• Anonym (ledsen)

Extrem svartsjuka

För ett år sedan träffade jag en kille som jag verkligen gillade. Vi blev ihop och jag trodde allt var perfekt. Vi hade myskvällar, åt middagar, hittade på massa roliga saker, precis som alla nykära. Jag tror vi hade kunnat starta ett jättefint förhållande, om han inte hade varit så SVARTSJUK.  

Första tecknet på att han var svartsjuk kom ganska tidigt. Jag blev utfrågad om hur jag hade tagit mig hem från en fest. Jag förklarade tidpunkter och allt som hänt väldigt noggrant, samtidigt som jag inte förstått vad jag gjort för fel. Till slut kom vi fram till att det varit ett missförstånd. Vid den här tiden trodde jag att det var en enskild händelse, att han kanske bara var lite osäker så där i början av ett förhållande. Nu i efterhand vet jag att man ska uppmärksamma de här första signalerna som man i efterhand alltid kommer på. 

Sedan har allt eskalerat... Det jag blivit misstänkt och anklagad för får inte plats i den här tråden, för det är i princip allt. Enligt honom så blir alla killar på denna jord attraherad av mig eftersom jag är så snygg. Jag flirtir med alla. Om min mobil laddas ur är det för att jag är otrogen. Om jag blir trött på kvällen är det för att jag varit otrogen på dagen. Om jag ska träffa en kompis så är jag antingen otrogen med någon kille där, eller med kompisen. Jag är kär i den och den och den och den killen. Jag har ingen moral utan kan göra exakt vad som helst.  Jag gillar inte min kille, bryr mig inte om honom. Det här och så mycket mer under ett års tid. 

Efter varje period han fått för sig något (som kan vara från en minut till flera veckor) inser han till slut sitt misstag, ångrar allt han sagt, vill bättra sig, sluta vara svartsjuk.. Jag orkar verkligen inte leva så här längre. Orkar inte lägga all min tid på bråk, att försöka förlara vad som är normalt, hävda min rätt i att inte behöva deklarera varenda  steg jag tar. Jag känner mig så oerhört ledsen för att allt blivit så här. 

Jag vet självklart vad ni tänker, men innan ni skriker "LÄMNA" skulle jag ändå vilja ha någon slags diskussion 

Har någon annan levt med en väldigt svartsjuk partner? Blir det alltid värre eller finns det någon slags gränns för hur svartsjuk man kan bli? Bör man inte ens fundera utan bara dra?  Finns det något sätt man kan lära sig leva med det på skälig nivå? 

• Svar på tråden Extrem svartsjuka
  • Anonym

Kanske inte det svar du vill ha, men min erfarenhet är att det accelererar och för mitt ex spelade det ingen roll vad jag gjorde/inte gjorde, han blev svartsjuk för allt.
    Till sist gjorde det att mina känslor för honom kallnade helt och jag gjorde slut. Jag tyckte det var extremt osexigt med en karl som anklagade mig för en massa saker som jag aldrig gjort och som verkade ha så dålig självkänsla att han inte trodde att han dög till mig.

• Nyfiken gul

jag var gift med en sån och det eskalerar ALLTID...

En sån människa går inte att diskutera med eftersom HAN inte inser/anser att han gör fel. Så vad finns att diskutera?

Jag flydde bokstavligen ut ur äktenskapet efter 1 år som gifta. Det gick inte längre.. och det tog mig 10 ÅR att komma över....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Extrem svartsjuka är en sjukdom, man kan inte diskutera en sån människa frisk.

• Minnaa

Pratar ni om att det är fel? Har han någonsin sagt själv att det han gör är fel och att det är honom det är fel på? Tycker kanske det kan vara bra med någon typ av förhållanderådgivning (prata med någon) innan det blir skadligt för er båda! Det är ju trots allt en sjukdom som jag tror att man kan få hjälp för, bara han själv verkligen vill. Jag hoppas för din skull att ni försöker söka hjälp och att ni där kommer underfund med den bakomliggande orsaken till hans svartsjuka och att ni med den informationen kan bearbeta er igenom den tillsammans! Varma kramar till dig och kom ihåg att allt ordnar sig, bara ni båda vill det lika mycket! Kärleken övervinner allt

• Anonym (ledsen)
    Minnaa skrev 2011-03-07 17:38:48 följande:
    Pratar ni om att det är fel? Har han någonsin sagt själv att det han gör är fel och att det är honom det är fel på? Tycker kanske det kan vara bra med någon typ av förhållanderådgivning (prata med någon) innan det blir skadligt för er båda! Det är ju trots allt en sjukdom som jag tror att man kan få hjälp för, bara han själv verkligen vill. Jag hoppas för din skull att ni försöker söka hjälp och att ni där kommer underfund med den bakomliggande orsaken till hans svartsjuka och att ni med den informationen kan bearbeta er igenom den tillsammans! Varma kramar till dig och kom ihåg att allt ordnar sig, bara ni båda vill det lika mycket! Kärleken övervinner allt
    Tack =) Jag hoppas också att kärleken övervinner allt. Ja vi pratar mycket om det, och han är fullt medveten om att han gör och "tänker fel" (om man kan skriva så). Han vet vad som är sant innerst inne men det är som att han går in i tillfälliga stadium där han helt får för sig något annat. Ja, sjukt är rätta ordet. 
  • Mimmlas

Jag har varit väldigt svarsjuk, pga oro att bli sårad på grund av att jag kände att jag hängde ut mig själv så mycket genom att falla och bli kär. Jag var så rädd att han skulle råka såra mig även om det inte var meningen.
    Mycket av sig grundade sig i min osäkerhet. Och jag var osäker på om jag skulle klara av att bli lämnad av honom.
    Jag fick stort kontrollbehov av allt, för jag litade inte på någon annan att sköta så jag inte blev sårad.
    Det som hjälpt mig är att ändra tankesätt. Och genom att han gav mig trygghet genom att svara ärligt på frågor och aldrig ljuga för mig, inte ens vita lögner. Jag har tvingat mig själv att sluta fråga, sluta leta efter fel och misstag. Sluta tro att andra vill mig ont, så som andra tjejer som stöter på honom.
    Jag har tvingat mig själv att tro att han inte vill såra mig, och han kommer inte såra mig.
    Men mitt tips är att gå till en psykolog med honom. För man mår hemskt dåligt själv av att vara så svarsjuk.

• trettioplus

Du behöver sätta ner foten gentemot din svartsjuka partner. Han måste inse att problemet enbart ligger hos honom och att han kommer att förstöra er relation om han ber dig förklara dig och anpassa sig till sin svartsjuka. Förklara att han kommer att förstöra er relation om han gör som han gör och att han får vända sig till någon annan för att hantera sina våndor. Du som partner kan inte vara den personen, eftersom det alltid kommer att leda till att du begränsar dig i någon mån.

• Minnaa
    Anonym (ledsen) skrev 2011-03-07 17:43:30 följande:
    Tack =) Jag hoppas också att kärleken övervinner allt. Ja vi pratar mycket om det, och han är fullt medveten om att han gör och "tänker fel" (om man kan skriva så). Han vet vad som är sant innerst inne men det är som att han går in i tillfälliga stadium där han helt får för sig något annat. Ja, sjukt är rätta ordet. 
    Låter ju bra att ni pratar med varandra om det och att han är så pass medveten om sin sjukdom. Han måste helt enkelt lära sig att sätta band på dessa tillfälliga stadium som du beskriver. Det gör ni nog bäst genom hjälp utifrån. Ta kontakt med din hälsocentral, dom kan säkert slussa dig vidare till nån kurator som dom brukar ha på hälsocentralen eller sjukhuset. Han kan behöva gå dit för att prata ensam och även tillsammans med dig!
    Har ni det bra i övrigt och du älskar honom så får ni kämpa er igenom detta. Viktigt dock att kämpandet fortsaätter så länge han är villig att förändra sig ch engagera sig i att få hjälp.
    Alla har vi jobbiga perioder i livet men det gäller att kämpa och förbättra sig .
    Lycka till nu!
Svar på tråden Extrem svartsjuka