• cewin o celine

Betald barnvidarutbildning, sjuksköterska.

Jag tänkte höra om det är någon sjuksköterska här inne som fått sin vidarutbildning betald av arbetsgivaren? Jag läser min barnvidarutbildning på 50% och arbetar 50%, men får heltidslön ifrån arbetsgivaren i detta fall barnkliniken. Jag har nu studerat mera än halva tiden och arbetar vid sidan om extra inom bvc området. Jag vill nu gå ifrån mitt kontrakt och börjar arbeta inom bvc istället. Finns det någon som gått ifrån ett kontrakt? Vart ni återbetalningsskyldiga? Det är många olika bud kring detta när jag hört mig för på mitt sjukhus där jag jobbar. Jag kommer vara anställd inom samma landsting och med barn, fast inte på samma klinik.

Vore jätte glad om någon ville dela med sig av sina erfarenheter kring dessa så kallade "kontrakt".

• Svar på tråden Betald barnvidarutbildning, sjuksköterska.
  • Amazina

Jag jobbade tidigare i Malmö och började läsa min vub inom intensivvård i Lund 2002. Vi blev erbjudna motsvarande en studielön på typ 10 000 i månaden mot att man skulle BÖRJA JOBBA på IVA sen. Det var inte sagt någon form av uppsägningstid och ej heller om man behövde jobba mer än "1 dag". Jag minns ej om vi skrev någon form av kontrakt från början. När jag läst ett halvår ändrades förutsättningarna och alla som ville vidareutbilda sig förband sig att jobba 2 år (om jag minns rätt) på  IVA. Jag var dock inte så sugen på det utan ville flytta utomlands. Det gjorde att jag blev av med min studielön och fick ta CSN istället. Jag blev dock inte återbetalningsskyldig för det första halvåret.

Däremot har jag kompisar som bytte sjukhus efter utbildningen och de var tvungen att kompensera sjukhuset för lönen de fått under utbildningen. I vissa fall betalade det nya sjukhuset allt, annars fick de punga ut med det själva.

• cewin o celine

Ok, tack för ditt svar! Det står på mitt kontrakt också att jag ska arbeta inom barnkliniken 2 år efter avslutad utbildning, men vet att endel kommit undan detta. En del säger att de inte är ett kontrakt som kan godkännas om det rent juridiskt prövas i rätten. Jag vet inte... Jag vill jobba inom bvc inom samma landsting som jag är anställd, så det är inte något byte av arbetsgivare men klinik. Det bästa vore om bvc kunde lösa ut mig, men det funkar inte enligt den chefen pga att han endast har ett grav. vik att erbjuda mig. Det hade varit annorlunda om han hade en fast tjänst att erbjuda mig. Känns väldigt surt nu när man bundit sig på något som man inte längre trivs med eller jag trivs med jobbet men inte organistionen. Man slår huvudet i väggen gång på gång.... Jätte tråkigt!

Tack för du delade med dig av din erfarenhet!  Hör gärna fler som fått betald utbildning och brutit!

• emmsan86

Hej!
    Jag har också gått en betald vub till operationssjuksköterska, blev klar i januari i år och har skrivit kontrakt med min arbetsgivare i två år. Nu är det så att vi ska flytta från orten vi bor på och jag är således fast här med mitt kontrakt. Har hört med en rad andra sjukhus om de kan köpa ut mig från mitt kontrakt, men alla har sagt nej. En del har hävisat till att det bryter mot deras policy och andra att det rör sig om för lång tid. Jag får väl helt enkelt hoppas att någon kanske gör det om något år. Har hört mig för med facket och de påstår att det håller jurudiskt. Jag vet inte vad jag ska göra, får väl försöka veckopendla en tid framöver och se hur det funkar...Ni som vet folk som blivit utköpta, var det lång tid kvar på deras kontrakt?

• Annika i Gbg

Jag tycker nog att det känns som en självklarhet att man uppfyller sin del av avtalet men det var ju inte frågan... Förlåt att jag lägger mig i Skäms. Hade jag själv sluppit ta lån för min vidareutbildning hade jag gärna gett arbetsgivaren de 2 första åren. Svårt förstås om man t.ex. måste flytta men inte annars. TS, du hinner jobba på BVC sen, du ska jobba tills du blir 65. Ingen brådska!
    *glider försiktigt ut ur tråden igen...* 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • emmsan86

Jag tycker också det är jättebra med betald utbildning och när jag skrev på hade vi för avsikt att stanna där vi bor nu, men allt kan ju förändras och nu är vi alltså mer eller mindre tvungna att flytta. När piloterna hade motsvarande betald utb på 90-talet höll det inte juridiskt. Förstår inte riktigt varför det nu helt plötsligt håller juridiskt. I värsta fall får jag väl stanna här och pendla i 1½ år alternativt köpa ut mig själv om nåt år...

Svar på tråden Betald barnvidarutbildning, sjuksköterska.