Allergier hos mina döttrar
Hej
Jag har eg två frågor. Den första gäller min yngsta dotter. Hon är precis fyllda 4 år och vid 1.5 år fick hon bekräftat att hon har ägg-allerig. Detta har dock blivit mycket bättre (hon reagerar inte längre på luftburet tex) men hon har fortfarande allergi kvar. ÄR det ändå en stor chans att det kommer växa bort?
Förra veckan såg vi att hon fick lite utslag på fotleder efter vi hade ätit spätta filé. (samma reaktion som hon får av ägg). Det var inte mycket men ändå så att vi fick smörja på kortison-smörja. Kan det vara så att hon börjat visa reaktion mot fisk??? Är det vanligt då man har ägg-allergi? JAg har inte sett någon reaktion av lax, vilket vi äter oftare än spätta...
Så till min fråga om min äldsta dotter: (6.5 år)
Hon har vid 4 tillfällen ätit något som vi vet har innehållit mycket jordnötter. Snickers var det en av gångerna tex.
Vid alla 4 gånger har hon reagerat med magont, trötthet och illamående. Vid 3 av tillfällerna kräktes hon. Och vid alla 4 tillfällen har hon mått illa och har hon blivit så trött att hon har sovit. Det har kommit nästan på en gång (innom loppet av 20 minuter)
Vi har inte tänkt på det annars att hon skulle vara allergisk, (hon äter aldrig "rena" jordnötter) och hon reagerar aldrig på att vi har jordnötter hemma i en skål som vi andra äter av.
Vad tror du? Kan hon ha jordnötsallergi? Är detta nått vi ska kolla upp? Hon reagerar INTE på nått annat sätt med tex svullen mun, andnöd eller liknande.