• Anonym (blaaah)

Energiingenjör: Framtidsutsikter??

Lägger denna i Känsliga eftersom jag vill vara anonym. Ingen "vet" än att jag funderar på att plugga, och jag vill inte att någon ska läsa på¨FL att jag har sådana tankar. Jag kommer från ett ganska litet samhälle och en familj där jantelagen råder. Man ska inte tro att man är något osv, att plugga är bara för märkvärdiga, vad är det för fel på det man har... Jag är över 30 år. Jag sitter "fast" i ett vårdjobb  jag inte riktigt trivs med, har en lön som jag varje månad den 27:e önskar vore en aning högre men framför allt har jag ett intresse som inte kommer till bruk på min arbetsplats. Jag är intresserad av energifrågor, främst uppvärmning av hus. Jag vill jobba med att ta fram lösningar för värmesystem som är hållbara och smarta (alltså inte installationstekniker utan utvecklare). Jag har hittat drömutbildningen. Energiingenjör på Halmstads högskola. Jag kommer behöva läsa in behörigheten men det fixar jag på ett år. Själva utbildningen är  på tre år.
    Jag nämde detta för min pappa som genast kom med synpunkterna:
    -Du är för gammal och du har barn. Du kommer inte klara av att plugga. Jag tror att jag kan!
    -Du är kvinna, ingen kommer vilja anställa en kvinna för denna typ av jobb (om man inte är enormt driftig och fixar in sig på mycket goda meriter). Jag är driftig! Jag vill försöka.
    -Du är gammal och har ett "konstigt" namn, du är invandrare, ingen vill anställa en invandrare. Jag har ju jobb nu...
    -Högskolan i Halmstad är en skitskola, ska du plugga så välj Chalmers (bor på rimligt avstånd från båda). Jag tycker att den i nHalmstad verkar vara den bredaste & bästa...

Summa summarum: Jag behöver lite pepp... Ska jag våga plugga till något jag är intresserad av, trots riskerna, eller ska jag välja min trygga tillvaro med en fast anställning inom vården?

• Svar på tråden Energiingenjör: Framtidsutsikter??
  • Lena

Har du inte rätt att ta ledigt för studier? Då kan du ju jobba på lov tex.

• Anonym (blaaah)
    Lena skrev 2011-03-07 19:57:11 följande:
    Har du inte rätt att ta ledigt för studier? Då kan du ju jobba på lov tex.
    Klart att jag kan ta tjänstledigt och jobba på helger och lov. Det är det som är min tanke, förutom att vara med mina små barn som jag har hemma på heltid
  • Lena
    Anonym (blaaah) skrev 2011-03-07 19:59:11 följande:
    Klart att jag kan ta tjänstledigt och jobba på helger och lov. Det är det som är min tanke, förutom att vara med mina små barn som jag har hemma på heltid
    Men räkna med att det kan ta mer än heltid att studera och då behöver du dina lediga helger.

Framförallt i början kan det vara riktigt tungt att studera.
  • Anonym (blaaah)
    Lena skrev 2011-03-07 20:01:24 följande:
    Men räkna med att det kan ta mer än heltid att studera och då behöver du dina lediga helger.

Framförallt i början kan det vara riktigt tungt att studera.
    Jo jag vet, men jag har en hyfsat stöttande man. Jag tror att jag kommer klara av det, hur som helst så är det "bara" fyra år det handlar om.

Det jag är orolig för är inte studierna i sig, utan för framtidsutsikterna i och med den specifika utbildning som jag nämnt, dvs att jag aldrig kommer få jobb eftersom jag är gammal, invandrare och kvinna...
  • Anonym (ta chansen!)

Klart du ska plugga! Om du känner dig osäker så läs in behörigheten på halvfart samtidigt som du jobbar. Då får du testa på att plugga samtidigt som du inte behöver lämna tryggheten i en anställning. 

Att du är för gammal tror jag inte det minsta på. Snarare kan det vara en fördel att vara lite äldre och inte ha samma behov av att vara ute och festa och leva "studentliv" som de yngre. 

• Lena
    Anonym (blaaah) skrev 2011-03-07 20:03:48 följande:
    Jo jag vet, men jag har en hyfsat stöttande man. Jag tror att jag kommer klara av det, hur som helst så är det "bara" fyra år det handlar om.

Det jag är orolig för är inte studierna i sig, utan för framtidsutsikterna i och med den specifika utbildning som jag nämnt, dvs att jag aldrig kommer få jobb eftersom jag är gammal, invandrare och kvinna...
    Klart du måste testa om det är det du verkligen vill, men det kan vara en tuff branch, fast ju mer specifikt du har pluggat desto lättare
  • Anonym (blaaah)
    Lena skrev 2011-03-07 20:05:53 följande:
    Klart du måste testa om det är det du verkligen vill, men det kan vara en tuff branch, fast ju mer specifikt du har pluggat desto lättare
    Tack för ditt svar. Det är oerhört betydelsefullt att få bolla denna idé med någon som inte är en total pessimist,

Jag tar fasta på att du skriver "tuff branch". Menar du ingenjörsyrket generellt eller specifikt energibranchen? Klart att jag tror att en person som är 22 när han slutar skolan och heter typ Lasse Svensson har större chans att få ett toppjobb än jag, men min plan är att ta ett jobb (vilket som helst typ) på ett energibolag, till att börja med, få in en fot och sen plugga mer eller jobba mig vidare uppåt tills att jag kan nå dit jag vill. Jag är inte naiv nog att tro att jag kommer få en chefsposition efter avslutad utblidning, det duger bra att jobba som tekniker eller liknande till att börja med.

Det som avskräcker är att jag är för gammal, jag är kvinna och jag är invandrare. Klart att man inte kan få något ingenjörsjobb då
  • Lena
    Anonym (blaaah) skrev 2011-03-07 20:27:01 följande:
    Tack för ditt svar. Det är oerhört betydelsefullt att få bolla denna idé med någon som inte är en total pessimist,

Jag tar fasta på att du skriver "tuff branch". Menar du ingenjörsyrket generellt eller specifikt energibranchen? Klart att jag tror att en person som är 22 när han slutar skolan och heter typ Lasse Svensson har större chans att få ett toppjobb än jag, men min plan är att ta ett jobb (vilket som helst typ) på ett energibolag, till att börja med, få in en fot och sen plugga mer eller jobba mig vidare uppåt tills att jag kan nå dit jag vill. Jag är inte naiv nog att tro att jag kommer få en chefsposition efter avslutad utblidning, det duger bra att jobba som tekniker eller liknande till att börja med.

Det som avskräcker är att jag är för gammal, jag är kvinna och jag är invandrare. Klart att man inte kan få något ingenjörsjobb då
    Jag menade ingenjörsyrket som så. Datorer känns som den lättaste vägen in tyvärr.

Klart du kan lyckas iaf!
  • Anonym (blaaah)
    Lena skrev 2011-03-07 20:29:42 följande:
    Jag menade ingenjörsyrket som så. Datorer känns som den lättaste vägen in tyvärr.

Klart du kan lyckas iaf!
    Datorer är jag inte så intresserad av. Dessutom är chanserna att få datorjobb mycket små, det mesta outsorcas till Indien och Kina. De som anställs idag är främst unga grabbar som är uppvuxna med datorer och redan har jättemycket kunskaper i ämnet.

Jag tror att om jag bara får in en fot, en praktikplats till exempel, så kan jag få chans till ett jobb. Jag har ett mål med vad jag vill jobba med, som sagt värmesystem i bostadshus. Inga av de metoder som vi har för att värma våra hus idag är speciellt bra. Jag har en idé som jag själv bedömmer som mycket bra, men för att kunna förverkliga den så behöver jag en utbildning inom området.

Tack för dina svar
  • Lena
    Anonym (blaaah) skrev 2011-03-07 20:34:39 följande:
    Datorer är jag inte så intresserad av. Dessutom är chanserna att få datorjobb mycket små, det mesta outsorcas till Indien och Kina. De som anställs idag är främst unga grabbar som är uppvuxna med datorer och redan har jättemycket kunskaper i ämnet.

Jag tror att om jag bara får in en fot, en praktikplats till exempel, så kan jag få chans till ett jobb. Jag har ett mål med vad jag vill jobba med, som sagt värmesystem i bostadshus. Inga av de metoder som vi har för att värma våra hus idag är speciellt bra. Jag har en idé som jag själv bedömmer som mycket bra, men för att kunna förverkliga den så behöver jag en utbildning inom området.

Tack för dina svar
    Chansen att få datajobb är stor men det är då ingenjörsjobb. Det är en av de största brancherna. Datorer finns i allt numera.
  • Argo
    Anonym (blaaah) skrev 2011-03-07 19:53:37 följande:
    Lägger denna i Känsliga eftersom jag vill vara anonym. Ingen "vet" än att jag funderar på att plugga, och jag vill inte att någon ska läsa på¨FL att jag har sådana tankar. Jag kommer från ett ganska litet samhälle och en familj där jantelagen råder. Man ska inte tro att man är något osv, att plugga är bara för märkvärdiga, vad är det för fel på det man har... Jag är över 30 år. Jag sitter "fast" i ett vårdjobb  jag inte riktigt trivs med, har en lön som jag varje månad den 27:e önskar vore en aning högre men framför allt har jag ett intresse som inte kommer till bruk på min arbetsplats. Jag är intresserad av energifrågor, främst uppvärmning av hus. Jag vill jobba med att ta fram lösningar för värmesystem som är hållbara och smarta (alltså inte installationstekniker utan utvecklare). Jag har hittat drömutbildningen. Energiingenjör på Halmstads högskola. Jag kommer behöva läsa in behörigheten men det fixar jag på ett år. Själva utbildningen är  på tre år.
    Jag nämde detta för min pappa som genast kom med synpunkterna:
    -Du är för gammal och du har barn. Du kommer inte klara av att plugga. Jag tror att jag kan!
    -Du är kvinna, ingen kommer vilja anställa en kvinna för denna typ av jobb (om man inte är enormt driftig och fixar in sig på mycket goda meriter). Jag är driftig! Jag vill försöka.
    -Du är gammal och har ett "konstigt" namn, du är invandrare, ingen vill anställa en invandrare. Jag har ju jobb nu...
    -Högskolan i Halmstad är en skitskola, ska du plugga så välj Chalmers (bor på rimligt avstånd från båda). Jag tycker att den i nHalmstad verkar vara den bredaste & bästa...

Summa summarum: Jag behöver lite pepp... Ska jag våga plugga till något jag är intresserad av, trots riskerna, eller ska jag välja min trygga tillvaro med en fast anställning inom vården?
    Jag jobbar med folk som har den här typen av utbildning.

- Du har barn: det finns mängder med folk som klarar av att plugga fast de har barn. det blir tyngre emn det går alldeles utmärkt. Särskilt om man har bra back-up hemma.

- Du har fyllt 30: det betyder att du är ca 35 när du är klar och har MINST 30 år kvar i branchen. Din ålder utgör inget hinder för en arbetsgivare. Vi anställer regelbundet nybörjare (från KY-utbildningar) i den åldern.

- Det finns inget motstånd i branchen mot att kvinnor håller den här typen av jobb. Det är till och med nästan så att vissa inriktningar, främst mot "miljö" har en dominans av kvinnor.

- Att du är invandrare än mindre viktigt än att du är utbildad till energiingenjör. Med röätt utbildnign frågar man inte så noga om religös bakgrund. Ett snabbt överslag ger att vi på vår avdelning har ungefär 1/10-1/12 utomeuropeiska invandrare. Tillkommer europeiska invandrare.

- Högskolan i Halmstad duger fint. Det är jag övertygad om. Det där med vilka skolor som är  fiiina är bara nåt som är viktigt när man själv är student. Arbetsgivarna ser inte på saken med samma allvar. Det är din utbildning, din personlighet och din kompetens som avgör.

Vad gäller arbetsmarknaden så är min känsla att det kommer att uppstå/redan har uppstått ett behov av personal bla pga pensionsavgångar och även pga att energi blir allt viktigare som teknik. 

Energibolagen och de stora konsultbolagen är de som lär behöva flest. Det är bara att googla "energiingenjör" så ser du på alla platsanonser vilka som söker flest.

Jag skulle säga att det är en fördel att börja på ett stort bolag som har råd att låta nybörjarna göra missar, emn oavsett om du börjar på en liten kommun eller på stora EOn så rä framgångsreceptet detsamma: gör ett bra jobb.

Se ditt exjobb som den viktigaste vägen in på ett första jobb. Välj det med omsorg och gör det bra så kan du säkert få en första anställning på samma ställe. Det är nämligen den vanligaste vägen till första jobbet som jag känner till från min bekantskapskrets.

Den här typen av initiativ som du har tagit skall uppmuntras.
  • Anonym (blaaah)
    Argo skrev 2011-03-08 07:53:14 följande:
    Jag jobbar med folk som har den här typen av utbildning.

- Du har barn: det finns mängder med folk som klarar av att plugga fast de har barn. det blir tyngre emn det går alldeles utmärkt. Särskilt om man har bra back-up hemma.

- Du har fyllt 30: det betyder att du är ca 35 när du är klar och har MINST 30 år kvar i branchen. Din ålder utgör inget hinder för en arbetsgivare. Vi anställer regelbundet nybörjare (från KY-utbildningar) i den åldern.

- Det finns inget motstånd i branchen mot att kvinnor håller den här typen av jobb. Det är till och med nästan så att vissa inriktningar, främst mot "miljö" har en dominans av kvinnor.

- Att du är invandrare än mindre viktigt än att du är utbildad till energiingenjör. Med röätt utbildnign frågar man inte så noga om religös bakgrund. Ett snabbt överslag ger att vi på vår avdelning har ungefär 1/10-1/12 utomeuropeiska invandrare. Tillkommer europeiska invandrare.

- Högskolan i Halmstad duger fint. Det är jag övertygad om. Det där med vilka skolor som är  fiiina är bara nåt som är viktigt när man själv är student. Arbetsgivarna ser inte på saken med samma allvar. Det är din utbildning, din personlighet och din kompetens som avgör.

Vad gäller arbetsmarknaden så är min känsla att det kommer att uppstå/redan har uppstått ett behov av personal bla pga pensionsavgångar och även pga att energi blir allt viktigare som teknik. 

Energibolagen och de stora konsultbolagen är de som lär behöva flest. Det är bara att googla "energiingenjör" så ser du på alla platsanonser vilka som söker flest.

Jag skulle säga att det är en fördel att börja på ett stort bolag som har råd att låta nybörjarna göra missar, emn oavsett om du börjar på en liten kommun eller på stora EOn så rä framgångsreceptet detsamma: gör ett bra jobb.

Se ditt exjobb som den viktigaste vägen in på ett första jobb. Välj det med omsorg och gör det bra så kan du säkert få en första anställning på samma ställe. Det är nämligen den vanligaste vägen till första jobbet som jag känner till från min bekantskapskrets.

Den här typen av initiativ som du har tagit skall uppmuntras.
    Jisses vilka glädjeskutt mitt hjärta tog nu... Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara!! Jag är så hjärntvättad av min pessimistiska farsa och faster att jag faktiskt börjat tro att det lika bra att stanna inom vården. Tusen tack för att du tog dig tid att svara

Jag har också sett att det finns KY-utbildningar men jag vill gärna läsa till ingenjör eftersom jag gärna vill arbeta med utveckling av värmesystem. Jag har som sagt en mycket god idé för uppvärming av småhus som jag vill jobba vidare med.
    Vem vet, om 15 år är det kanske just den tekniken som värmer upp ditt hus!!

Vet du förresten hur lönerna ligger (som ingång, ungefär) Jag hittar så motstridiga uppgifter på nätet.
  • Argo

Lön? Ingen aning egentligen. Någonstans mellan 25.000 och 30.000 i ingångslön lär det väl vara tal om, antar jag. Men det beror på så mycket: ort, arbetsuppgifter, deras behov just då, slump, din inriktning mm mm

Några inspirerande länkar med platsannonser och arbetsbeskrivningar:

http://www.careerbuilder.se/Jobb/Forskning-Utveckling/Hela-Sverige/Dr%c3%b6mjobbet-%e2%80%93-Jobba-hos-SP-inom-Energi-och-milj%c3%b6/J8E6G66B0NRQQHSP7R4/?IPath=JRKCV&sc_cmp1=js_SE_JobRes_10&APath=2.21.0.0.0
    http://vakanser.se/jobb/yit+soker+energiingenjor+till+affarsomradet+energi+o+miljo/
    http://www.hifab.se/templates/Page.aspx?id=1031&epslanguage=SV

http://www.lernia.se/jobb/Lediga-jobb/Jobbannons/?JobbAnnonsId=IP2460467
    http://www.teknikjobb.se/vvs-el-energiingenjoreraf-infrastruktu-10108.html
    http://www.teknikjobb.se/energiingenjor-94918.html
    http://www.careerbuilder.se/Jobb/Teknik-Ingenj%C3%B6rsyrken/Norrk%C3%B6ping/Energiingenj%C3%B6r/J3F55T7174V5ND2YSW9/

http://riksbyggen.se/Jobb-och-karriar/Roller-i-Riksbyggen/FlashXml/Drift--Energi/Energiingenjor/

Det jag läste om Halmstads utbildningsprogram så var det många kurser där vars namn jag känner igen från arbetsuppgifter/områden ute på företag i verkligheten. Energideklarationer (väldigt hett område just nu), konsekvensanalyser av klimatförändringar, div ledningssystem för miljö- och energiarbete, miljökonsekvensbeskrivningar, LCA:er, biogas, fjärrvärme mm.

Sådant känner jag folk som får lön för att jobba med.

• Energiingejör arbetslös

Varning om läser till energiingenjör eller andra ingenjörsutbildningar, som invandrare finns det inga arbetsmöjligheter , arbetsgivarna säger nej, ingen vill anställa invandrare. Strukturell rasism i Sverige är gigantiskt.

• Eena

Jag jobbar som rekryterade chef på ett mindre energiföretag. Visserligen mot industri istället för bostäder men tror situationen är ungefär lika där. Det är idag jättesvårt att få tag på kompetens inom energi så att du inte skulle få jobb finner jag ytterst osannolikt. Ingångslön ligger som någon Argo skrev någonstans 25-30 men utvecklingen är bra. Att jag är kvinna har jag ärligt talat mest dragit fördel av. Många vill visa att de satsar på jämställdhet idag så är man duktig kvinna ligger man faktiskt ett steg före. Att du har utländskt namn hade jag inte hängt upp mig på så länge du kan uttrycka dig väl i skrift (vilket jag kan se att du gör).

Så, kontentan blir att var inte rädd. Satsa på det du tror på. Yrket som ingenjör är brett och roligt och dessutom med bra lön.

Nej man får inte jobb man har examen i energiteknik, speciellt om man invandrare! Sluta ljug förfan! Jag tog examen i energiteknik 2014, studerade till energiingenjör ingen vill anställa mig, kan inte ens få praktik, har ringt runt alla företag.

Nej man får inte jobb om man har examen i energiteknik, speciellt om man är invandrare! Sluta ljug förfan! Jag tog examen i energiteknik 2014, studerade till energiingenjör ingen vill anställa mig, kan inte ens få praktik, har ringt runt alla företag.

Varför blev man lurad till att studera till detta när man blev lovad ängar och skogar? Att man skulle få jobb direkt efter studierna, att ingenjörer va så eftertraktade, lurar man folk att studerar till ingenjör och sen stå där men stor skuld man inte kan betala? Har Sverige blivit ett u-land, helt sjukt? Hade jag vettat att det var omöjligt att få jobb som invandrare i Sverige hade jag aldrig lagt ner så mycket tid på detta.

Svar på tråden Energiingenjör: Framtidsutsikter??