• Anonym (Orolig)

Extra krävande barn, vad betyder det??

Har en son på snart 4 år som jag börjar bli orolig för. Jag har läst på och hittat något som passar på honom ganska bra. Det heter extra krävande barn. De barnen är riktiga små djävular hemma och gör livetcsurt för alla periodvis. Mer ofta om man säger så... De barnen är ofta jättelugna på dagis och håller sig för sig själva. Jag vet att dagispersonalen har sagt att han leker inte jättemycket med de andra barnen och han är sååååå bra att leka själv, men när de ska göra saker i grupp vill inte han vara med eller göra tvärtom osv, osv. I går när jag var på barnkalas med honom såg jag med egna ögon hur han var med de barnen för han lekte inte med dem. Han skulle inte äta när alla de andra åt utan mamman som bodde där fick riktigt locka honom att vara med. Han är helt som förbytt då. Jag är fullt medveten om trots men detta går ibland översett, han vägrar se oss i ansiktet, sparkar, slåss, gapar, bankar sönder saker mm. Men på dagis är han helt annorlunda. Någon som har samma erfarenhet av detta och vad kan man göra? Vill inte att han ska bli utanför och inte heller att han totalt spårar ur hemma... Hjälp! Jättejobbigt detta...

• Svar på tråden Extra krävande barn, vad betyder det??
  • Anonym (Orolig)

Ingen?

• sextiotalist

Jag hade nog reagerat lite på detta, just detta med att han inte integrerar socialt med andra barn och vredesutbrotten.

Jag skulle nog ta kontakt med BUP, dels för att få en utredning som kan bekräfta/utesluta adhd etc och få verktyg för att underlätta för er och barnet (detta med eller utan diagnos)

• Anonym (Anna)

Hej
    Min son har också ett annorlunda beteende. Jag har bestämt mig för att träffa barnpsykologen på BVC och kommer även be personalen på fsk att ta kontakt med resursteamet. Jag (vi) har funderat på detta en tid och tror att detta kan vara bra. Ofta behöver man tips på hur man ska bemöta barn som inte riktigt passar in i mallen. Har du haft det uppe på BVC?

Svar på tråden Extra krävande barn, vad betyder det??