• And3RZsoN

Ni som sökt Havandeskapspenning , vårdbiträde/undersköterska

Hej, jag sitter här med mina papper som ska skickas in för att få veta om jag är beviljad havandeskapspenning.
    Men jag tycker det är svårt att skriva ut antal kilo samt antal lyft per arbetspass när man jobbar inom vården ( jobbar inom hemtjänsten ) Det varierar ju så olika från dag till dag menar jag.
    När jag ringde försäkringskassan och frågade vad ja ska skriva där så sa kvinnan i telefonen att jag skulle skriva ett ca kg samt ca antal lyft.
    Men det är svårt :S.
    Hur har ni andra inom vården skrivit på detta?
    Samt undrar jag hur man bäst ska kunna skriva ner och förklara sin arbetsdag då alla är olika för att kunna få med hur det ser ut i jobbet.
    tacksam för svar.

/ Diana

• Svar på tråden Ni som sökt Havandeskapspenning , vårdbiträde/undersköterska
  • MattiasFru

som med alla andra myndighetskontakter, överdriv lite! För jag menar det går ju inte att arbeta inom hemtjänsten som höggravid, även om man inte lyfter så mycket dagligen så är det ju massa annat, man måste kunna stressa om man får larm och då kanske lyfta upp en tant som trillat, det är draglakan, man kanske behöver hjälpa folk i och ur rullstolen osv. så skriv ner en av dom "värsta" möjliga dagarna, då du har fått ett larm, någon tant har ramlat, ja men en dag som kanske är av den lite av den värre klassen.

• And3RZsoN

A satt och funderade på om man skulle "överdriva" sin dag till en av de värsta faktist.
    Det är så otroligt svårt det där, men det vore konstigt om ja inte skulle få HP då vi inte ens har några hjälpmedel hos våra kunder för arbetsgivaren tycker att dom ska få stå för det själva.

• MattiasFru
    And3RZsoN skrev 2011-03-07 13:44:35 följande:
    A satt och funderade på om man skulle "överdriva" sin dag till en av de värsta faktist.
    Det är så otroligt svårt det där, men det vore konstigt om ja inte skulle få HP då vi inte ens har några hjälpmedel hos våra kunder för arbetsgivaren tycker att dom ska få stå för det själva.
    Åh, tillochmed det. Fy vad drygt! Ja men gör det, sålänge det inte blir helt galet bara haha. Men du kan ju ta i lite, ta en av dom värre dagarna du varit med om och beskriv den. För jag menar någon gång under dom två sista månaderna kommer du ju garanterat ha minst en sådan dag. 
  • Linda1986

Jag har precis fått igenom min Havandeskap och jag jobbar som undersköterska. Vi är en arbetsgrupp som både jobbar inne på äldreboendet och ute i hemtjänsten. Det är en del som chefen ska skriva i och där står det samma fråga om lyft. Så det är din chef som ska räkna ut hur du har det. Min chef skickade in mina papper innan jag han skriva klart mina så jag ringde FK och frågade vad min chef hade skrivit men det kunde hon inte se utan hon sa att jag bara skulle hänvisa till vad chefen hade skrivit.

Sedan skrev jag två A:4 papper om hur mina dagar ser ut på jobbet. Det tog bara en vecka sedan fick jag beviljat. Man ska övderdriva lite och skriva ner ALLT man gör. Hur ofta man är ensam. Du är ju alltid ensam

• J W

Jag skrev 1-90kg på antal kilo och varierande på antal lyft. Chefen skrev ungefär likadant.

Och jag överdrev ingenting på min ansökan, kändes himla dumt attgöra det för att sedan intyga på "heder och samvete" att uppgifterna stämmer. Tycker att mitt jobb är så pass tungt att överdrifter är onödiga
    Skrev heller inte ner varje arbetsuppgift utan bara de som var tunga och besvärliga. Tryckte mycket på jobbiga och obekväma arbetsställningar, samt våldsamma vårdtagare (jobbar med dementa).

• strumpan

jag håller oxå på att fylla i samma papper, är nog färdig nu tror jag så jag tänkte skicka in dom i morgon!
    Jag jobbar också som undersköterska på hemtjänsten och jag tyckte också att de va väldigt svårt att beskriva en dag eftersom alla dagar är så olika ! så jag skrev lite om allt som vi gör allt från omvårdnad till tvätt, städ, trånga utrymmen, att jag alltid är ensam och har larm m.m....min chef skrev 15-30 lyft per dag och upp till 100kg så jag skrev samma....

*Hoppet är det sista som sviker*
  • And3RZsoN

Ja kanske ska lämna papprena till min chef innan då så han kan skriva i dessa två svåra kg och antal lyft rutorna så kan ja ju skriva samma som han.
    ja sitter å kämpar med hur min dag ser ut på jobbet, vill skriva mkt och verkligen detaljerat så jag verkligen känner att ja berättat allt som går än att ja bara skriver litegranna å får avslag...
    Men så svårt det är endå.
    Hoppas strumpan det går igenom för dig, och er alla andra med självklart :).

• darkisen

jag är sjuksköterska och fick precis min gravpenning beviljadGlad men jag skrev inte så mkt i min ansökan, skrev att det blir ett fyrtiotal lyft/dag och att patienterna väger upp till 170 kg (hade faktiskt en patient som vägde det för ett tag sen) och att jag inte alltid har möjlighet att få hjälp utan är ensam en hel del.

• And3RZsoN
    darkisen skrev 2011-03-08 16:54:40 följande:
    jag är sjuksköterska och fick precis min gravpenning beviljadGlad men jag skrev inte så mkt i min ansökan, skrev att det blir ett fyrtiotal lyft/dag och att patienterna väger upp till 170 kg (hade faktiskt en patient som vägde det för ett tag sen) och att jag inte alltid har möjlighet att få hjälp utan är ensam en hel del.
    Skönt för dig :)
    Ja har precis skrivit klart ett heeeeelt A4 papper är helt slut i huvet nu.
    Men vet inte riktigt om det verkar vettigt, vill inte att det ska ses som att ja överdrivet klagar men tyvärr på min arbetsplats går det inte riktigt till som det ska med regler och lagar gällande hjälmedel osv.
    men vi får se vad som händer när ja skickat in detta :)
  • bananiss

Jag skrev en A4 om hur dagen ser ut, beskrev ALLT. På dessa papper kan man skriva lite hur man vill, tex så textade jag bara: Lyft av dementa personer.

Man kan lägga till kommentarer.

Jag fick beviljat :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • mde

Jag skrev bara kort och gott "sedvanligt arbete inom äldreomsorg, på demensavdelning"
    på särskilda besvär kryssade jag ja, ochg skrev ryggont.
    lyftdelen skrev jag 7-26 lyft och 30-120kg.

Fick besked idag att det blev beviljat!!!:):)
    Har varit jättenervös för alla andra skrivit så bra beskrivningar.. sån lättnad nu:)

Svar på tråden Ni som sökt Havandeskapspenning , vårdbiträde/undersköterska