• zazza78

hjälp! jag behöver nån att prata tonåringar med!

hjälp!

jag har en dotter på 12 år.. hon fyller 13 i maj.

jag kan helt ärligt säga att jag blir nästan rädd för henne när hon får utbrott.

hon får inga vanliga utbrott utan hon blir galen! och jag känner mig så hjälplös för jag vet inte hur jag ska göra? hon skriker som ett litet barn, med samma ton, hur länge som helst om hon inte får som hon vill, och jag vet att tonåringar är så, men jag vet inte hur jag ska bete mig när det blir som värst.. jag typ fryser till is och låter min sambo ta hand om det... jag vill så gärna va en bra  mamma som hon kan prata med om allt men hon är bara arg eller som en mussla.

några som har liknande situation eller vet bra tips??

zandra

• Svar på tråden hjälp! jag behöver nån att prata tonåringar med!
  • JellyBean

Ja, sluta låt din man ta det. Det är DIG hon behöver. Du kommer bara göra det värre om du dra dig undan. Även om du inte tror at hon märker det. Jag kan lova dig, hon märker det.

För att få ett önskat beteende måste du belöna önskat beetende.
    Vad får hon utbrott av? Vad händer?
    Hur är det med hormoner och sånt?

Jag blev med galen i denna ålder..mycket tillföljd av alla hormoner.

• Majsan70

Våga möta henne i hennes ilska. Visa att du finns där men ta inga konflikter då ilskan pågår som värst utan låt henne rasa av sig och prata sen.

Ni måste BÅDA var lika mycket föräldrar. Visa er kärlek men ändå med bestämdhet sätta ner foten o visa på vad som är acceptabelt och inte i ert hem.

• zazza78

jag drar mig inte undan, jag finns där men står helt hjälplös bara.. hon har nog mycket hormonstorm tror jag för hon har alltid varit lugn men nu får hon utbrott av minsta lilla.. det kan va allt från att inte få va uppe längre på kvällen, vara ute till 23 på natten eller om hon inte får sova över i veckorna. så fort hon inte får som hon vill så blir hon tokig.

hon säger ganska elaka saker till mig med som hon aldrig nånsin gjort, men jag fattar att jag inte ska ta åt mig.
    jag undrar bara om jag ska ha nåt sorts straff för när hon beter sig illa el vad jag ska göra?

• zazza78

tack majsan.

jag brukar göra så som du skrev så jag kanske gör nåt rätt i alla fall =)

• Majsan70
    zazza78 skrev 2011-03-07 20:07:48 följande:
    jag drar mig inte undan, jag finns där men står helt hjälplös bara.. hon har nog mycket hormonstorm tror jag för hon har alltid varit lugn men nu får hon utbrott av minsta lilla.. det kan va allt från att inte få va uppe längre på kvällen, vara ute till 23 på natten eller om hon inte får sova över i veckorna. så fort hon inte får som hon vill så blir hon tokig.

hon säger ganska elaka saker till mig med som hon aldrig nånsin gjort, men jag fattar att jag inte ska ta åt mig.
    jag undrar bara om jag ska ha nåt sorts straff för när hon beter sig illa el vad jag ska göra?
    Jag tror inte på straff alls. Jag tror snarare på positiv betingning om något.  Hitta de bra bitarna o lyft fram dem. Prata med henne om varför ni nekar henne vissa saker..fråga vad hon kanske har för förslag. Våga stå för det ni tycker trots hennes utåtagerande.
    Jag brukar undvika onödiga konfliker. Jag undviker oxå massa olika regler osv. och tar saker vartefter de kommer. På så vis har vi kompromissat en hel del och därmed fått lugnt.

Ta det där med att vara uppe...härhemma förlängde v i med en kvart under vissa omständigheter efter att ha diskuterat och sen var den  biten OK tills det var dags att diskutera igen när det blev aktuellt.

Vi har tex. inga bestämda ute tider utan vi diskuterar varför vid varje gång o tiderna ändras. SSjälvklart vill jag inte att de bara driver runt mitt i natten..men finns det orsak till att komma hem sent är det OK.

Ja bryt ner problemen i beståndsdelarna o se vad ni kan göra.
  • zazza78

tack så mycket för tipsen Majsan.. jag ska testa de saker du skriver nu o se om det går bättre.. jag är nog en "för snäll" mamma som ofta får skldkänslor så jag ska tuffa till mig o tänka att det är för deras skull och för att dom ska bli bra människor med bra värderingar när dom blir stora =)

• Majsan70
    zazza78 skrev 2011-03-08 15:03:31 följande:
    tack så mycket för tipsen Majsan.. jag ska testa de saker du skriver nu o se om det går bättre.. jag är nog en "för snäll" mamma som ofta får skldkänslor så jag ska tuffa till mig o tänka att det är för deras skull och för att dom ska bli bra människor med bra värderingar när dom blir stora =)
    Ja skuldkänslor är nog mammor bra på. Jag vet ju inte om min väg hjälper just dig, men den har hjälpt oss väldigt mycket. Min son har 4 olika NPF diagnoser och därmed humör därefter och därför har vi en väl utarbetad plan.

Stort lycka till åt dig o skriv gärna o tala om hur det går för dig.  Eller om du vill prata mer. Ibland hjälper ju själva "pratandet" massor.
Svar på tråden hjälp! jag behöver nån att prata tonåringar med!