• martinan

löptik o hanhund

min tik har löpt i ca 2 veckor nu och jag undrar om nån vet när jag kan släppa ihop mina hundar.. någon som har koll?? hon har inte blödit på en vecka ungefär och för 3 dagar sedan blev hanen helt galen. innan dess har han inte brytt sig alls, men han är helt störd.

Hanen är 6 år och kan en kastrering i framtiden funka på honom eller sitter beteendet i huvudet? har hört att det inte hjälper att kastrera en vuxen hane..?

hjälp :)

• Svar på tråden löptik o hanhund
  • MattiasFru

Nej jag har också hört det, att om dom väl blivit könsmogna så sitter det i sen, och jag vet att det var så med mammas hund. Han lugnade iof ner sig lite, ligger inte och tjuter vid dörren såfort någon i området löper, men han reagerar fortfarande på löptikar eller om någon löptik kissat osv. så försvinner gör det ju inte, men för hans del lugnade han ner sig lite iallafall.

• MammaTillDomFinaste

släpp inte ihop dom, hon är ju i höglöpet antagligen!!!! om hon slutat blöda å han är tokig = valpar. jaag släpper inte ihop min tik med hanarna förrän efter en månad tidigast. löpet är minst 3 veckor å det kan hända olyckor även dom sista dagarna, vet valpkullar som blivit till då. min tik har varit i höglöp i över en vecka, det syns för hon är väldigt svullen å viker undan svansen å är itne sur på hanarna., de är hon annars, men nu vill hon att dom ska nosa å ålla på, det är stängda dörrar som gäller!!!

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • dezibel

Jag har alltid väntat minst 3-4 veckor efter att dom slutat blöda för att vara på säkra sidan. Kastrera din hane, det kan bara bli bättre och det kan inte bli valpar. Min schäfer kastrerades vid 5 års ålder och han lekte med löptikar utan att bry sig efter det. Har flera i bekantskapskretsen som kastrerat sent och det har gett bra resultat! Tänker du inte kastrera så lämna bort din hane under löp för det är enormt stressande & jobbigt för honom.

• hmcc

Det vanligaste är att domm blöder runt 5 dagar och är i sitt höglöp mellan dag 12 - 16 från första bloddagen.

Jag har en tik som blivit parad på dag 23 så vänta LÄNGE innan du släpper ihop tiken med en hane.

Kastrerar du kan han vara hur tokig han vill, det kan ändå inte hända nåt.

Svar på tråden löptik o hanhund