zazza78 skrev 2011-03-07 20:07:48 följande:
jag drar mig inte undan, jag finns där men står helt hjälplös bara.. hon har nog mycket hormonstorm tror jag för hon har alltid varit lugn men nu får hon utbrott av minsta lilla.. det kan va allt från att inte få va uppe längre på kvällen, vara ute till 23 på natten eller om hon inte får sova över i veckorna. så fort hon inte får som hon vill så blir hon tokig.
hon säger ganska elaka saker till mig med som hon aldrig nånsin gjort, men jag fattar att jag inte ska ta åt mig.
jag undrar bara om jag ska ha nåt sorts straff för när hon beter sig illa el vad jag ska göra?
Jag tror inte på straff alls. Jag tror snarare på positiv betingning om något. Hitta de bra bitarna o lyft fram dem. Prata med henne om varför ni nekar henne vissa saker..fråga vad hon kanske har för förslag. Våga stå för det ni tycker trots hennes utåtagerande.
Jag brukar undvika onödiga konfliker. Jag undviker oxå massa olika regler osv. och tar saker vartefter de kommer. På så vis har vi kompromissat en hel del och därmed fått lugnt.
Ta det där med att vara uppe...härhemma förlängde v i med en kvart under vissa omständigheter efter att ha diskuterat och sen var den biten OK tills det var dags att diskutera igen när det blev aktuellt.
Vi har tex. inga bestämda ute tider utan vi diskuterar varför vid varje gång o tiderna ändras. SSjälvklart vill jag inte att de bara driver runt mitt i natten..men finns det orsak till att komma hem sent är det OK.
Ja bryt ner problemen i beståndsdelarna o se vad ni kan göra.