Har ni tillgång till öppna förskolan eller andra föräldrar som är hemme med sina barn är det en utmärkt aktivitet. Att träffa andra barn stimulerar henne både socialt och motoriskt, mer än att bara träffa vuxna.

Det krävs inte speciellt avancerade aktiviteter för att stimulera och underhålla barn, tvärtemot kan för mycket aktiviter göra att de får svårt att varva ned. Men som sagt skapa rutiner för att komma ut varje dag och ge henne gärna chansen att träffa andra barn.

Med andra ord skulle jag tro att detta är en naturlig del av hennes utveckling. Det ni kan göra är helt enkelt att skapa rutiner som passar både henne och er. Normalt vaknar barn ungefär samma tid varje dag och därefter får man planera in två vilor, gärna i samband med att ni varit ute eller träffat andra. Hjälp henne slutligen att varva ned på kvällen innan det är dags att sova för natten. Är hon väldigt pigg en kväll, skulle jag hellre skjuta upp läggningen någon halvtimme-timme, för att göra den så smidig som möjligt ;)

MVH Christine

Svar på tråden 9 månaders som inte vill sova..